Rada kraje na svém květnovém zasedání schválila memorandum o vzájemné spolupráci na projektu nákupu vodíkových autobusů mezi Středočeským krajem, Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK), společností ČEZ a dopravní firmou MARTIN UHER bus. V případě realizace se Středočeský kraj stane jedním z prvních samosprávných celků v České republice, který nasadí veřejnou vodíkovou dopravu s využitím obnovitelných zdrojů.
Cílem uzavření memoranda je nastartování a co nejrychlejší zavedení provozu vodíkových autobusů v rámci dopravní obslužnosti v oblasti Mníšku pod Brdy a s optimálními náklady. Rada zároveň pověřila hejtmanku Petru Peckovou v případě schválení zastupitelstvem daný dokument podepsat.
Dotčení partneři spustí projekt, kdy bude zakoupeno deset dvanáctimetrových autobusů na vodíkový pohon. Předpokládaná hodnota projektu činí 242,2 milionu korun a bude většinově hrazena z dotací ITI Pražské metropolitní oblasti a od státu (za předpokladu získání dotace z ITI/IROP). „Autobusy chceme nasadit do oblasti Mníšku pod Brdy, kde je možné je otestovat v kopcovitém terénu a meziměstském terénu. Při výběru lokality jsme hleděli i na to, že obec podporuje bezemisní dopravu a výstavbu plničky s elektrolyzérem,“ vysvětluje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy a pokračuje: „Cestující by se měli vodíkových autobusů dočkat v průběhu roku 2024.“
Pomůže elektrárna Vrané
Svou roli pro nasázení vodíkových autobusů sehrála i emisně nulová výroba elektřiny ve vodní elektrárně ve Vraném nad Vltavou. „Jedním z důvodů, proč na celém projektu spolupracujeme se společností ČEZ, je skutečnost, že je schopna nabídnout trvalou a stabilní výrobu zeleného vodíku z elektřiny produkované ve vodní elektrárně Vraný nad Vltavou,“ potvrzuje Petr Borecký.
Vodíkový pohon je však oproti dieselům stále výrazně dražší, resp. vyšší je pořizovací cena autobusů. Autobus s konvenčním vznětovým agregátem vyjde na zhruba pět milionů korun. Model s vodíkovým pohonem vyjde na čtyřnásobek (zde je nutné počítat s tím, že byť náklady na pořízení vodíkového autobusu snižuje dotace, tak i dotace jsou veřejné peníze). Nevýhodou je i výstavba plniček a nedostatek dodavatelů vodíku. Na druhé straně jsou výhodami rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků.
Chceme i vývoj
Středočeský kraj tímto reaguje na změny klimatu a podporuje Zelenou dohodu pro Evropu, neboli Green Deal, mající za úkol transformovat ekonomiky v Evropské unii tak, aby byla zajištěno účinnější využívání zdrojů. „Současně usilujeme o to, aby když už k této transformaci ekonomiky dochází, na ní vývojově participovali i čeští výrobci a Česko tak nebylo pouze kupujícím těchto technologií, ale též jejich vývojářem,“ dodává Borecký.
V současné době zabezpečuje základní dopravní obslužnost kraje 28 dopravců, z toho 20 dopravců má přes třicet provozoven na území Středočeského kraje. Celkový počet vozů, které by měly spadat pod účinnost zákona o podpoře nízkoemisních vozidel je celkem 307, tj. 23,4 % z celkového počtu 1314 vypravovaných vozů.
Memorandum ještě musí schválit krajské zastupitelstvo
Foto: Creative Commons
Zdroj: Středočeský kraj
Web odkaz: www.kr-stredocesky.cz