Díky vysokým cenám energií v důsledku ruské invaze na Ukrajinu se stále více lidí obrací k tradičním zdrojům energie. Uhlí začíná mít cenu zlata. Dostatečné kapacity pro zásobování pevnými palivy jsou tak před nadcházející topnou sezónou klíčovým tématem, a to především na úrovni měst a obcí. V médiích nicméně proběhly zmínky o kapacitních možnostech železničního dopravce ČD Cargo, který je dceřinou společností státní akciové společnosti České dráhy. Musí totiž reagovat na mimořádně zvýšenou poptávku po přepravě této komodity. Podívali jsme se do několika míst v České republice, do kterých tento železniční dopravce zajišťuje plynulé dodávky, i přesto že objemy přepravovaného uhlí meziročně stoupají až o 50 procent.
Na zvýšené objemy přepravy nedávno upozornil i předseda představenstva akciové společnosti ČD Cargo, Tomáš Tóth. „Objemy převáženého uhlí jsou obrovské. Dnes tak narážíme na kapacitní možnosti ČD Cargo,“ konstatoval. Tématu kapacity železniční sítě se nedávno dotknul i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dle jeho slov je potřeba měnit dopravu tak, aby měla dostatečnou kapacitu. „Poptávka je větší než nabídka. Potřebujeme změnit železniční sít tak, aby vznikly nové trasy, nové tratě v nových koridorech, protože ty současné už nestíhají uspokojit poptávku po osobní dopravě, a natož po nákladní,“ řekl v obecné rovině v Otázkách Václava Moravce.
Přepravy hnědého uhlí po železnici, například dle slov Jiřího Havelky, šéfa stejnojmenné firmy, která je tradičním dodavatelem pevných paliv ve středních a východních Čechách a na severní Moravě, fungují výborně. Uhelné sklady Havelka v Křinci, jeden z dlouholetých zákazníků ČD Cargo vloni za 8 měsíců přepravil tři tisíce tun, přičemž letos za stejné období se jedná už o pět tisíc tun. „Všechno objednáváme dlouhodobě dopředu. To je klíč ke spolupráci s ČD Cargo. Tím pádem se nedostáváme do stresu, že něco chceme teď hned zítra. Na to železnice není a nikdy nebyla,“ zdůraznil s tím, že firma má postavené roční, čtvrtletní a měsíční plány. „Nemůžeme si na nic stěžovat,“ hodnotil dále současnou situaci. „Hodně lidí nyní nadává a řve, ale já si stěžovat nemůžu,“ komentuje současnou vypjatou situaci na trhu s pevnými palivy. Podotkl také, že problém je dle jeho názoru hlavně v tom, že dneska shání vagóny a uhlí lidé a obchodníci, kteří nikdy nepracovali v oboru. Ale nyní si myslí, že se jedná o dobrý obchod, kde se dají vydělat peníze. Co se týká konkrétních čísel, objem přepravovaného uhlí se téměř zdvojnásobil. „Je to dáno současnou situací. Lidé se vrací k pevným palivům, objednávají si do zásoby, a ještě do rezervy,“ vysvětlil Havelka, jehož firma po železnici přepravuje pevná paliva téměř 30 let.
Podobná situace panuje i v Uhelných skladech v Jihlavě, které po 15 letech přešly k přepravě po železnici, aby měly uhlí pro zákazníky. Dle slov Jana Anděla z Uhelných skladů v Jihlavě je pro ně železniční přeprava výhodnější. „Prostřednictvím vagónů se přepraví více zboží,“ uvedl s tím, že první vozy přepravily uhlí letos v srpnu, prozatím se jedná celkem o 5 vozů, což znamená asi 250 tun paliva.
Společnost Expol Trade, dlouholetý významný aktér v obchodu s pevnými palivy, který má uhelné sklady především zase na Bruntálsku a Novojičínsku je dalším příkladem. Objem přepravy paliva stoupl za prvních osm měsíců letošního roku o 5 tisíc tun. Firma Expol Trade má velký sklad v Novém Jičíně, kam ČD Cargo v loňském roce za 8 měsíců přepravilo 25 tisíc tun uhlí. Letos se jedná o 30 tisíc tun.
ČD Cargo přepravilo meziročně až o 50 % více objemu uhlí
U ČD Cargo je viditelný výrazný nárůst přepravy tradičního paliva. V rámci meziročního srovnání je z konkrétních čísel zřejmé, že za prvních 8 měsíců roku 2021 převezlo ČD Cargo 4,4 milionu tun, přičemž v letošním roce se za stejné období přepravilo 6,6 milionů tun uhlí. Objem přepravy se tak zvýšil o 50 procent. U drobného tříděného uhlí pro maloobchod došlo k meziročnímu nárůstu dokonce o 70 procent – za prvních 8 měsíců roku 2021 bylo přepraveno 150 tisíc tun komodity, přičemž v letošním roce za stejné období 250 tisíc tun.
Uhlí se musí také přepravovat do tepláren a elektráren, aby mohla být zajištěna poptávka po teplu a elektřině. Navýšení přeprav uhlí, kterého bylo ČD Cargo ve velmi krátkém čase schopné dosáhnout, tak má zásadní pozitivní vliv na zvýšenou potřebu vyrobit velké množství energie a tepla. Navíc železnice má oproti silniční dopravě tu výhodu, že má větší kapacity a ČD Cargo navíc disponuje největší flotilou vozů pro přepravu uhlí v České republice. Podstatně zvýšené dodávky uhlí je ČD Cargo schopno realizovat i přesto, že na řadě tratí probíhají výluky, které přepravu komplikují.
autor: Petra Michálková
Elektroauta pro úřad i občany
