Náklady na tratě bez provozu v přepočtu na kilometr se mnohonásobně liší.
Správa železnic poprvé odhalila, kolik jí stojí údržba tratí, na kterých aktuálně není žádný pravidelný železniční provoz. O tabulku s náklady za loňský rok požádal deník Zdopravy.cz. Některé údaje jsou přitom pozoruhodné a pro zástupce samosprávy až neuvěřitelné. Například přes milion korun spolkla lokálka, kterou už není v terénu téměř vidět. Správa železnic podporuje návrh ministerstva dopravy a poslance ANO 2011 Martina Kolovratníka na takzvanou konzervaci dráhy.
Přehled nákladů na jednotlivé tratě vykazuje značné rozdíly v objemu vynaložených peněz. Například pětikilometrový úsek z Broumova do Otovic zastávky stál loni Správu železnic 412 tisíc, stejně dlouhá trať z Královce do Žacléře více než trojnásobek.
„Výsledná suma zahrnuje částky určené na trať, mosty, tunely (pokud na trati jsou), sdělovací a zabezpečovací techniku, budovy, elektrotechnická a energetická zařízení,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.
Podle dokumentu jsou bezkonkurenčně nejvyšší náklady na trať z Radejčína do Lovosic, kde nejezdí vlaky od roku 2013 kvůli sesuvu půdy ze stavby dálnice D8. Tato trať je ale specifická i nákladově: loni došlo k částečné obnově provozu do Chotiměře.
Neuvěřitelná data, říká hejtmanův náměstek
Druhou nejnákladnější tratí, kde nejezdí vlaky, je podle tabulky takzvaná Kozí dráha z Děčína do Oldřichova u Duchcova. Jen loni měla Správu železnic stát přes 7 milionů korun. Vlaky, i přes zájem společnosti KPT Rail, na trať ale nakonec nevyjely. Náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jiří Řehák (Spojené síly pro kraj), který se snaží o obnovu provozu, označil data Správy železnic za neuvěřitelná. „Viditelně dochází jen k úpravě náletů. Žádná významná činnost tam neprobíhá, jsem tam každou chvíli,“ podotkl Řehák. Na trati loni probíhaly úpravy, které ale neměly vést k obnově provozu.
Podobný údiv vyvolala tabulka také na radnici v Mladoticích. Trať z Kralovic do Mladotic je dlouhodobě mimo provoz a zarůstá lesem. Místy už není v terénu ani viditelná. Podle Správy železnic ale loni spolkla údržba tohoto úseku přes milion korun. „Nevšiml jsem si, že by se na trati cokoliv dělo, zarůstá a chátrá dál,“ řekl starosta Jiří Záhrobský.
Návrh zákona o dráhách počítá s tím, že by dlouhodobě nevyužívané tratě mohly být konzervovány. „Hledáme s ministerstvem dopravy cestu, jak dál s tratěmi, kde nejsou objednány výkony a bylo by škoda, aby stavba samotná zanikla,“ vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Návrh sklidil velkou kritiku zejména u krajů a obcí, se kterými nebyl projednán. Nejde přitom ani tak o samotný institut konzervace, ale o parametry pro jeho použití. Poslanci mají o návrhu jednat příští týden.
Přehled nákladů u tratí bez pravidelné dopravy za rok 2020
Heřmanův Městec – Chrudim město | 1 423 000 Kč |
Broumov – Otovice zastávka | 412 000 Kč |
Královec – Žacléř | 1 696 000 Kč |
Radejčín – Chotiměř – Lovosice | 18 962 000 Kč |
Děčín hlavní nádraží – Oldřichov u Duchcova | 7 119 000 Kč |
Loket předměstí – Horní Slavkov-Kounice | 541 000 Kč |
Kralovice u Rakovníka – Mladotice | 1 015 000 Kč |
Dobronín – Polná | 962 000 Kč |
Čejč – Uhřice u Kyjova (prodáno k 31. 5. 2020) | 130 000 Kč |
Velká Kraš – Vidnava | 505 000 Kč |
Více informací ZDE
NKÚ kontroloval dotace na regeneraci brownfieldů
