Do regionu přicházejí šikovní lidé. Je kolébkou nanotechnologií a těží i z tradice sklářství.
Podnikatelský inkubátor Lipo.ink patří k nejmladším a nejmenším certifikovaným inkubátorům v České republice. Přesto je o něm slyšet. Komplexní podporou podnikatelů přispívá ke zdravému prostředí regionu. Rozhovor jsme vedli s Lenkou Sadvarovou, manažerkou marketingu.
Lipo.ink je odnož Agentury regionálního rozvoje. V péči máte začínající i stávající podnikatele. Když se podívám na statistiky, ekonomických subjektů v kraji je 105,5 tisíce. Je to hodně, málo?
Náš region patří k menším z krajů, takže firem, aktivních podnikatelů a živnostníků je tu poměrně dost. Vezmeme-li to v přepočtu na obyvatele, rozhodně nejsme na chvostu republiky. Jako podnikatelský inkubátor samozřejmě chceme, aby to číslo rostlo. A aby přibývaly firmy, které přináší inovativní řešení a obstojí i v zahraniční konkurenci.
Máte představu, kolika startupům už jste od roku 2018 pomohli na svět a jak se jim vede?
Od založení Lipo.ink prošlo našimi inkubačními programy 56 firem a měli jsme přes 900 návštěv podnikatelských ambulancí. Přichází k nám lidé, kteří si teprve rozmýšlejí, zda se do podnikání vrhnou. Ale také zaběhlí podnikatelé. Pro malé a střední firmy máme program PlatInn, který už absolvovalo 39 podniků.
Je prima sledovat úspěch firem, které jsme podpořili už ve fázi nápadu. Některé jejich příběhy možná znáte – o libereckých startupech Statotest, Pointee, EcoHaus se dočtete ve Forbesu i dalších médiích.
Jaké nejčastější dotazy řešíte v rámci své podnikatelské ambulance?
Podnikatelská ambulance je hodinová konzultace, kterou může využít kdokoliv. Ať už řeší ve svém podnikání nějaký problém, nebo chce třeba teprve s podnikáním začít. Typicky je to třeba zaměstnanec, kterému už nevyhovuje být svázán pracovním poměrem, ale zároveň má strach udělat první krok. Přichází s nápadem, ale nevěří mu. „Má to cenu dělat, není to nesmysl?“ ptá se. Potřebuje s někým ten nápad probrat, vidět kroky před sebou a už sám si říct „jo, to zvládnu.“
Ti, co už podnikají, přichází s otázkami z marketingu, práva, financí, cenotvorby. Řeší, jak oslovit nové zákazníky, jak byznys rozšířit. Jak nezůstávat na místě.
Jaké obory podnikání nejčastěji „ošetřujete“?
Když přijdete k nám do budovy, tak zde najdete hodně startupů vyvíjejících softwarová řešení. Přeci jen inovace jdou ruku v ruce s moderními technologiemi.
Ale oborů potkáváme celou plejádu. Chodí k nám podnikatelé z technických, textilních i gastro oborů, překladatelé, grafici, webdesigneři, architekti, různí kreativci, lektoři, cvičitelé jógy… I spousta řemeslníků. To je naše výhoda – někdy bývají podobně zaměřená centra svázaná kritérii, jaké oblasti podnikání můžou podpořit. My jsme otevření všem oborům.
Věnujete se také měkkým dovednostem. Jsou potřeba více než dřív?
Už Tomáš Baťa říkal „Chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte nejprve sebe.“ Rozvíjení měkkých dovedností nejde brát jako nějakou trendy záležitost, byla to nutnost vždycky. A se zrychlenou komunikací dnešního online světa o to víc. Pořádáme akce zaměřené na time management, leadership, efektivní komunikaci, práci se stresem… Místa na nich vždy zmizí nejrychleji.
Všimla jsem si, že pořádáte i akce speciálně pro ženy podnikatelky. Potřebují specifickou péči? A proč?
Bořit stereotypy a vyrovnat se s překážkami, které ženy v pracovním světě mají, se už v minulosti rozhodly iniciativy jako Holky z marketingu, nebo třeba Czechitas v oblasti IT. I s těmi jsme spolupracovali. V Lipo.ink vznikl regionální spolek Ženy ze Severu, aby se místní podnikatelky mohly na akcích propojovat a vzdělávat. Pořád ještě bohužel platí, že skloubit profesní dráhu a rodinný život je výzvou zejména pro ženy. I v podnikání. Potřebují mít časovou flexibilitu, potřebují dodat podnikatelskou sebedůvěru. Inspirovat se navzájem.
Dosáhli jste evropské certifikace a jste součástí nadnárodní sítě inkubátorů. V čem ještě jste podle vás jedineční?
Patříme k nejmladším a nejmenším certifikovaným inkubátorům v České republice a stáli jsme u zrodu sítě Ynovate, která spojuje inovační centra v ČR a na Slovensku. Máme malý tým, nejsme žádný anonymní kolos, což je pro klienty příjemné. Sídlíme v Liberci, nahrává nám dostupnost Prahy, po dálnici jste u nás za hodinu. A jsme obklopení horami. Stává se i to, že se k nám z Prahy šikovní lidé stěhují a zakládají zde firmy – takhle se u nás třeba usadili nullspaces, startup, který přináší smíšenou realitu do průmyslu.
Náš kraj má silnou tradici ve sklářství a v textilu. A Liberec je kolébkou nanotechnologie. Z toho se dá těžit – vezměte si příklad firmy Apronista, šicí dílny na zástěry. Její zakladatelka k nám chodila na konzultace, ze kterých si odnesla, že by bylo fajn najít něco, čím se odliší od konkurence. Měla nápad na využití nanoúpravy, díky které budou zástěry odolné proti špíně. Teď šijí ročně tisíce zástěr do těch nejluxusnějších restaurací i v zahraničí.
Shrnula bych to tak, že nám nahrávají výhody regionu, jeho znalost a osobní přístup, který si pořád ještě můžeme dovolit.
Chcete se dále vyvíjet, rozšiřovat své služby, nebo je současné nastavení optimální?
Jsme ve startupovém prostředí a i náš inkubátor funguje podobně jako startup. Rychle reagujeme na aktuální potřeby. Začali jsme podnikatelskou ambulancí, časem přišla od klientů poptávka řešit některé otázky víc do hloubky. Postupně jsme tedy přidali ambulanci marketingovou, účetní a daňovou, právní. Nejnovější je prezentační ambulance, která reaguje na to, jak je důležité svým projevem zaujmout investora, ale nejen jeho.
Poměrně nový je také náš inkubační program Výkop. První běh proběhl na podzim 2023. Vybíráme do něj týmy s podnikatelským nápadem, které se během intenzivních tří měsíců naučí, jak vytvořit byznys model, získat zákazníky, vyřešit právní otázky startupu. Na konci vystoupí před investorský panel, takže můžou získat finance pro rozjezd svého projektu. Třeba jako Jakub Forman se vztahovou aplikací Loveguard.
Nedávno jsme začali pořádat setkání lidí na volné noze – Freelance Flirt. A chystáme akce zaměřené na kreativní byznys.
Jaké akce a projekty vás čekají v únoru a dál?
Kromě už zmíněných poběží nově MarkeThink Academy, série workshopů zaměřených na marketing pro řemeslníky a podnikatele. Každý měsíc pořádáme několik akcí na různá témata, v únoru se například budeme věnovat cenotvorbě. Na konci března startuje už čtvrtý běh Výkopu, na podzim stihneme i ten pátý. Nudit se nebudeme a už teď jsme zvědaví, jaké nové startupy se u nás vylíhnou.
Dita Hradecká
Agendy pod kontrolou – odkudkoli a bezpečně
