Chytrá městská doprava si razí cestu Českou republikou
Mikrobusy na zavolanou několik měsíců testoval Olomoucký a další kraje, spoje na zavolání fungují v Plzeňském kraji a chytrou MHD spustila například Moravská Třebová. Na spadnutí je novela zákona o silniční dopravě, která otevírá další možnosti rozmachu poptávkové dopravy v celé České republice.
Bývalé vedení Olomouckého kraje bylo chytrým a efektivním řešením velmi nakloněno. Spolu například s Libereckým a Pardubickým krajem začalo loni v září testovat malou revoluci ve veřejné autobusové dopravě.
Celá věc fungovala jako doplněk v systému veřejné dopravy v Olomouckém kraji, ve vybraném regionu měla přinést dostupnější a rychlejší přepravu speciálními mikrobusy. První vozidlo systému nazvaného FlexOK tak začalo v září loňského roku jezdit v okolí Lipníku nad Bečvou na Přerovsku. Zákazníci platili za jednu jízdu ve vymezené oblasti 20 korun, odvoz si objednávali prostřednictvím aplikace.
Chytrý systém vyřeší i kolizní situace
Projekt veřejné operativní dopravy podle tehdejšího hejtmana Olomouckého kraje Josefa Suchánka rozšíří a doplní dopravní služby, které kraj u autobusových či železničních dopravců objednává. Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje a český dopravní start-up CITYA provedli společně analýzu lokalit vhodných pro testování této novinky, ze čtyř variant nakonec volba padla na oblast Lipníka nad Bečvou a okolních obcí Týn nad Bečvou, Dolní Újezd, Veselíčko a Bohuslávky. Kromě standardních autobusů, které nemusejí jezdit příliš často a také se mohou potýkat s menších obsazeností, byla obyvatelům od pondělí 2. září k dispozici i takzvaná poptávková doprava.
„Je zajištěna pomocí mikrobusů. Lidé si je objednají přes jednoduchou a přehlednou aplikaci. Chceme tak docílit toho, aby se veřejná doprava stala četnější a dostupnější, a to hlavně v okrajových částech kraje, kde tomu tak dosud nebylo,“ popisoval novinku hejtman Josef Suchánek.
V praxi lze podle Dominika Janíka, ředitele start-up CITYA, objednat mikrobus i třeba minutu před jízdou, když zrovna v době hledání spoje přijíždí po příhodné trase. Vícemístná dodávka v okolí Lipníku nad Bečvou jezdila každý pracovní den od 7 do 19 hodin, lidé si ji mohli na některou z přibližně 60 virtuálních zastávek objednat maximálně 24 hodin předem. Systém naplánuje trasu podle požadavků dalších cestujících a sdělí čas, kdy je jízda možná. „Díky chytrým algoritmům se upravuje trasa i provoz tohoto spojení v průběhu cesty. Mám velkou radost, že můžeme inovaci ve veřejné dopravě zajistit cestujícím i v Olomouckém kraji, kde lidé mohou začít využívat poptávkovou dopravu stejně jako v Pardubickém a Libereckém kraji,“ netajil radost Dominik Janík.
Pro první fázi cestující za každou jízdu platili jednotné jízdné 20 korun, a to přímo v prostředí aplikace prostřednictvím digitálních možností – platební kartou, Apple Pay či Google Pay. Vozidlo bylo vybavené dětským podsedákem, do budoucna se počítalo i s dětskými sedačkami. Podle analýz a simulací by mikrobus měl být schopen vyzvednout cestující v regionu kolem Lipníka nad Bečvou přibližně do sedmi až osmi minut od objednání jízdy.
Chytrý software pamatoval i na kolizní situace. V případě, že si dva lidé objednali stejný čas jízdy na trasách, které jsou opačným směrem, sofistikovaný systém jim nabídl alternativy před či po zvoleném termínu.
Pilotní provoz měl probíhat až do doby přijetí potřebných legislativních úprav, cílem bylo podle hejtmana Olomouckého kraje Suchánka ověřit funkčnost a užitečnost systému. Pak by se mohla novinka plně začlenit do systému veřejné dopravy v Olomouckém kraji a rozšířit se o další lokality v regionu s horší dopravní obslužností v regionu. V první fázi objednával dopravu mikrobusem Olomoucký kraj za 270 tisíc korun měsíčně od společnosti Arriva, ta si zase u IT společnosti CITYA platil systém, který vytváří objednávky a trasy.
„Snažíme se, aby byla služba spolehlivá a komfortní, pak ji lidé využívají rádi. Například v Říčanech u Prahy je průměrná vytíženost jízdy mezi čtyřmi až pěti lidmi cestujícími společně. Po úvodním období, kdy si zákazníci zvykají, absolvují vozidla této služby několik desítek jízd denně,“ podotkl Dominik Janík.
Na střední Moravě měl projekt původně fungovat minimálně půl roku, ale po krajských volbách přišlo na hejtmanství nové vedení a testování skončilo.
Na spoje na zavolání si cestující rychle zvykli
Na podobném principu spolehlivě fungují spoje na zavolání v Plzeňském kraji. Jde o autobusy, které do vybraných zastávek zajíždějí pouze v případě, že si cestující tuto zastávky objedná. V jízdním řádu je u takové zastávky symbol telefonu, pokud je telefon v záhlaví, jede na zavolání celý spoj. Cestující si autobus mohou objednat přes mobilní aplikaci, call linku, webový formulář nebo u řidiče jakéhokoliv autobusu dopravce ARRIVA.
Autobus na zavolání je nutné objednat dopředu nejdříve 72 hodin předem a nejpozději 30 minut před vyjetím spoje z výchozí zastávky. Výstup v zastávce na zavolání není třeba předem objednávat. Stačí na daném spoji nastoupit do vozidla a řidiči nahlásit výstupní zastávku.
Celý systém začal ve větší míře fungovat od ledna roku 2021 poté, co kraj rok předtím změnil dopravce. „Je to příležitost hlavně pro menší obce, aby měly nějaké spojení. Jde o obce, které nejsou na hlavních trasách a do kterých se velmi často zajíždělo třeba osm kilometrů úplně zbytečně, protože nikdo nevstoupil ani nenastoupil. Proto jsme začali provozovat tyto spoje na zavolání,“ vysvětlila Zdeňka Kmochová, jednatelka společnosti POVED, což je Plzeňský organizátor veřejné dopravy.
Celý systém je podle ní velmi dynamický a živý, každého půl roku experti vyhodnocují, jak lidé tyto spoje využívají. Když je jich na spoji dostatečný počet, autobus se může změnit na normální spoj, když naopak nejezdí nikdo, přesune se do kategorie na zavolání.
„Ohlasy jsou velmi dobré a lidé si už natolik zvykli, že jim to nepřijde divné. Je to příležitost pro obce, aby měly dopravní obslužnost a Plzeňský kraj nevynakládal peníze neefektivně. Někdy se samozřejmě stane, že autobus jede zbytečně, ale ne tak často. Většinou to cestující berou odpovědně a jsou rádi, že mají tuto příležitost,“ poznamenala jednatelka.
První spoje na zavolání Plzeňský kraj zkoušel už v roce 2011. Tehdy šlo o odpolední a večerní autobusy ze Zbiroha k vlaku, dnes jsou takových spojů už desítky. Na některých linkách to mohou být i dvě tři zastávky, zároveň to nemusí být všechny spoje, které do dané obce zajíždí. Například žákovský autobus jezdí vždy, odpolední a večerní může být na zavolání.
Úspora je podle jednatelky POVED (Plzeňského Organizátora VEřejné Dopravy) Zdeňky Kmochové v řádu jednotek procent. V Plzeňském kraji je celkově kolem 250 linek, autobusy ročně najezdí 17 milionů kilometrů a vlaky necelých 6 milionů. V roce 2024 autobusy přepravily 13,5 milionů osob a vlaky 10,5 milionu bez dálkové dopra.
Chytrou MHD je možné poptávat v reálném čase
Moderní poptávkou dopravu spustila před půl rokem také osmitisícová Moravská Třebová. Takzvaný TŘEBUS, který využívá technologii CITYA, podle zástupců radnice zvýšil komfort dopravy pro obyvatele města včetně okrajových částí Sušice, Udánek, Boršova. Po dohodě se starosty bude služba dostupná i pro dojíždějící ze sousedních Linhartic a Útěchova. Od loňského září nabízí flexibilní a rychlý způsob přepravy.
„Tradiční forma MHD nebyla pro město naší velikosti efektivní, vysoké náklady vůbec nekorespondovaly s reálným využitím. Dnes však máme k dispozici moderní technologie a data, která nám umožňují nabídnout lepší řešení,“ vysvětluje starosta Moravské Třebové Pavel Charvát.
Technologie startupu CITYA už přes dva roky úspěšně funguje v Říčanech u Prahy a v okolních obcích. V Brně finišuje projekt zaměřený na optimalizaci senior taxi pomocí chytrých technologií. Start-up také spolupracuje s Českými drahami. Moravská Třebová se tak podle starosty přidala k technologické revoluci, která v posledních měsících v provozu poptávkové dopravy v Česku propukla. „Jde o dlouhodobě udržitelný a funkční systém, který bude mít pozitivní dopad na životy místních obyvatel. Mám velkou radost z pokračující změny ve veřejné dopravě v České republice,“ poznamenal Dominik Janík ze společnosti CITYA.
Provoz v Moravské Třebové byl zahájen s jedním vozidlem s možností rozšíření vozového parku při zvýšené poptávce. Prvních 14 dní byly všechny jízdy zdarma. V následujícím období bude cena za jednotlivou jízdu ve výši 30 korun za hlavního cestujícího a 10 korun za každého dalšího cestujícího objednaného stejným zákazníkem.
Služba je dostupná ve všední dny od 7 do 19 hodin. Pro její využití je potřeba si stáhnout aplikaci Třebus, která je dostupná pro operační systém iOS i Android. Cestující si sami v aplikaci jednoduše zvolí, odkud, kam a kdy chtějí jet, a zadají příslušný počet sedadel. Cesty je možné poptávat okamžitě nebo 24 hodin dopředu. Aplikace jízdu potvrdí nebo nabídne nejbližší možný čas a navede cestující na nejbližší možnou virtuální zastávku. Virtuálních zastávek je bezmála 100 a jsou ve městě v potřebné docházkové vzdálenosti . Jízdné je možné uhradit pouze prostřednictvím platební karty a částka se strhne až po skončení jízdy.
Systém naplánuje základní trasu mikrobusu, algoritmus ji během jízdy optimalizuje podle nových požadavků dalších cestujících. TŘEBUS pojme až osm lidí, je vybaven klimatizací a disponuje velkorysým úložným prostorem. Pro bezpečný převoz dětí je k dispozici dětská autosedačka.
„Koncept smart city v našem městě rozvíjíme už delší dobu. V historickém centru jsme zavedli možnost placení parkovného prostřednictvím mobilní aplikace, druhým rokem u nás funguje systém sdílených jízdních kol Nextbike, připravujeme se na zavedení komunitní energetiky. Operativní poptávková doprava Třebus je dalším krokem, jak s využitím moderních technologií nabídnout lidem udržitelnou a efektivní možnost dopravy po městě a okolí, netajil radost místostarosta Moravské Třebové Václav Dokoupil.
Revoluční systém MHD fungující pomocí moderních technologií poptávkové dopravy bez potřeby fixních jízdních řádů spustila Moravská Třebová ve spolupráci s českým technologickým startupem CITYA a rovněž společností BusLine Support od 16. září loňského roku. Testovací provoz pokračuje i letos, město věří, že tak zajistí flexibilní, cenově dostupnou a ekologicky šetrnou dopravu přímo na míru potřebám občanů.
Michal Šverdík
Kultivace veřejného prostoru vyhrává volby

Vídeň spouští digitální modelování budov
