Občané mohou obci sdílet své fotografie dokumentující měnící se situaci
V reakci na aktuální vývoj povodňové situace po celé České republice spouští Munipolis, přední česká platforma pro komunikaci mezi samosprávami a občany, novou funkci krizového mapování. Ta umožňuje samosprávám a jejich krizovým týmům, záchranářům, nebo dobrovolníkům i běžným občanům efektivně monitorovat a sdílet informace o povodňové situaci v reálném čase.
Krizové mapování je nástroj, který zjednodušuje dokumentaci ohrožených míst a sledování měnících se podmínek prostřednictvím fotografií s časovým razítkem a GPS koordináty. Fotografie, pořízené na místě přes aplikaci Munipolis nebo vložené přes její webové rozhraní, jsou následně zobrazeny v mapové vrstvě, což umožňuje rychlé a přesné vyhodnocení aktuální situace napříč katastrem samosprávy.
„Krizové mapování umožní každému na území obce, tedy i široké veřejnosti, rychle a efektivně sdílet informace o povodňových hrozbách a nebezpečích v jejich okolí. Na základě těchto informací mohou zasažené samosprávy reagovat s větší přesností a rychlostí, což je v případě povodní klíčové pro minimalizaci škod a záchranu životů,“ uvedl Ondřej Švrček, zakladatel Munipolis. „Vše samozřejmě s apelem na maximální bezpečnost autorů fotografií, kteří se kvůli nim nesmí vystavit sebemenšímu riziku.“
Tato funkce je již nyní zdarma dostupná všem samosprávám a jejich krizovým týmům. Data a fotografie budou přístupné administrátorům systému Munipolis, kteří je mohou dále vyhodnocovat, delegovat na členy svého týmu nebo je přeposílat na krizové týmy.
Dobrovolníci rádi pomohou
S mapováním mohou obci pomoci i dobrovolníci. Z dat Munipolis vyplývá, že přibližně 20 % uživatelů systému je ochotno aktivně pomáhat při krizových událostech, což poskytuje obcím cennou podporu v podobě dobrovolníků ochotných přiložit ruku k dílu. Dobrovolníci mohou také asistovat při aktivitách, jako je pytlování, přerozdělování materiální pomoci a podobně.
„Je vidět, že letos obce o situaci výrazně lépe informují a snaží se obyvatele organizovat. Jen přes Munipolis jsme zaznamenali desítky tisíc krizových zpráv, samosprávy využívají k informování nejen SMS zprávy nebo e-maily, ale třeba také bleskové průzkumy, které dokáží zajistit okamžitou reakci a zjistit tak, kdo si nedokáže pomoci sám a vyžaduje asistenci,“ doplňuje Ondřej Švrček.
Pomáhá i velké využívání chytré komunikace s občany v krajích, které jsou ohrožené nejvíce. V Olomouckém kraji využívá platformu Munipolis více než 51 % obcí, přičemž jejich počet meziročně vzrostl o čtvrtinu. V Jihomoravském kraji službu aktivně využívá více než 58 % obcí, což znamená meziroční nárůst o 14 %. Dohromady Munipolis v těchto dvou krajích pokrývá zhruba 175 tisíc obyvatel.
Jak a co mapovat?
Pravidla bezpečného krizového mapování
Z krizového mapování se nesmí stát „povodňový turismus“. Není to úkol pro lovce senzací. A i z toho důvodu je klíčové k němu přistupovat maximálně zodpovědně.
- Nikdy se nevystavujte nebezpečí, všechny snímky pořizujte z bezpečné vzdálenosti.
- Nikdy nevstupujte do míst, odkud byla veřejnost z bezpečnostních důvodů vykázána.
- Nikdy nechoďte přímo k vodě – hrozí uklouznutí nebo sesutí podmáčeného břehu.
- Nevstupujte do míst, kde může hrozit sesutí svahů nebo skal.
- Nevstupujte do lesů, kde hrozí pády stromů.
- Nikdy nevstupujte na komunikace, u kterých hrozí rychlé zaplavení nebo odříznutí návratové cesty.
- Vždy informujte ostatní, kam plánujete jít.
- Svou hodnotu má i z velké vzdálenosti pořízený snímek s dobrým textovým popisem.
Co fotit
- Zvýšenou hladinu řek
- Rozlévání vody na pozemky
- Průjezdnost komunikací
- Ucpávající se mosty nebo skruže
- Podmáčené svahy hrozící sesuvem
- Stromy hrozící pádem
Munipolis je celosvětově fungující chytrá komunikační síť, která pomocí moderních nástrojů propojuje občany se všemi institucemi, které potřebují pro svůj život, práci nebo trávení volného času. Momentálně je do ní zaregistrováno 970 tisíc Čechů, což je o pětinu více než loni. Slouží pro 3 000 českých měst a obcí (o 28 % více než loni) a pro bezpečnou komunikaci se svými pracovníky ji využívá více než stovka českých firem. Ročně se přes ni rozešle kolem 70 milionů zpráv.