Newslettery

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

    PromoNews

    Výběr toho nejzajímavějšího za posledních 14 dní do vaší emailové schránky.

    2x měsíčně

    PromoDay

    Přehled nejnovějších článků. Každý pracovní den do vaší schránky.

    5x týdně

    Představujeme vám

    Výběr z těch nejzajímavějších rozhovorů s představiteli veřejné správy.

    1x měsíčně

    Akce

    Přehled nadcházejících konferencí, soutěží, školení na následující měsíc.

    1x měsíčně

    Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

    Chytré městoEnergetikaMístní rozvojVodohospodářství

    Exportní aliance staví vzorové chytré město

    Mezi české technologie pro chytrá města patří moderní systém nákupu jízdenek v hromadné dopravě.

    Vývozci se stále častěji sdružují do exportních aliancí. V zahraničí jim to dá na trhu větší sílu. Jde třeba o sdružení pivovarů nebo vodohospodářských firem. V poslední době stojí aliance například za projekty tradiční české hospody v Británii nebo budování vzorových smart cities.

    Hodonín se stane možná nejchytřejším českým městem. Právě tam totiž v poslední době začali instalovat špičkové české inovace. S představiteli města se na vybudování jakéhosi vzorového parku chytrých technologií dohodla exportní aliance Elements for Smart City, která sdružuje tuzemské inovativní firmy. „Aktuálně řešíme chytré solární lampy, dotykový displej pro infocentrum, instalaci meteorologické stanice pro monitoring ovzduší, elektronickou úřední desku nebo kameru s umělou inteligencí,“ říká o projektu Antonín Koplík, lídr aliance a jednatel společnosti Moram. Ta patří mezi 15 stávajících členů aliance, která v současnosti buduje vedle Hodonína vzorové smart city také v maďarském Pápa a ukázkové chytré technologie instaluje i v české obci Karlštejn. V rámci projektu zkouší i prototyp venkovního vzdělávacího centra Archimedes. „Jedná se o unikátní přírodovědnou učebnu s nejmodernějšími prvky a technologickými novinkami, o kterou projevilo zájem několik států včetně Chile, Maďarska, Peru nebo Francie,“ uvádí Koplík.

    Chytrý altánek dobije elektrokolo sluneční energií

    Aliance zkouší mimo jiné využít takzvané technologické altány Vin4m. Ty umožňují třeba bezplatné dobití elektrokola nabíječkou od firmy Elmont Invest nebo projekci videa na interaktivním displeji díky softwaru od firmy Ki-Wi Digital. Střešní solární panely od Tesly Lightning umožňují využívat takový altánek i v noci. A ochranu proti poškození graffiti poskytne hydrofobní nanonátěr od firmy HF Servis.

    Chytrý altánek Vin4m je napájen energií ze solárních panelů na střeše.

    Aliance nachází zájemce o české technologie jak v Evropě, tak i mimo ni. „V Egyptě aktuálně řešíme úpravny pitné vody pro resorty a bytové domy. V Maďarsku jednáme o kompletní obnově strojového vybavení společnosti E.ON,“ podotýká Antonín Koplík.

    Alianci založil i kosmický průmysl

    Celý projekt vzorového smart city je příkladem smělého plánu, který by jednotlivá firma měnila ve skutečnost sama jen těžko. Exportní aliance ale generuje díky spojení sil více společností úplně nové možnosti a na zahraničních trzích daleko větší sílu při vyjednávání s obchodními partnery. V Česku už proto vznikly i aliance pivovarů, firem z kosmického či vodohospodářského průmyslu nebo výrobců potrubí.
    Aliancím navíc nabízí profesionální zastřešení agentura CzechTrade, z čehož pro členy vyplývají další výhody. Agentura zajistí vlastního odborného gestora, který koordinuje na míru šité aktivity, jako jsou oborové mise do zahraničí, účast na konferencích v zahraničí nebo jiných B2B panelech či vytvoření kvalitních prezentačních materiálů. Aliance přitom mohou čerpat služby CzechTrade za zvýhodněných
    podmínek.
    Pro vznik nové oborové aliance je nutná účast minimálně tří zakládajících firem z daného odvětví a podpis etického kodexu. „Členové každé exportní aliance si vzájemně nekonkurují, jejich produkty či služby se naopak vzájemně doplňují. Tím že firmy sdílejí know-how i náklady, výrazně zvyšují své šance na úspěch v zahraničí,“ shrnuje marketingová ředitelka agentury CzechTrade Zuzana Synková.

    Jak založit exportní alianci a jaké výhody může čerpat?

    V Británii Češi propagují sudové pivo

    Každá skupina samozřejmě funguje trochu jinak podle potřeb daného oboru. Například pivovary a výrobci alkoholu propagují pod hlavičkou Czech Beer Alliance v zahraničí české pivo a další nápoje. „Za zmínku stojí velký mezinárodní projekt Co-Branding s cílem oslovovat především mimoevropské zákazníky. Aliance je v poslední době velmi aktivní například v severní Itálii, kde v říjnu uspořádala ve spolupráci s italskou pobočkou agentury CzechTrade Dny českého piva,“ říká lídr Czech Beer Alliance Martin Macourek.

    Na britských ostrovech aliance pracuje na projektu české hospody v Londýně pod jasným názvem „Pivo“, která chce Britům nabízet i další kulinářské zážitky s využitím českých nápojů a jídel. „Projekt se zaměřoval vedle piva především na výběr kvalitní české slivovice včetně produkce malých rodinných firem, jakož i na řadu dalších českých destilátů a kvalitních moravských vín,“ říká Macourek. Do Velké Británie tak v uplynulém roce zamířila například tradiční Navrátilova Slivovica ze Zlínska.

    Navrátilova Pálenica slaví 100 let výroby slivovice. Přečtěte si příběh rodinné firmy ze Zlínska

    „Projekt Pivo je aktuálně ve fázi reorganizace, a pokud bude úspěšný, určitě by byla příležitost ho multiplikovat i do dalších zajímavých míst na britských ostrovech. Unikátní výběr piv ho k tomu předurčuje,“ míní Macourek.

    Britům nabídla pivní aliance mimo jiné Kutnohorskou stříbrnou jedenáctku.

    Ve Spojeném království je ovšem podle něj nyní prioritou hlavně propagace sudového piva. „Od dob covidu totiž vcelku logicky dominovalo pivo balené. Aliance se na ostrovech nyní zaměřuje na dvě kategorie, a to kvalitní tradiční pivo z českých regionálních nezávislých pivovarů a craftové pivo,“ říká Macourek. Rozjela se tak spolupracuje například s pivovary Kunratice, Únětice, Matuška, dále s Pivovary Koruny české nebo s Jarošovským pivovarem.

    Jak začal projekt české hospody v Londýně? Přečtěte si více o projektu restaurace „Pivo“

    Vodárenská aliance zvládne investiční celky od A do Z

    Jedno z největších exportních uskupení je Czech Water Alliance, která má na dvě desítky přímých členů a pro spolupráci oslovuje celkem tři stovky tuzemských podniků z vodohospodářství. Mezi členy patří například společnosti GEOtest, Wombat, Zebra Group, Asio Tech, BKG úpravna vody nebo Kubíček VHS.

    Exportéři českých vodárenských technologií slaví úspěchy na Balkáně.

    Spojení firem s různou specializací ukazuje dobře, v čem výhoda takové exportní formace spočívá – může zajistit pro zahraniční klienty celý investiční celek, jako je třeba hydroelektrárna nebo čistička vody prakticky na klíč. Od projektu a dokumentace přes stavbu a vybavení technologiemi a softwarem až po následný servis. Vše od A do Z od českých dodavatelů. „Aliance sdružuje prestižní firmy, které se specializují na investiční výstavbu, návrhy a plány výstavby vodárenských projektů, hydroelektráren, přehrad a hrází, obnovu vodních zdrojů, analýzu a čištění všech druhů vod,“ uvádí se ve vizitce exportní skupiny. Ta umí zajistit i bezodpadové technologie nebo software pro oblast ochrany životního prostředí.

    Itálie musí snížit úniky vody a zlepšit ochranu před povodněmi. Jaké investice chystá ve vodohospodářství?

    Ve vodohospodářství mají čeští dodavatelé už velké úspěchy třeba v balkánských zemích. Aktuálně se jeví jako jeden z velmi perspektivních trhů také Itálie, která má v mnoha ohledech své vodovodní sítě a kanalizace zatím zanedbané a bude muset do infrastruktury rozsáhle investovat.

    Foto a zdroj: Exportmag

    Nejčtenější kategorie
    Chytré město
    237
    Energetika
    301
    IT
    180
    Dotace a Finance
    837
    Odpady
    162

    Nezmeškejte žádné informace!

    Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze

    Další článek
    Úspory díky investici
    Image