ChatGPT i jeho konkurent Claude umí s analyzovat data už v základním nastavení
Přelom roku je vždy zábavnou dobou, kdy se připravují, analyzují a cupují rozpočty. Nejenom ty obecní. Ať už rozpočet předkládáte, nebo je naopak vaší morální či pracovní povinností jej prozkoumat, letos je něco jinak. Nemusíte už všechno pečlivě procházet v Excelu a zkoumat řádek za řádkem. Můžete práci svěřit umělé inteligenci. Jak ChatGPT, tak jeho konkurent Claude si umí s analýzou dat poradit už v základním nastavení a mohou vám předvést lecjaká kouzla, která vezmou dech i zkušenému cifršpiónovi.
Nejdříve právně-technická poznámka: většina AI programů dnes data odesílá někam do cloudu, takže jim nesvěřujte tajná data. Detailní investiční rozpočet armády do cloudu nenahrávejte, na druhou stranu obecní rozpočtová data jsou z povahy věci volně přístupná a není tedy důvod, proč je do těchto programů nenahrát.
My se soustředíme na práci se službou Claude společnosti Anthropic. Najdete ji na www.claude.ai, je vyžadována registrace a v základním režimu je služba zdarma. V takovém případě jí můžete položit omezený počet otázek, za možnost ptát se více si připlatíte měsíčně 18 € plus DPH. Podobně je na tom s náklady konkurenční ChatGPT.
Proč použijeme Claude? Především proto, že výborně pracuje s daty uloženými v PDF. A velká část obcí své rozpočty publikuje ve formátu PDF. Důvod je praktický, řada účetních programů tak umí sestavy exportovat a lze také snadno kombinovat tabulky a vysvětlující text. Nepříjemné ale je, že takto se zároveň obce účinně brání další analýze rozpočtů, protože není snadné provést si kontrolní součty, například se podívat, kde se oproti loňsku rozpočet navyšuje nebo naopak snižuje.
Jenže AI je v luštění PDF velmi dobrá. Nezmátnou ji staré dobré triky, jako je šedé písmo na šedém pozadí, je velmi dobrá v odhadování použitých jednotek i dešifrování rozpočtu. AI rozpozná hierarchii dat, sloupce tabulek i jejich význam a vztahy mezi buňkami rozpočtu. Umí extrahovat a ověřit data, ani přecházení mezi formáty jí nedělá problémy. Dokonce ani PDF, ve kterém je rozpočet pouze vyfocený jako obrázek, nemusí dělat AI podstatné problémy.
V čem naopak AI dobrá příliš není, je nevyslovený kontext – ale lepší se. Tak například, pokud se obecní rozpočet výrazně zvýší přijetím účelové dotace na stavbu např. školy, dříve jen rozpoznávala nezvyklý příjem a vyslovit uspokojení, že příjmy města se zvýšily. Nové verze jsou schopny k příjmu dohledat i výdajovou stránku a správně usoudit, že příjem zřejmě je jednorázový a slouží k investici provedené ve školství, tudíž s ním není možné automaticky pro příští rok počítat.
Jaké klíčové analytické možnosti má AI?
Velmi dobrou podporu v analýze rozpočtu vám AI nabídne v těchto čtyřech základních směrech:
- Automatické porovnání různých verzí rozpočtu
- Identifikace významných změn a trendů
- Kategorizace výdajů a příjmů
- Schopnost kontextového pochopení rozpočtových položek
Demonstraci si ukažme na návrhu a finálním rozpočtu města Mělník pro rok 2024 tak, jak jsou tyto soubory k dispozici na webových stránkách města. V obou případech jde o devět stran s komentáři, samotné rozpočtové tabulky jsou na necelých pěti stranách.
Nechme si porovnat, jak se tyto rozpočty liší. Zadejme prompt (tedy příkaz do vstupního políčka): Porovnej mi návrh rozpočtu města se schváleným rozpočtem a řekni mi, v čem se liší, k jakým změnám došlo.
Claude odpovídá:
Rád porovnám rozpočty a shrnu hlavní změny mezi schváleným rozpočtem 2023 a návrhem rozpočtu na rok 2024. Zde jsou klíčové rozdíly:
Příjmy:
- Celkové příjmy se zvyšují z 488,674 mil. Kč na 521,548 mil. Kč (nárůst o 32,874 mil. Kč)
- Daňové příjmy jsou navýšeny o 25,68 mil. Kč
- Přijaté transfery rostou z 72,284 mil. Kč na 79,256 mil. Kč
Výdaje:
- Celkové výdaje rostou z 528,674 mil. Kč na 590,184 mil. Kč (nárůst o 61,51 mil. Kč)
- Z toho běžné (provozní) výdaje činí 505,743 mil. Kč
- Kapitálové výdaje jsou 84,441 mil. Kč
Významné změny ve výdajích:
- Doprava a infrastruktura:
- Výrazné navýšení výdajů na silnice (§2212) z 8,956 mil. Kč na 47,126 mil. Kč
- Snížení výdajů na veřejné osvětlení z 18,13 mil. Kč na 7,45 mil. Kč … Rozpočet je koncipován jako schodkový, přičemž schodek je kryt finančními prostředky z minulých let. Celkově lze pozorovat trend navyšování výdajů především v oblasti infrastruktury a sociálních služeb, zatímco v oblasti školství dochází k určitým úsporám.
A hned se můžeme pustit do analýzy. Tak například daňové příjmy, čím to, že vzrostly? Asi tušíme, ale zeptejme se: „Analyzuj důvody růstu přijatých transferů.“ Claude po pravdě odpovídá: Pro hlubší analýzu důvodů tohoto růstu bych potřeboval detailnější rozpis daňových příjmů, který v předloženém dokumentu není. Claude navrhuje, jaké dokumenty si máte opatřit, kdyby vás důvod zajímal, ale my se podíváme na další zajímavý prvek. Město nakonec získalo o necelých 10 % více na přijatých transferech, téměř 7 mil. Kč oproti prvotnímu návrhu rozpočtu. Jaké důvody tu Claude rozpoznává, když se ho ptáme?
Z dokumentu je patrné, že v průběhu roku 2024 město očekává získání účelových dotací specificky na:
- Platy zaměstnanců odboru Sociálních věcí a zdravotnictví
- Výkon státní správy na úseku SPOD (sociálně-právní ochrana dětí)
- Oddělení Terénní sociální práce
- Pěstounskou péči
Toto navýšení transferů tedy primárně souvisí s posílením sociální oblasti a výkonem státní správy v této oblasti. Pro detailnější analýzu by bylo potřeba znát přesnou výši jednotlivých dotačních titulů, která v předloženém dokumentu není specifikována.
Tady už je vidět, že AI chybí znalost českého kontextu, kde je běžné, že tyto účelové transfery se přiznávají, a tedy proplácejí až v průběhu roku a jako nepřiznané je tedy města do první verze rozpočtu neuvádějí. Lze tuto oblast porovnat například meziročně, s lety 2022 a 2023, pokud přidáme starší rozpočty. Z takového porovnání se dozvíme, že zanikla samostatná organizační složka Služby prevence města Mělníka a tím došlo k úspoře cca 2 milionů Kč. Z rozpočtu není zcela zřejmé, co se stalo, tady nám opět chybí kontext, který by pravděpodobně mělnický úředník či zastupitel věděl z hlavy. Opravdu škrtlo město Mělník preventivní sociální služby? Nedošlo spíše k nějakému přesunu v rozpočtových kapitolách, nemohl Mělník agendu přesunout z úřadu na některou z příspěvkových organizací? Ptáme se tedy Claude: „Nenavýšil se rozpočet některé z příspěvkových organizací města zhruba o tuto uspořenou částku?“ A dostáváme uspokojivé vysvětlení:
„Ano, když se podívám na příspěvkové organizace v sociální oblasti, vidím významný nárůst především u Centra sociálních služeb Mělník.“
Zdá se, že část činností a financování původně zajišťovaných přes Služby prevence města Mělníka mohla být převedena do struktury Centra sociálních služeb, což by vysvětlovalo významný nárůst jeho rozpočtu mezi lety 2022 a 2023.
Zejména vidíme nárůsty v těchto oblastech služeb:
- Azylové domy a noclehárny
- Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
- Základní sociální poradenství
- Tyto služby byly dříve částečně financovány přes Služby prevence města Mělníka.
Tím jsme se pravděpodobně dopátrali k tomu, co se v Mělníku stalo. Mějme na paměti, že AI se nemusí pravdy dopátrat stejně snadno jako lidé a informaci si ověřme – v tomto případě vyhledávání přes Google odhalí, že k této změně skutečně došlo.
Mezititulek: Analýza nákladů na příkladu odpadového hospodářství
Pojďme se podívat na analýzu nákladů. Značnou slabinou oficiálních obecních rozpočtů je, že splňují pravidla účetní, ale k samotnému řízení obce nejsou příliš užitečné. Nejsou v nich totiž přehledně vidět agendové náklady, tedy to, co stojí poskytování jednotlivých služeb. Náklady a příjmy jsou rozházené do nejrůznějších částí rozpočtu podle kategorií účetních a pokud chcete mít přehled, musíte si analytiku vytvářet zvláště. Jak s tím pomůže AI?
Vezměme si modelový příklad odpadového hospodářství. Požádáme Claude tímto promptem: „Proveď analýzu investičních i provozních nákladů na odpadové hospodářství podle rozpočtu za roky 2022–2024. Připrav tabulku sumarizující náklady v těchto letech a vypiš do ní také investiční akce v odpadovém hospodářství. Porovnej náklady s příjmy.“ Zároveň jsem doplnil do podkladových souborů rozpočty za roky 2022–24.
Claude odpovídá:
Analýza odpadového hospodářství města Mělník 2022-2024
Běžné výdaje v tis. Kč
Paragraf | Popis | 2022 | 2023 | 2024 | Trend |
3722 | Sběr a svoz komunálních odpadů | 11,778 | 13,547 | 18,300 | Rostoucí |
3723 | Sběr a svoz ostatních odpadů (sběrné dvory) | 13,660 | 16,080 | 18,940 | Rostoucí |
3725 | Využívání a zneškodňování kom. odpadů | 50 | 0 | 0 | Klesající |
3727 | Prevence vzniku odpadů | 100 | 130 | 130 | Stabilní |
3729 | Ostatní nakládání s odpady | 30 | 50 | 0 | Kolísavý |
Celkem běžné výdaje | 25,618 | 29,807 | 37,370 | Rostoucí |
Investiční výdaje v tis. Kč
Rok | Investiční akce | Částka |
2022 | Sběr a svoz jiných odpadů | 66 |
2023 | Sběr a svoz komunálních odpadů (50) + jiných odpadů (115) | 165 |
2024 | Sběr a svoz ostatních odpadů + prevence | 1,075 |
Příjmy z odpadového hospodářství
Přímé příjmy z poplatků za komunální odpad jsou součástí daňových příjmů města (Třída 1). Z dostupných rozpočtů nelze přesně vyčíslit, protože nejsou samostatně uvedeny.
Shrnutí trendu
- Provozní náklady:
- Výrazný meziroční nárůst
- Z 25,6 mil. Kč (2022) na 37,4 mil. Kč (2024)
- Celkový nárůst o 46 % za 2 roky
- Investiční náklady:
- Významný nárůst v roce 2024
- Zaměření na modernizaci sběru a svozu
- Struktura výdajů:
- Dominantní položky jsou sběr a svoz komunálních odpadů a provoz sběrných dvorů
- Nové investice do prevence vzniku odpadů
Doporučení
- Analyzovat možnosti optimalizace nákladů na svoz a sběr
- Zaměřit se na prevenci vzniku odpadů
- Zvážit možnosti navýšení příjmů z poplatků vzhledem k rostoucím nákladům
A to je zajímavý výstup. Plyne z něj, že náklady na odpady v Mělníce vzrostly za poslední dva roky o 12 milionů Kč, tedy o 46 %. Nejvýraznější podíl na nárůstu má samotný svoz odpadu. Claude rovnou nabízí možnosti, co s tím dělat, aby se náklady snížily.
Nepříjemnou vlastností rozpočtu města Mělník je skutečnost, že příjmy uvádí pouze souhrnně a není zřejmé, jaké má Mělník skutečné příjmy z odpadů. Platba za odpady je uvedena v daňových příjmech města a z rozpočtu se více nevykouká.
Můžeme se Claude zeptat, čím je způsobený nárůst nákladů. Zeptat se AI znovu na téma, které považujeme za důležité je také chvíle, kdy si AI pečlivěji ověří data a za také následně přijde se strukturovanou úvahou. Claude říká, že by bylo potřeba mít přesnější rozpis příjmů a nákladů a mimo jiné odpovídá:
Možné faktory zvýšení nákladů:
- Předpokládaný růst cen za svoz a likvidaci odpadů od dodavatelských firem
- Růst nákladů na energie a pohonné hmoty
- Možné navýšení frekvence svozu nebo rozšíření služeb
- Pravděpodobné zvýšení poplatků za skládkování
Nechme nyní odhadnout příjmy za odpady. V případě takto konkrétních dat je lepší si je nejprve vyhledat ručně a nenechávat AI je vydedukovat, protože v ten moment se AI zpravidla splete. Například v tomto případě se Claude domnívá, že Mělník má 19 000 obyvatel a poplatek za rok 2024 je 828 Kč, ve skutečnosti je obyvatel spíše 20 300 a poplatek pro rok 2024 byl 1 200 Kč na osobu a rok. Zadejme tedy dotaz v upřesňujícím znění: „Cena za svoz odpadu pro osobu a rok je 1 200 Kč, počet obyvatel Mělníka je 20 000 lidí v témže roce. Úleva ve výši 200 Kč základní sazby je poskytována automaticky dětem do 6 let věku od data narození a osobám, které dosáhnou v kalendářním roce 70 let (sleva je poskytována vždy od 1. 1. následujícího roku). Můžeš se pokusit odhadnout náklady i se započítáním slevy pro děti a důchodce odhadnutím jejich počtu mezi obyvateli Mělníka?“
Claude rozepíše detailně postup výpočtu i odhadu zastoupení dětí a seniorů v populaci a nakonec říká:
Porovnání s náklady:
- Předpokládané náklady 2024: 37,37 mil. Kč
- Předpokládané příjmy: 23,2 mil. Kč
- Rozdíl (nutná dotace města): cca 14,17 mil. Kč
Z této analýzy vyplývá, že:
- Příjmy z poplatků pokrývají asi 62 % nákladů
- Město musí systém dotovat přibližně 14,17 mil. Kč (38 % nákladů)
- Slevy pro děti a seniory představují výpadek příjmů cca 0,8 mil. Kč oproti základní sazbě
A tady se dostáváme na „hranici kontextu“ – ve skutečnosti nevíme, proč dochází k takové ztrátě i k takovému nárůstu nákladů. To bychom museli hlouběji do smluv se svozovou společností, zda a jak se zvýšil počet svozů a cena. Můžeme ještě doplnit podklady: k odpadovému hospodářství města povinně zveřejňují Zprávu o odpadovém hospodářství, její nahrání do Claude nám ale spíše jen potvrzuje předchozí výpočty s tím, že ztráta za rok 2023 je cca 14 milionů Kč a navýšení ceny za svoz odpadu pro rok 2024 sníží ztrátu na 10 milionů Kč. Realita bude ale složitější, neboť města se potýkají s neplatiči a vymáhání i odpisy pohledávek ekonomiku odpadů ještě proměňují.
Na závěr si ještě můžeme od Claude nechat pomoci s prezentací dat – například si nechat vytvořit kategorizované grafy. Zadejme prompt „Proveď mi kategorizaci výdajů rozpočtu pro rok 2024 a vytvoř mi koláčový graf.“
Dostaneme hezký a přehledný graf, aniž bychom se s ním museli v Excelu počítat.
Jak vidíte, AI je cenným pomocníkem pro analýzu hospodaření města. Pomůže vám jak s přípravou podkladů, tak s jejich analýzou. A co je obzvláště hezké, pokud trpíte syndromem „jsem jediný, koho to na úřadě zajímá“, s AI si o rozpočtu můžete kdykoliv popovídat a třeba se společně zamyslet nad tím, co a jak změnit.
Nezapomínejte ovšem na to, že i AI se může splést a „halucinovat“ – v případě nedostatku dat si nějaká přičinlivě vymyslet. Nelze s ní pracovat bezhlavě, bez zkušeností a bez určitého ověřování dat, ostatně podobně, jako s lidskými kolegy. Pokud dojdete k nějakému průlomovému závěru, raději si jej ještě ověřte křížem, z jiné strany. Ale to byste měli dělat beztak vždy.
PS: Příklad Mělníka jsem vybral zcela náhodně jako příklad sousedního města, jehož reálie detailně neznám a nemohu tedy AI něco podsouvat, zároveň ale mohu halucinace AI snadno ověřit a odhalit.
Patrick Zandl
Kudy do podnikání? Poradí Lipo.ink
