Newslettery

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

    PromoNews

    Výběr toho nejzajímavějšího za posledních 14 dní do vaší emailové schránky.

    2x měsíčně

    PromoDay

    Přehled nejnovějších článků. Každý pracovní den do vaší schránky.

    5x týdně

    Představujeme vám

    Výběr z těch nejzajímavějších rozhovorů s představiteli veřejné správy.

    1x měsíčně

    Akce

    Přehled nadcházejících konferencí, soutěží, školení na následující měsíc.

    1x měsíčně

    Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

    Dotace a FinanceEnergetika

    Z uhelných krajů vodíkové?

    Uhelné kraje čeká vzhledem k odklonu od uhlí náročná proměna celé ekonomiky. Ten Ústecký a Moravskoslezský se chce po době uhelné zaměřit na vodík. Uhelné pánve a šachty by tak mohla nahradit vodíková údolí. 

    Oba kraje mají strategie, ve kterých plánují například budování vodíkových plniček, nákup vodíkových autobusů pro městskou hromadnou dopravu a další projekty, díky kterým by mělo jejich současné označení „uhelné“ nahradit nové přízvisko, a sice „vodíkové“. 

    Za názvem vodíkové údolí se pak, jak redakci vysvětlil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka, skrývá celý vodíkový ekosystém. 

    „Vybudování celého hodnotového řetězce, to znamená od výroby přes distribuci až po spotřebu, můžeme vlastně celostně nazvat ‚Vodíkové údolí kraje‘,“ popsal. 

    Celý řetězec má v plánu vytvořit i Ústecký kraj. „V současné době jsou připravovány projekty, které mají potenciál pokrýt celý hodnotový vodíkový řetězec – výrobu, skladování, distribuci, zužitkování,“ řekla redakci tisková mluvčí kraje Magdalena Fraňková. 

    Právě vodík má totiž podle krajů, které spolu na rozvoji vodíkového ekosystému spolupracují,  potenciál ozelenit místní energetický sektor, dopravu a obohatit pracovní trh novými příležitostmi.

    „Vodík se pro nás stává klíčem k soběstačnosti, odolnosti, prosperitě, lepšímu životnímu prostředí, sociálnímu rozvoji a jistotě,“ popsal na nedávné konferenci H2 fórum Ústeckého kraje jeho hejtman Jan Schiller. 

    Nebude to hned

    Vybudovat celé vodíkové hospodářství, navíc založené na technologii, která je ve svých začátcích, je ale běh na dlouhou trať. 

    „K rozvoji vodíkového hospodářství regionu je potřeba přistupovat jako k rozvoji uceleného ekosystému, kdy často platí, že se jeden typ projektů, např. rozvoj bezemisní vodíkové mobility, nemůže efektivně rozvíjet bez projektů komplementárních, např. rozvoj obnovitelných zdrojů energie provázaný s výrobou nízkoemisního či obnovitelného vodíku,“ upozornila Fraňková. 

    Jak doplnil náměstek Unucka, zatím kraje spíše překonávají překážky, které rozvoj vodíku skýtá. 

    Rád bych teď vysypal z rukávu celou hromadu projektů, které máme na stole, ale realita je bohužel taková, že spíše než dokumentací pro územní řízení jsme byli nuceni zabývat se bariérami a překážkami pro rozvoj vodíkových technologií,“ uvedl. 

    Složité pak navíc bude vyrábět vodík, který je čistý. Tedy vodík vyráběný z obnovitelných zdrojů energie.

    S definicí „zeleného“ vodíku už ve směrnici přišla Evropská unie. Podle Jana Sochora, analytika České vodíkové technologické platformy (HYTEP), jsou ale dosavadní návrhy dost přísné.

    „A pro Českou republiku s našimi podmínkami pro výrobu z obnovitelných zdrojů energie dost nevýhodné,“ dodal.

    Začalo to plničkou, pokračuje se s autobusy

    Pomyslné první vlaštovky už ale přiletěly. Zatímco v Ústeckém kraji si vytyčili cíle ve speciální vodíkové strategii a vznikla Vodíková platforma, v rámci které si aktéři vyměňují zkušenosti a informace, v Moravskoslezském kraji vznikla první vodíková plnička. Ústecký kraj má pak v plánu vybudovat do roku 2025 plničky tři. 

    V nejbližších letech se chtějí kraje zaměřit na vodík v dopravě. 

    „Čeká nás primárně plný přechod krajské dopravy na vodík, respektive výběrová řízení na dopravce. Společně s Olomouckým krajem už reálně začínáme kreslit podobu infrastruktury pro vodíkové vlaky. V naší krajské korporaci už by mohly začít jezdit první automobily na vodík, vždyť vítkovickou plničku pro osobní auta máme skoro na dohled od krajského úřadu,“ odpověděl na dotaz redakce k plánům na následující roky Unucka. 

    „Moravskoslezský kraj si stanovil záměr využití vodíku v příměstské dopravě v Ostravě a později i v Havířově. Autobusy na vodík by měly nahradit stávající autobusy spalující naftu, které operují v příměstské autobusové dopravě,“ píše se pak v krajské Územní energetické koncepci pro roky 2020 až 2044. 

    Co se týče Ústeckého kraje, jeho vodíková strategie předpokládá, že v roce 2025 bude v kraji jezdit minimálně sedm autobusů na vodíkový pohon. Jejich počet by měl pak rychleji narůst v dalších letech. 

    „V roce 2030 je předpokládaný počet (autobusů) 65 a v roce 2050 až 330,“ uvádí krajská vodíková strategie. 

    Miliardy z EU

    K financování ambiciózních plánů mají kraje v úmyslu využít zdroje z Evropské unie. Jedná se například o Fond spravedlivé transformace, který je určen jen uhelným krajům – kromě Moravskoslezského a Ústeckého ještě Karlovarskému – právě na jejich proměnu směrem k zelené ekonomice. 

    „Aktivity spojené s vodíkem v různých fázích hodnotového řetězce, včetně výzkumně vzdělávacích aktivit, jsou zahrnuty ve strategických projektech, které se nyní připravují pro podání do výzvy Operačního programu Spravedlivá transformace,“ upřesnila pro redakci Fraňková z Ústeckého kraje. 

    Moravskoslezský kraj pak podle Unucky hodlá využít jiné „okénko“ v rámci Operačního programu Spravedlivá transformace. Nejedná se o strategické projekty, ale tematické výzvy. 

    „Pro vybudování celého hodnotového řetězce máme přichystanou jednu miliardu korun z Fondu spravedlivé transformace, a to jako samostatnou tematickou výzvu ‚Síťové řešení vodíkového údolí Moravskoslezského kraje‘. Tu jsme si vyjednali čistě pro nastartování vodíkové ekonomiky,“ sdělil redakci s tím, že peněz bude potřeba ale mnohem víc. 

    Prostředky tak kraje hodlají využít i z Modernizačního fondu nebo z evropských strukturálních fondů, konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu, Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost, Operačního programu Životní prostředí, Operačního programu Doprava či Operačního programu Jan Amos Komenský. 

    Poohlíží se i po dalších možnostech financování. Těmi jsou například finanční nástroje Evropské investiční banky a přímo řízený program Horizont Evropa v případě Ústeckého kraje nebo nástroj IPCEI v případě Moravskoslezského kraje.

    Foto a zdroj: Euractiv.cz

    Nejčtenější kategorie
    Chytré město
    237
    Energetika
    301
    IT
    180
    Dotace a Finance
    837
    Odpady
    162

    Nezmeškejte žádné informace!

    Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze