Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Chytré městoDoprava a InfrastrukturaMístní rozvojRozhovory

Elektroauta pro úřad i občany

Ve Městě Touškov mají sdílené automobily. První měsíc provozu ukazuje velký zájem obyvatel

Na sdílenou elektromobilitu vsadila Kateřina Duchková, progresivně smýšlející starostka Města Touškov na Plzeňsku. Jako jedno z prvních měst v tuzemsku se spojilo se startupem Peoplecar, což je platforma pro sdílení elektromobilů. Vozidla tak mohou využívat nejen zaměstnanci úřadu, ale i běžní obyvatelé ke svým soukromým cestám.

 

Jak vlastně celý nápad na sdílení elektromobilů vznikl?

Důvodů, proč přistoupit k projektu sdílených e-vozů veřejnosti, jsme měli několik, ale stěžejní je ten, že se jedná o naprosto novou službu pro místní občany. Jsme jedni z prvních v republice, kdo ji představil a aktivně ji využívá. Samozřejmě to na počátku neslo obavy. Byla spousta otázek. Půjčovat vozy lidem znamená jim důvěřovat. Pokud bude spolupráce vzájemně fungovat, lidé dostanou skvělou výhodu. Do Města Touškov se v posledních letech přistěhovalo větší množství nových obyvatel, rodiny mají domy zatížené hypotékou, z hlediska financí je to pro ně náročné období a k dispozici mají třeba pouze jedno společné auto. Uvedu příklad: paní je na mateřské, manžel s autem v práci, ale paní si potřebuje dojet do Plzně nebo odněkud vyzvednout dítě. A naše služba je pro ni řešením. To je ale jen jedna z cílových skupin. Další skupinou jsou aktivní senioři. Praxe ukazuje, že zájem o sdílení mezi občany je opravdu značný, a již nyní mohu říci, že realita předčila naše očekávání.

Kdo na tento nápad přišel a jak bylo složité celou věc zorganizovat?

Pokud jde o město Město Touškov, tak my jsme byli v situaci, kdy jsme měli zastaralý vozový park, který již zasluhoval výměnu. Jednalo se o dva staré vozy. Čekalo nás tedy rozhodnutí, buď vozy ještě opravovat, nebo pořídit nové. Nechali jsme si zpracovat analýzu aut na trhu, neboť se v současné době hodně diskutuje o volbě paliva. Standardní, hybrid nebo snad elektromobil? Kromě toho bylo stěžejní analyzovat také jízdy, tedy kam jezdíme, kdo jezdí, jak často jsou auta využívána a na jaké vzdálenosti. Výsledek, který nám byl předložen, byl jednoznačný ve prospěch elektrovozů. Proto jsme se pro ně rozhodli. Důležitým faktorem v ekonomice celého projektu byl také otevřený program podpory na pořízení elektrovozů a jejich dobíjecích stanice na Státním fondu životního prostředí. Na toto konto jsme začali uvažovat, zda koupit vozy dva nebo tři. Stávající provoz vyžadoval dva vozy, ale pak nás napadlo, že bychom jeden vůz mohli pořídit i pro naše příspěvkové organizace. Například pro správce areálu TJ Sokol, pro velitele hasičů, pracovníky školy, školky, protože ti svůj vlastní vůz nemají. Uvažovali jsme, že by jeden vůz mohl být k používání pro všechny. Jinak řečeno sdílený. A tak začala myšlenka sdílení městských vozů, která následně přeskočila i v myšlenku sdílení s občany Města Touškova.

Na jaké překážky tento projekt na začátku hlavně narážel?

Je známo, že vlastníci vozů svá auta využívají maximálně na 10 procent celkového času a mnohdy auta celé dny stojí nevyužitá. Městský úřad má přesně stanovenou pracovní dobu, přes víkend je zavřený, proč tedy nenabídnout využití těm, kteří by to uvítali? Otázka pouze zněla, jakým způsobem to udělat. Jak realizovat střídání aut, aby to bylo jednoduché a jasné. Jak vymyslet předávání klíčů? To byla v podstatě největší a klíčová překážka. Zhruba ve stejné době, kdy jsme vybírali vozy a měli myšlenku půjčování aut, se ke mně dostala nabídka služby Peoplecar, která nabízí speciálně vyvinutou aplikaci a systém pro komunitní sdílení elektromobilů. Start-up přišel s naprosto inovativní službou, která nabízí mimo sdílení i následný servis spojený s pojištěním a čištěním, linkou pro zákazníky a především s chytrou aplikací, která umožní uživatelům rezervaci auta na daný den a hodinu přesně podle jejich potřeby. Dokonce není nutné řešit ani předávání klíčů. Aplikace vám zapůjčený vůz odemkne, zamkne a velmi intuitivním způsobem vás navede k dalším úkonům. Naším jednoznačným cílem bylo, aby se v případě sdílených vozů nemusel nikdo z našich pracovníků o auta starat a aby služba fungovala pokud možno sama.

Tak nám, paní starostko, prosím, popište, jak celá věc funguje?

Pořídíte si e-vozy, do kterých necháte namontovat speciální zařízení pro komunikaci s aplikací Peoplecar. Uživatel si aplikaci stáhne, zaregistruje se a poté, co bude jeho profil autorizován, může si rezervovat dostupné vozidlo na konkrétní čas. V den zápůjčky si auto odemkne pomocí aplikace bez nutnosti klíčku a po dokončení jízdy vůz vrátí zpět na původní místo, kde ukončí zápůjčku opět přes aplikaci. Zaměstnanci úřadu mají možnost si v aplikaci zvolit pracovní profil, a tak se jejich jízda chová jako služební a nic neplatí. Dobíjení je zajištěno prostřednictvím našich dobíjecích stanic, což je v případě Města Touškova přímo na parkovišti u městského úřadu. Služba pro veřejnost není zdarma, je za poplatek a je prioritně určena ke kratším jízdám nutným k zabezpečení chodu rodiny či domácnosti. Praxe ukazuje, že je i takto občany využívána a chápána. Nedává smysl si vůz půjčit na několik dní či na dovolenou. Prostě ideální jsou jízdy takzvaně kolem komína. Přes den auta jezdí, přes noc se dobíjejí a druhý den jsou opět připravena posloužit.

Jaké jsou tedy první zkušenosti a ohlasy? Kolik je průměrný počet výpůjček a jaký je zájem?

Za první měsíc provozu máme od uživatelů velice pozitivní zpětnou vazbu. Bylo uskutečněno celkem 64 zápůjček, z toho 38 v komerčním režimu a 26 v pracovním režimu. Celkový počet najetých kilometrů je 3 063 s průměrným nájezdem 23 kilometrů na hodinu zápůjčky. Uživatelé oceňují jednoduchost rezervace a pohodlí bezklíčového přístupu. Vnímáme tedy velký zájem ze strany úředníků i obyvatel, kteří mají o službu zájem pro své soukromé účely. Jakmile auto vyzkouší, opakovaně se nám vrací. V systému nyní sdílíme dva vozy, jeden rodinného charakteru Hyundai Kona a jedno větší auto Citroen Berlingo pro zajištění například většího nákupu či převozu objemnějších věcí.

Jak půjčování elektromobilů vypadá z pohledu nákladů a jak vychází ekonomika celého projektu?

Provozní náklady pokrýváme částečně, a to z výnosů z jednotlivých komerčních zápůjček. Jsme na začátku a cílem je službu postupně více rozšířit. Zaváděcí cena je nyní stanovena na 100 korun za hodinu zápůjčky, což má za cíl motivovat obyvatele k prvotnímu vyzkoušení služby. V budoucnu plánujeme společně s Peoplecar optimalizaci cenových tarifů, případně i nabídku věrnostních programů, které by dále motivovaly uživatele k častějším zápůjčkám. Předpokládáme, že měsíční výnosy ze zápůjček pokryjí měsíční provozní náklady města na službu a částečně i pokryjí vstupní investiční náklady. Další přínos spatřuji ve výrazném snížení nákladů v oblasti servisu, oprav a pohonných hmot. A samozřejmě také v úspoře nákladů na pracovní cesty. Se spalovacím motorem to bylo 3,4 koruny na kilometr, nyní je to 0,5 koruny.

Zmínila jste rozšiřování služby, uvažujete o rozšíření flotily nebo o nějakém dalším rozšíření celého projektu?

Na základě vyhodnocení poptávky a využití služby Peoplecar po uplynutí jednoho roku zvážíme rozšíření jak z hlediska počtu vozidel, tak jejich rozmístění v rámci města. Mohou přibýt například nová výpůjční místa. Rozšíření flotily plánujeme nyní zejména v oblasti užitkových vozů. Právě se chystáme pořídit nový elektrovůz s korbou pro technické služby. A víte, že se nás lidé chodí ptát, zda se také bude půjčovat?

Máte i nějaké další projekty ohledně elektromobility nebo čisté energie?

Město Touškov bylo první, které zavedlo systém komunitního sdílení elektromobilů, a zájem o tuto službu ukazuje, že zde existuje potenciál pro další rozvoj. Plánuje rozšíření dobíjecí infrastruktury, což je důležitý krok pro podporu elektromobility v celém regionu. Jsme nakloněni i sdílené energetice. Právě připravujeme žádost o dotaci na výstavbu FVE včetně úložiště, které bude primárně nabíjet městský úřad a z baterie pak bude přes noc dobíjet naše sdílené vozy. Tím celá myšlenka dostane ještě větší smysl.

Nabízíte ještě nějaké další zajímavé služby, paní starostko?

Máme téměř všechno, co potřebujeme k jakési soběstačnosti. Máme sběrný dvůr, sportovní halu, knihovnu, lékaře, zubaře, dokonce i pediatra, lékárnu, obchody, restaurace, máme vlastní mateřskou i základní školu, stavíme jesle, máme poštu a dva bankomaty. Náš TJ Sokol, hasiči a naše spolky jsou velmi aktivní ve sportu a v kulturním dění, prakticky každý týden a víkend se tady něco děje. Máme kinosál, vyspělou technickou infrastrukturu a speciální sportoviště jako například pumptrack. Pro příští rok máme připravené investice rámcově ve výši asi 100 milionů korun s předpokládanou dotací 55 milionů. Stále je směr, kam se rozvíjet, a nemá smysl na něco čekat. Nicméně systém sdílených elektromobilů je unikátní a doufáme, že se v budoucnu přidají další projekty zaměřené na udržitelnost a moderní mobilitu a že třeba náš příklad sdílení bude reálným příkladem pro další obce.

Michal Šverdík

Nejčtenější kategorie
Chytré město
488
Energetika
570
IT
458
Dotace a Finance
1497
Zdravé město
38

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze