Newslettery

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

    PromoNews

    Výběr toho nejzajímavějšího za posledních 14 dní do vaší emailové schránky.

    2x měsíčně

    PromoDay

    Přehled nejnovějších článků. Každý pracovní den do vaší schránky.

    5x týdně

    Představujeme vám

    Výběr z těch nejzajímavějších rozhovorů s představiteli veřejné správy.

    1x měsíčně

    Akce

    Přehled nadcházejících konferencí, soutěží, školení na následující měsíc.

    1x měsíčně

    Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

    Chytré městoMístní rozvoj

    Světelná závora. Proč ano?

    v čR je na osm tisíc úrovňových železničních přejezdů, polovina bez závor

    S obchodní manažerkou společnosti PDSystems s.r.o. Veronikou Látalovou jsme hovořili o relativně novém dopravně bezpečnostním prvku určeném pro ochranu účastníků dopravy na železničních přejezdech.

    V srpnu 2016 jsme v našem časopise publikovali článek o světelné závoře jako novém prvku ochrany účastníků dopravy na železničních přejezdech. Tehdy se jednalo o již ověřený pilotní projekt na železničním přejezdu v Oticích u Opavy. Jakým vývojem prošla tato aplikace?

    Podařilo se nám realizovat dvě další aplikace na síti Správy železnic. Obě byly ve Středočeském kraji a byly zhotoveny pro Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje.

    Můžete uvést konkrétní místa?

    Určitě ano. Světelné závory jsou na dvou železničních přejezdech na trati Kralupy–Neratovice, úsek Chvatěruby–Úžice, přejezd km 12,992 na sil.č. II/608, číslo žel. přejezdu P2469 a na trati Praha hl.n. –Turnov, úsek Neratovice– Všetaty, přejezd km 5,880 na sil.č. II/331, číslo žel. přejezdu P2674. Z pohledu automobilisty je na silnici č. II/608 mezi Kozomínem a Veltrusy, zde se jedná o dvojkolejný přejezd. Druhý najdete v obci Tišice na silnici č.II/331, kousek od Neratovic.

    Jaké nové poznatky jste při těchto realizacích získali?

    Bylo jich několik. Zejména uvědomění si ohromné fyzické síly jedoucí vlakové soupravy. I když jsme nepracovali na železničním tělese, ale pouze na silnici, přesto jsme měli k jedoucímu vlaku ohromný respekt, což z kabiny automobilu necítíte. Druhá zkušenost byla s lidmi ze spolupracujících organizací, zejména Správy železnic. Všichni pracovali skvěle a byli plni očekávání okamžiku spuštění aplikace.

    Objevily se nějaké technické potíže?

    Technické problémy jsme neočekávali. Jediné, co jsme chtěli mít ověřeno, byla délka komunikačních kabelů, protože například na železničním přejezdu u Veltrus je dvojkolejná trať a koleje nejsou těsně vedle sebe. To s sebou přineslo výrazné prodloužení kabelů. Nicméně po prvním spuštění vše fungovalo bezvadně.

    Jaké byly reakce zástupců Správy železnic a Krajské správy a údržby silnic?

    Byli překvapeni zejména vysokým světelným výkonem zemních LED návěstidel v porovnání s výstražníky železničního přejezdu. V noci je například tlumíme na 30 % světelného toku, aby se intenzity srovnaly. Velmi dobré ohlasy jsou od občanů, laické veřejnosti. Aplikace má silný vizuální projev z obou jízdních směrů, z nichž právě protisměr je důležitý, neboť když před vámi zastavuje auto a vy nevíte, že dál je železniční přejezd, z protisměru vás na to upozorní přerušované červené světlo zemních LED návěstidel. Tak okamžitě pochopíte daný moment, a proč auto před vámi brzdí. Navíc LED návěstidla jsou umístěna přímo do zorného pole řidičů přijíždějících vozidel, a tak je vyloučeno jejich přehlédnutí, instaluje se jich 10 ks v roztečích 0,8 m a jsou skvěle viditelná i ze vzdálenosti 100 m před přejezdem. Návěstidla jsou pro všechny řidiče jednoduše srozumitelná, vysoce účinná a mají potenciál pomoci snížit dopravní nehody na železničních přejezdech.

    Mohou s aplikací vzniknout legislativní problémy?

    Nedomnívám se. Platné Technické podmínky č. 217 (TP 217) tuto aplikaci doporučují a přímo stanovují způsob jejího provedení. Tudíž i Policie ČR by měla tuto úpravu běžně schvalovat.

    Připravujete další aplikace?

    Rádi bychom připravovali, ale o žádných nových nic nevíme. Pravděpodobně tento bezpečnostní prvek autority neoslovil a přiklání se spíše k represivním nástrojům v podobě kamer a pokut, anebo jdou cestou pomalé postupné výstavby plného systému se závorami. Pro představu – v ČR je přibližně 8 tisíc úrovňových železničních přejezdů, z nichž cca polovina není vybavena závorami. Právě pro tato místa je světelná závora velmi vhodná, nákladově zhruba 10krát levnější než plně vybavený přejezd včetně závor.

    Nejčtenější kategorie
    Chytré město
    243
    Energetika
    307
    IT
    182
    Dotace a Finance
    846
    Odpady
    165

    Nezmeškejte žádné informace!

    Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze