Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Dotace a FinanceMístní rozvojRozhovory

Dostupné bydlení? Obce potřebují partnera

Image
Státní fond podpory investic letos slaví 25 let od svého založení. Co vše během té doby stihl zrealizovat?

Bytová krize je zásadní problém Česka. Jak pomáhá Státní fond podpory investic (SFPI), o tom hovoří jeho ředitel Daniel Ryšávka.

SFPI si připomíná 25 let od svého vzniku. V jaké je organizace nyní kondici?
Mohu s jistotou říct, že SFPI je dnes ve velmi dobré kondici. Během let prošel výraznou proměnou. Z klasické dotační instituce zaměřené na oblast bydlení, se stal moderním investičním a poradenským nástrojem, který pokrývá nejen bydlení, ale i regionální rozvoj, podporuje veřejné investice, poskytuje odborné poradenství v regionech a je partnerem měst a obcí.

Změnila se za tu dobu náplň práce nebo její styl?

Jako fond dnes pomáháme starostům proměnit místní strategie ve skutečné investiční projekty. Díky digitalizaci a novým metodikám výrazně šetříme čas obcím i krajům. Starostové u nás oceňují, že mluvíme jejich jazykem – poradíme, připravíme model smluv, propočty návratnosti, pomůžeme nastavit spolupráci s developery nebo připravit projekt na školku, komunitní dům nebo revitalizaci návsí. Při spolupráci s obcemi víme, že rozhodování pod tlakem času a nejistoty často vede k odkládání projektů nebo podceňování dlouhodobých přínosů.

Základním tématem je dostupné bydlení. Vyjeli jste do regionů, pořádáte tam fóra pro municipality. Jaký je ohlas, jakou máte návštěvnost?

Za posledních šest měsíců jsme uspořádali 15 regionálních setkání a zúčastnilo se jich zhruba 900 zástupců měst a obcí z celé České republiky. Fóra byla tematicky zaměřená na propojení bydlení s veřejnou infrastrukturou a podporu tzv. urbánní ekonomiky, tedy komplexního rozvoje obcí (bydlení, školství, doprava, zaměstnanost). Tyto akce často vedou ke konkrétní spolupráci – od prvního kontaktu až po zahájení stavby. Účastníci si často odnášejí nejen inspiraci, ale i přímý kontakt na poradce nebo experta, se kterým pak mohou individuálně řešit své konkrétní potřeby – například jak urychlit výstavbu v jejich lokalitě. Když jsme byli na fóru v Ostravě, přišel za mnou starosta malé obce a říká: ‚Víte, my už máme všechno rozmyšlené, ale nevíme, kde začít.‘ A já mu odpověděl: ‚Začněte u nás.‘ A přesně tohle je dnešní SFPI – místo, kde mohou starostové začít měnit věci k lepšímu.

Co starosty na diskusích nejvíce zajímá? Opakují se některé dotazy častěji než jiné?

Jednoznačně rezonují otázky spojené s tím, jak obce mohou čelit demografickému poklesu, jak plánovat udržitelný rozvoj nebo jak si udržet kvalitu života. Časté jsou i dotazy na praktické věci jako nastavení zadání veřejných zakázek. Právě tyto opakující se otázky slouží jako podnět pro tvorbu našich metodik. Například jsme vydali návod k zadávání veřejných zakázek metodou Design & Build, publikace o principech DNSH, o procesu EIA nebo o smluvních vztazích při zadávání stavebních prací. Vše je dostupné na webu ObecON.cz. Ukazuje se, že města a obce často potřebují partnera, který jim pomůže v roli koordinátora mezi investory, občany a veřejnou správou. Právě zde SFPI vstupuje do hry nejen jako financující instituce, ale i jako facilitátor dialogu.

Města a obce hrají silnou roli při podpoře bydlení. Umějí si v jednání s developery říci o patřičné kontribuce?

Učíme obce využívat svou vyjednávací pozici a nastavovat pravidla tak, aby z rozvoje měli prospěch hlavně jejich občané.

Nakolik je u programu dostupného (nájemního) bydlení politická shoda napříč stranami? Je jisté, že programy nastavené v končícím volebním období budou pokračovat dál?

Panuje všeobecná shoda, že bytová krize je zásadní problém, který je třeba řešit. Otázka o bydlení rezonuje napříč politickým spektrem. Očekávám, že zájem o tento typ programů zůstane silný i v budoucnu. Potvrzuje to i počet připravovaných obecních projektů. A Fond nadále chce hrát klíčovou roli v rozšíření dostupnosti bydlení.

V Praze jste hostili mezinárodní workshop na téma odpovědného financování dostupného bydlení. Můžete přiblížit iniciativu Housing Europe?

Housing Europe je evropská asociace veřejných investorů a provozovatelů dostupného nájemního bydlení zaměřená na sdílení zkušeností v oblasti financování a správy dostupného bydlení. Praha letos hostí jak workshop, tak i výroční summit, což je velká příležitost otevřít diskuzi o investování do bydlení nejen v Česku. Jsem rád, že SFPI posiluje svoji pozici v evropském kontextu v oblasti financování dostupného bydlení.

Je možné, aby tak odborná evropská diskuze měla praktický přínos pro Česko?

Ano. Díky tomu, že se na workshopu podíleli experti se zkušenostmi z Česka, byla diskuze konkrétní a reflektovala reálné podmínky. Výstupy z akce nyní analyzujeme a využijeme je například při dalším nastavování našich nástrojů podpory.

Jaká tedy byla hlavní doporučení workshopu?

Všichni se shodli, že je potřeba systematický, dlouhodobý a dobře řízený přístup. Nestačí řešit jednotlivé projekty, důležitá je existence funkčních institucí, transparentní pravidla a stabilní systém řízení, který bude efektivní a zároveň spravedlivý.

Jsou řešení dostupného bydlení fungující jinde v Evropě snadno přenositelná k nám? Jaká jsou česká specifika?

České prostředí je specifické velkou roztříštěností – máme přes 6 000 obcí, které často nemají dostatečné kapacity k systematickému řešení bydlení. Zahraniční praxe ukazuje, že regionální investiční nástroje mohou být velmi efektivní. U nás vidíme velký potenciál v aktivním zapojení krajů, které by mohly koordinovat jednotlivé projekty a zajistit udržitelnost investic podobně, jako je tomu třeba v Rakousku nebo Francii.

Otázka bydlení zasahuje také do ostatních resortů. Byl to hlavní důvod založit platformu HIAH (Housing Investment Advisory Hub)?

Přesně tak. Bydlení ovlivňuje řadu oblastí – od financí po územní plánování. HIAH vznikl právě proto, aby propojil pohledy různých aktérů a vytvořil prostor pro smysluplnou diskuzi. Cílem je navrhovat konkrétní a proveditelná řešení, například v oblasti krajských fondů nebo spolupráce veřejného a soukromého sektoru. SFPI díky HIAH dokáže přenášet podněty z terénu až na úroveň systémových doporučení pro vládu.

Jak zajistit, aby odborníkům z HIAH naslouchali ti, kdo mají možnost věci změnit k lepšímu?

Klíčové je, že do HIAH jsou přímo zapojeni zástupci ministerstev, krajů, obcí, bank i firem. Nejde o uzavřenou skupinu expertů, ale o prostor, kde se střetávají různé názory a zájmy. Výsledky debat mají přímý vliv na rozhodování. První návrhy už byly zohledněny v praxi a reálně ovlivňují směr, kterým se ubírá diskuse o bydlení v ČR. HIAH již přispěl konkrétními návrhy do připravované rekodifikace stavební legislativy a systémových doporučení pro krajské fondy dostupného bydlení.

Co z doporučení, které HIAH vydal pro jednotlivé resorty, považujete za relativně nejjednodušší? A co naopak podle vás zabere více času?

HIAH publikoval souhrn dvaceti doporučení, která směřují na vládu i kraje. Mezi jednodušší kroky patří například podpora bytových společností s omezeným ziskem nebo posílení role krajů. Dlouhodobějšími úkoly jsou např. pravidelné investice a zvýhodněné financování ve výši 10 miliard ročně nebo změny v územním plánování. Pro červen připravujeme další sadu doporučení pro Ministerstvo pro místní rozvoj.

Dita Hradecká

 

Štítky
Nejčtenější kategorie
Chytré město
527
Energetika
591
IT
502
Dotace a Finance
1564
Zdravé město
94

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze