v čR je na osm tisíc úrovňových železničních přejezdů, polovina bez závor
S obchodní manažerkou společnosti PDSystems s.r.o. Veronikou Látalovou jsme hovořili o relativně novém dopravně bezpečnostním prvku určeném pro ochranu účastníků dopravy na železničních přejezdech.
V srpnu 2016 jsme v našem časopise publikovali článek o světelné závoře jako novém prvku ochrany účastníků dopravy na železničních přejezdech. Tehdy se jednalo o již ověřený pilotní projekt na železničním přejezdu v Oticích u Opavy. Jakým vývojem prošla tato aplikace?
Podařilo se nám realizovat dvě další aplikace na síti Správy železnic. Obě byly ve Středočeském kraji a byly zhotoveny pro Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje.
Určitě ano. Světelné závory jsou na dvou železničních přejezdech na trati Kralupy–Neratovice, úsek Chvatěruby–Úžice, přejezd km 12,992 na sil.č. II/608, číslo žel. přejezdu P2469 a na trati Praha hl.n. –Turnov, úsek Neratovice– Všetaty, přejezd km 5,880 na sil.č. II/331, číslo žel. přejezdu P2674. Z pohledu automobilisty je na silnici č. II/608 mezi Kozomínem a Veltrusy, zde se jedná o dvojkolejný přejezd. Druhý najdete v obci Tišice na silnici č.II/331, kousek od Neratovic.
Jaké nové poznatky jste při těchto realizacích získali?
Bylo jich několik. Zejména uvědomění si ohromné fyzické síly jedoucí vlakové soupravy. I když jsme nepracovali na železničním tělese, ale pouze na silnici, přesto jsme měli k jedoucímu vlaku ohromný respekt, což z kabiny automobilu necítíte. Druhá zkušenost byla s lidmi ze spolupracujících organizací, zejména Správy železnic. Všichni pracovali skvěle a byli plni očekávání okamžiku spuštění aplikace.
Objevily se nějaké technické potíže?
Technické problémy jsme neočekávali. Jediné, co jsme chtěli mít ověřeno, byla délka komunikačních kabelů, protože například na železničním přejezdu u Veltrus je dvojkolejná trať a koleje nejsou těsně vedle sebe. To s sebou přineslo výrazné prodloužení kabelů. Nicméně po prvním spuštění vše fungovalo bezvadně.
Jaké byly reakce zástupců Správy železnic a Krajské správy a údržby silnic?
Byli překvapeni zejména vysokým světelným výkonem zemních LED návěstidel v porovnání s výstražníky železničního přejezdu. V noci je například tlumíme na 30 % světelného toku, aby se intenzity srovnaly. Velmi dobré ohlasy jsou od občanů, laické veřejnosti. Aplikace má silný vizuální projev z obou jízdních směrů, z nichž právě protisměr je důležitý, neboť když před vámi zastavuje auto a vy nevíte, že dál je železniční přejezd, z protisměru vás na to upozorní přerušované červené světlo zemních LED návěstidel. Tak okamžitě pochopíte daný moment, a proč auto před vámi brzdí. Navíc LED návěstidla jsou umístěna přímo do zorného pole řidičů přijíždějících vozidel, a tak je vyloučeno jejich přehlédnutí, instaluje se jich 10 ks v roztečích 0,8 m a jsou skvěle viditelná i ze vzdálenosti 100 m před přejezdem. Návěstidla jsou pro všechny řidiče jednoduše srozumitelná, vysoce účinná a mají potenciál pomoci snížit dopravní nehody na železničních přejezdech.
Mohou s aplikací vzniknout legislativní problémy?
Nedomnívám se. Platné Technické podmínky č. 217 (TP 217) tuto aplikaci doporučují a přímo stanovují způsob jejího provedení. Tudíž i Policie ČR by měla tuto úpravu běžně schvalovat.
Připravujete další aplikace?
Rádi bychom připravovali, ale o žádných nových nic nevíme. Pravděpodobně tento bezpečnostní prvek autority neoslovil a přiklání se spíše k represivním nástrojům v podobě kamer a pokut, anebo jdou cestou pomalé postupné výstavby plného systému se závorami. Pro představu – v ČR je přibližně 8 tisíc úrovňových železničních přejezdů, z nichž cca polovina není vybavena závorami. Právě pro tato místa je světelná závora velmi vhodná, nákladově zhruba 10krát levnější než plně vybavený přejezd včetně závor.
Agendy pod kontrolou – odkudkoli a bezpečně
