Newslettery

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

    PromoNews

    Výběr toho nejzajímavějšího za posledních 14 dní do vaší emailové schránky.

    2x měsíčně

    PromoDay

    Přehled nejnovějších článků. Každý pracovní den do vaší schránky.

    5x týdně

    Představujeme vám

    Výběr z těch nejzajímavějších rozhovorů s představiteli veřejné správy.

    1x měsíčně

    Akce

    Přehled nadcházejících konferencí, soutěží, školení na následující měsíc.

    1x měsíčně

    Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

    Doprava a InfrastrukturaDotace a FinanceEnergetika

    Drahé energie ohrožují hromadnou dopravu

    Ceny elektřiny a plynu jsou nyní podle sdružení až na desetinásobku proti cenám, za které dopravní podniky energie odebíraly dosud. Dopravci proto upozorňují, že energie by se tak za stávající situace staly tak extrémní položkou, že by je dopravci nedokázali pokrýt bez zásadních úsporných opatření.

    „Z našich statistik vyplývá, že pro normální provoz budou v příštím roce dopravní podniky potřebovat minimálně o pět miliard korun navíc proti roku 2021. Za těchto podmínek nebudou moci některá města poskytnout veřejnou dopravu ve stávajícím rozsahu,“ uvedl předseda sdružení Tomáš Pelikán.

    Náklady na energie dopravcům výrazně stouply už letos. Zatímco v loňském roce byly náklady na energie všech městských dopravních podniků 2,8 miliardy korun, letos je to přes pět miliard korun. V příštím roce by pak výdaje za energie podle současných odhadů dosahovaly skoro osmi miliard korun. Podíl energií na celkovém rozpočtu by tak činil 20 procent, loni to bylo kolem devíti procent.

    Situace na trhu s energiemi trápí i zřizovatele dopravních podniků, tedy města. „Mnohá města v minulosti vynaložila velké finanční prostředky na modernizaci vozového parku či pořídila nové inovativní a k přírodě a životnímu prostředí šetrné dopravní prostředky. Nyní nevíme, zda nám v našich rozpočtech zbude dostatek prostředků na jejich provozování a údržbu,“ řekl předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.

    Zajištění energií pro veřejný sektor by měl nově řešit státní obchodní s energiemi. Ten by měl podle představ vlády získat pro klíčové subjekty veřejného sektoru energie za zvýhodněné ceny. Stát zatím pověřil státní podnik Prisko, aby si zažádal o licenci pro obchodníka s energiemi. Mělo by však jít o přechodné řešení. Ministerstvo průmyslu a obchodu zároveň připravuje vznik nového subjektu. Ve hře je vznik nové agentury nebo státní organizační složky státu.

    Sdružení dopravních podniků ČR bylo založeno v roce 1992 jako zájmové sdružení. Právnickými osobami, které sdružuje, je 22 největších dopravních podniků, provádějících v českých městech hromadnou dopravu osob.

    Foto: Wikimedia Commons
    Zdroj: Pro energy

    Nejčtenější kategorie
    Chytré město
    381
    Energetika
    400
    IT
    273
    Dotace a Finance
    1184
    Odpady
    210

    Nezmeškejte žádné informace!

    Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze