Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Dotace a FinanceNepřehlédněte

Platy úředníků vedou veřejnou správu ke kolapsu

Referentka nebo referent na městském úřadě si dnes už nemohou dovolit, aby i jejich partner pracoval také na úřadě. Zaplatili by sotva nájem o základní obživu.

Tabulkové platy úředníků vedou veřejnou správu ke kolapsu. Navíc jsou často pod zákoníkem práce zaručeným platem.  Chceme moderní veřejnou správu, ale stát nechce úředníky měst a obcí platit ani jako pomocníky v kravíně a krmiče vepřů. Máme jet rychle vpřed, ale vezeme se na rozvrzaném trakaři. Není divu, že do výběrových řízení se téměř nikdo nebo vůbec nikdo nehlásí, že místa referentů stavebních úřadů, územního plánování, investic, ale i jednodušších agend nelze obsadit. Absolventi vysokých škol se nehlásí prakticky vůbec, dříve na úřadech přitom začínali a prchli až po pár letech. Nyní nemají zájem a nemůžeme se jim divit.

Pár nepěkných čísel:

  • 20 912 Kč čistého je nástupní plat vysokoškoláka na městský úřad. Nejčastěji je referent městského úřadu zařazen v 10. platové třídě, podmínka pro tuto třídu je vysoká škola (10 platová třída, 1. stupeň = 24 790 Kč hrubého). S patnáctiletou praxí by nastupoval za 30 220 Kč, 24 920 Kč čistého…
  • Poklízeč v kravíně nastupuje za více peněz, dle inzerátů na úřadu práce za 30 000 i 50 000 Kč, vzdělání pochopitelně netřeba.
  • Učitel nastupuje na základní školu do platové tabulky o výši 35 150 Kč hrubého. V roce 2023 byla podle ČSÚ průměrná měsíční hrubá mzda učitelů na základních školách 51 225 Kč. Ale teprve od r. 2023 platí novela § 161c odst. 4 školského zákona vázající normativy na 130% průměrné mzdy. Rok 2024 ještě ČSÚ nezveřejnil, předpoklad je 55 000 Kč.
  • Důchodce má průměrně 21 094 Kč, čistého (data za leden 2025, i mediánová čísla jsou velmi podobná).
  • Průměrný důchod tedy odpovídá 26 000 Kč hrubého.
  • Za 26 000 hrubého (což je 11. platová třída) nastupuje např. právník do právního odboru kanceláře hejtmana Jihomoravského kraje (dostane ale 116 Kč na oběd) nebo právník stavebního odboru magistrátu Pardubice (dostane dokonce 150 Kč na oběd). Inzeráty jsou z února, projděte si nabídky na úřadu práce nebo úředních deskách úřadů a platové tabulky v Nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb.).
  • Platové tabulky již v základu porušují ustanovení § 112 zákoníku práce, které stanovuje, že zaručený plat ve 4. skupině prací (10.–16. platová třída) je 1,6násobek minimální mzdy, tedy 33 280 Kč.

Čísla vyniknou ještě šíleněji, když si porovnáme, že:

  • Dva senioři mají v čistém 42 000 + výchovné 500 za dítě. 2 osoby, celkem 43 000 Kč čistého.
  • Začínající referent, (VŠ, s osobním příplatkem 5 000) s manželkou na rodičovské dovolené, tedy 3 osoby, 25 790 (po slevě na dítě) + 11 290 rodičovský příspěvek, celkem 36 580 Kč čistého.

V prosinci uvedl viceguvernér ČNB, že minimální čistý příjem domácnosti, aby dosáhla na průměrnou hypotéku je 90 000 Kč. Na jednu hypotéku potřebujeme tedy 2,4 rodiny referentů pracujících na městském úřadě. Nebo 3,4 single referenty městského úřadu, to musí být ale již zaučení a s osobním příplatkem. Začínajících referentů by muselo být 4,5. Nevím, zda se jim chce do koupě v takovém počtu lidí, větší byt by nezaplatili a v 2+kk nebude pro tolik osob moc klidu…

Referentka nebo referent na městském úřadě si dnes už nemohou dovolit, aby i jejich partner pracoval také na úřadě. Zaplatili by sotva nájem a základní obživu. S dítětem budou pobírat sociální dávky a příplatek na bydlení. Na hypotéku mohou rovnou zapomenutou. Pokud by měl referent 25 let praxi, měl by 32 310 hrubého (26 465 netto), hypotéku by ale nedostal, nedožil by se jí a dítě už asi prošvihl.

Můžeme sice digitalizovat (pokud bude systém fungovat, ne jako stavební řízení) a ušetřit na pracovních místech, ale zbylé zaměstnance musíme zaplatit. A musíme je mít, protože chybí již teď. Proč by odborník na stavební řízení šel pracovat na městský úřad, když může projektovat. Proč by to dělal ekonom, právník? Můžeme mít digitalizované stavební řízení, ale několik referentů na odboru potřebovat budeme (i kvůli tristní úrovni podkladů některých projektantů a investorů).

Systém odměňování úředníků městských úřadů vyžaduje nutnou změnu. Tabulky je nutno narovnat alespoň tak, aby nedocházelo k tomu, že VŠ z pedagogické fakulty nastupuje na základní školu a první den má „o desítku víc“ než VŠ ze stavební nebo ekonomické fakulty na městský úřad. Učitelům a voleným zastupitelům se tabulky vážou koeficienty na průměrnou mzdu. Bez této změny bude systém na úřadech kolabovat. Kdekoli školím nebo jednám, mají problémy s udržením personálního stavu a s nábory. Nástupní plat nesmí demotivovat a odrazovat. Nabídek jiných pozic je totiž mnoho a kdo se podívá do platové tabulky, hlásit se nebude.

Pokud chtějí města a obce, aby jejich úřad fungoval a mohly realizovat své projekty a nápady, musí starostové něco dělat a velmi hlasitě požadovat změnu. Města se sice snaží platy dorovnat, ale čerpají ze svých zdrojů, základní tabulky jsou špatně. Na městském úřadě jsem 8 let pracoval jako tajemník, velmi dobře si pamatuji, že po celou dobu na to na většině porad s ministerstvy (MV i MPSV) upozorňovalo Sdružení tajemníků i jednotliví tajemníci, pravidelně a velmi důrazně. Za tu dobu se nestalo nic. Občas přidají do tabulek, letos celých 1 400 Kč. Nastupujícímu referentovi na městském úřadě ale chybí do nástupní mzdy krmiče prasat nejméně 5 000 Kč.

Více informací: https://spmo.cz/

JUDr. Jan Šťastný, MPA           
lektor společnosti CATANIA GROUP

 

Nejčtenější kategorie
Chytré město
509
Energetika
580
IT
486
Dotace a Finance
1542
Zdravé město
72

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze