Starostové se obávají dopadů nákladní dopravy
Nouzový stav a omezení dopravy pouze odsunul problém, který řeší mnozí starostové. Jedná se průjezdy obcí kamiony kvůli zpoplatnění některých silnic první třídy a nedostatečnému počtu obchvatů. Vedení řady obcí tvrdí, že například obchvaty by ani nemusely mít, pokud by platil zákaz vjezdu kamionů, které ničí kanalizace, chodníky, místní silnice a ohrožují chodce.
Například Jihočeský kraj tlačí na Ministerstvo dopravy, aby uzákonilo plošný zákaz vjezdu kamionů na silnice II. a III. třídy, které jsou v majetku kraje a obcí. To, že zpoplatnění silnic I. tříd dopadlo hlavně na tento kraj, který jich má v zemi nejvíc, připomněla hejtmanka Ivana Stráská. „Po zpoplatnění státních silnic bylo nákladních aut na silnicích nižších tříd víc. Stát jednoduše vytlačil těžkou dopravu na komunikace krajů a obcí,“ upozorňuje jindřichohradecký starosta Stanislav Mrvka a člen Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR). Právě SMO ČR vyvolal už loni jednání s Ministerstvem dopravy o zákazu tranzitní dopravy nákladních aut na silnicích krajů a obcí. Zatím bez výsledku.
Obavy z nárůstu kamionové dopravy avizují i další kraje, jedná se například o města a obce ležící na silnici první třídy číslo 2 ve středních Čechách, a to po zpoplatnění silnice první třídy číslo 12, která vede z Prahy do Kolína. Silnice I/2 vedoucí z Prahy do Kutné Hory zůstala nezpoplatněná, starostové tak mají strach, že ji kamiony začnou využívat místo silnice číslo 12, vedou totiž paralelně. Obavy mají také v Přešticích, kde se kvůli narovnanému úseku zvýší přitažlivost pro nákladní dopravu od Plzně přes Přeštice na Nepomuk. Přeštický starosta Karel Naxera chce společně s Nepomukem dosáhnout zákazu tranzitní dopravy po silnici mezi oběma městy.
Již loni starostové upozorňovali na to, že kamiony nemají kde čekat, hrozí, že budou stát ve městech a obcích nebo na jejich krajích. Dopravci budou totiž muset zajistit dodržování povinných přestávek řidičů nákladních automobilů. Počítá s tím novela zákona i silniční dopravě. Řidič kamionu musí přerušit jízdu po čtyřech a půl hodinách, a to minimálně na 45 minut.