První část dvoudílného rozboru této problematiky se zaměří na tvorbu a použití sociálního fondu v účetnictví obce jako zaměstnavatele
Sociální fondy jsou obdobou fondu kulturních a sociálních potřeb, které upravuje vyhláška ministerstva financí č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, a které jsou dle § 29 zákona č. 250/2000 Sb. tvořeny příspěvkovými organizacemi územních samosprávných celků. Na obce se sice vyhláška nevztahuje (pouze na jejich příspěvkové organizace), nic nebrání tomu, aby si ho obce samy ve své pravomoci zřídily. Fondy slouží k financování výdajů na sociální potřeby zaměstnanců a uvolněných členů zastupitelstva.
O tvorbě a používání sociálního fondu rozhoduje obec jako zaměstnavatel a sestavuje rozpočet fondu a stanovuje zásady jeho používání. Sociální fond spadá do fondů peněžních. Ty mohou být dle § 84 odst. 2 písm. c) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, zřízeny jako dočasné nebo jako trvalé.
Obce jako nižší územní samosprávné celky nemají zákonnou povinnost, ale pouze možnost zřizovat peněžní fondy na základě svého vlastního rozhodnutí. Dle § 5 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, může územní samosprávný celek a svazek obcí zřizovat peněžní fondy, a to pro konkrétní účely nebo bez účelového určení. Zaměstnavatel může tvořit libovolný počet fondů.
Fond pro sociální a kulturní účely
Sociální fond je hlavním zdrojem financování kulturních, rekreačních, sportovních, rehabilitačních, ozdravných a společenských aktivit v oblasti péče o zaměstnance.
Dle § 80 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, mohou být členovi zastupitelstva obce z peněžního fondu nebo z rozpočtu obce poskytovány uvedené výdaje.
TABULKA
Výdaje, které lze poskytnout členovi zastupitelstva
- příspěvek na úhradu nákladů na reprezentaci
- příspěvek na podporu vzdělávání v souvislosti s výkonem funkce člena zastupitelstva obce
- příspěvek na stravování zaměstnanců – je poskytován zaměstnancům v pracovním poměru k zaměstnavateli a dlouhodobě uvolněným členům zastupitelstva obce, příspěvek může být poskytnut pouze v případech, kdy nebude pracovníkovi poskytnuta náhrada jiným způsobem
- příspěvek na penzijní připojištění nebo životní pojištění
- příspěvek na podporu zdravotních, kulturních a sportovních aktivit – permanentky do divadla, vstupenky na sportovní utkání aj.
- příspěvek na rekreaci – tuzemskou i zahraniční
- dary (při životních jubileích, při odchodu do starobního, příp. invalidního důchodu, mimořádná odměna při narození dítěte, svatbě, úmrtí apod.)
- příspěvek na zdraví zaměstnanců – zaměstnanci mohou čerpat příspěvky na léky, vitaminové a jiné doplňky stravy, které nejsou hrazeny zdravotními pojišťovnami aj.
Obec je v tomto případě na pozici zaměstnavatele a sociální fond zřizuje za účelem zabezpečování péče a sociálních potřeb svých zaměstnanců.
Sociální fond je určen všem zaměstnancům, kteří jsou v pracovním poměru k zaměstnavateli. Prostředky z fondu jsou využívány zejména na účely kulturní a sociální. U fyzických osob nejsou tyto příjmy součástí vyměřovacích základů pro odvod zdravotního pojištění a sociálního zabezpečení. U zaměstnavatele nejsou tyto výdaje daňovým výdajem, jsou daňově neúčinné.
Ze sociálního fondu se poskytují dary za obdobných podmínek jako z prostředků fondu kulturních a sociálních potřeb. Tento fond na rozdíl od FKSP není zákonem ve své výši limitován.
Bc. Ing. Jana Vrtalová, Ph.D.
Rubrika vzniká ve spolupráci s PP Poradca podnikateľa
www.pp.sk