Ultrarychlé dobíjecí stanice e.on nabijí autobaterii na 80 % za pár minut
Vysočina je jako region ve středu České republiky jednou z klíčových oblastí pro stavbu infrastruktury dobíjecích stanic. Navíc ji protíná dálnice D1, a proto právě tady začala společnost E.ON se stavbou prvních rychlodobíjecích stanic v republice. „Aktuálně je v naší síti E.ON Drive přes padesát dobíjecích stanic. Z toho na Vysočině provozujeme stanic deset. S výstavbou nekončíme a v nadcházejících dvou letech bychom zde mohli zprovoznit další desítku míst, kde si řidiči své elektromobily budou moci dobít,“ popisuje Helena Švejdová, projektová manažerka oddělení Mobility Services společnosti E.ON.
Už v roce 2015 se ve Vystrkově u Humpolce začalo se stavbou dobíjecího hubu, který byl zprovozněn v červnu 2016. Byl první vlaštovkou v rámci výstavby infrastruktury pro elektromobilitu. E.ON posléze začal tohle odvětví rozvíjet v rámci dotačních projektů, které umožnily vystavět na Vysočině další dobíjecí stanice. Všechny, které zde momentálně fungují, jsou postavené v rámci projektu FAST-E. Ten se soustředil především na pokrytí hlavních dopravních tahů, což je případ D1.
Aktuálně na Vystrkově řidiči najdou vedle šesti stanic pro vozy Tesla čtyři rychlodobíjecí stanice E.ON, jednu pozvolnou stanici, a hlavně ultrarychlou dobíjecí stanici, kterou E.ON v srpnu minulého roku zprovoznil jako první v republice vůbec. Má výkon 175 kW a řidiči vybraných aut, která dokážou pojmout její výkon, si na ní mohou dobít svůj vůz na 80 % baterie za deset minut. „Je to o třetinu kratší doba, než kolik času stráví elektromobilisté u rychlodobíječek. Stanice si díky chytré komunikaci s elektromobilem sama zjistí maximální možný dobíjecí výkon vozu a optimalizuje proces tak, aby byl co možná nejrychlejší. Navíc jsme jí projektovali jako modulární, takže v blízké budoucnosti budeme moci rozšířit její výkon až na 350 kW. Tak trochu jsme tím předběhli dobu,“ říká Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON. Další stanice, které jsou v síti E.ON Drive, najdou řidiči v Jihlavě, v Měříně, v Třebíči a ve Velké Bíteši. Všechny jsou rychlodobíjecí a připravené pro řidiče 24 hodin denně sedm dní v týdnu.
Místa pro rychlodobíjení
Společnost E.ON se podílí na tom, aby infrastruktura pro dobíjecí stanice byla co nejefektivnější. K vytipovávání lokalit používá speciální aplikace, vedle finančních prostředků z dotačních titulů do výstavby vkládá i nemalé vlastní investice. Pozornost nesoustředí jen na hlavní dopravní tahy a vedle rychlodobíjecích stanic chce stavět i pozvolné AC stanice. „Podle zkušeností ze severských států, kde je elektromobilita velmi rozšířená, hraje výstavba dobíjecích stanic s pozvolným dobíjením významnou roli. Touto cestou jsme se rozhodli jít i my. Ne každá lokalita je totiž vhodná pro rychlodobíjecí stanice. Vybudováním sítě AC stanic se stane dobíjení elektromobilů ještě dostupnější,“ dodává Martin Klíma.
V minulém roce získal E.ON finanční prostředky z operačního programu Doprava Ministerstva dopravy na výstavbu 50 AC stanic a dalších 125 rychlodobíječek. Zatímco rychlodobíječky bude stavět po celé republice, AC stanice chce soustředit hlavně na své distribuční území. Počítá se i s lokalitami na Vysočině. Nejblíže dalšímu otevření je rychlodobíjecí stanice ve Velkém Meziříčí. Ta je už postavená a čeká na své spuštění. Další rychlodobíjecí stanice by mohly podle plánu vyrůst znovu v Třebíči, v Pelhřimově, v Havlíčkově Brodě, ve Ždáru nad Sázavou a opět ve Velké Bíteši, AC stanice pak v Telči nebo v Třebíči. Vedle toho se společnost E.ON dohodla na spolupráci s firmou Penny Market a během dvou let postaví u 50 jejích provozoven rychlodobíjecí stanici. Na Vysočině se to bude týkat Penny Marketu v Jihlavě, kde by měla vyrůst v příštím nebo přespříštím roce.
V letošním roce zavedl E.ON na tuzemský trh i novou službu tzv. veřejné dobíječky. Zákazník investuje do dobíječky a E.ON mu ji potom za roční poplatek spravuje. Stará se o fakturace, zařazuje ji do mapy dobíjecích stanic a řeší za majitele veškerou agendu s tím spojenou. Tahle služba je vhodná pro hotely, větší i menší firmy, autoservisy anebo i města a menší obce. Vstupní náklady se pohybují od nižších desítek tisíc korun. Zatím E.ON tímto způsobem spravuje devět nových stanic, na Vysočině dosud žádnou. „Jedná se o model, který dobře funguje ve státech západní Evropy, a my jsme se ho rozhodli zavést i na českém trhu,“ upozorňuje Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON. „Je to další krok k tomu, aby se rozšiřovala síť dobíjecích stanic i mimo hlavní dopravní tahy a používání elektromobilu bylo komfortnější.“ I samotné obce na Vysočině se tak mohou podílet na rozvoji elektromobility ve svém regionu.
Více informací na www.eon-drive.cz.
Autor: Roman Šperňák, E.ON