E-busy. Finanční prokletí či požehnání?

Publikováno: 18. 1. 2022Cca 16.8 min četbyKategorie: Exkluzivně, Nepřehlédněte, Premium, Rozhovory
SDÍLET

V Německu opět hořely elektrobusy

Stále více měst a obcí opouští autobusy se spalovacími motory a investuje do bezemisních elektrobusů, trend je patrný napříč Evropou. Například Paříž projde v příštích pěti letech velkou proměnou, dieselové autobusy tu mají skončit do roku 2025, s pěti výrobci na 450 elektrobusů byly již podepsány smlouvy.

Německá města, vzpomeňme Hamburk, chtějí z elektrobusů ve velkém vytvořit celou flotilu. Překonatmusí nemalé problémy, ale podle expertů má podíl elektrobusů i tak rychle narůstat. K tomuto závěru dochází ve své studii o vývoji elektrických pohonů do roku 2030 výzkumný Institut Navigant Research.
Jeho prognóza uvádí, že do roku 2030 by téměř třetina autobusů na světových silnicích mohla být už elektrická. Ceny baterií klesají, zvyšuje se ekologické povědomí a tlak na rozhodování celostátních i regionálních politiků. A pak je tu státní podpora. Podle Navigant Research jsou „hlavními hybateli šíření autobusů s elektrickým pohonem státní dotace na technologii“. Důvodem je, že nákup elektrických dopravních prostředků je v současnosti stále drahý. Elektrifikace v segmentu e-busů má současně potenciál posunout elektromobilitu i v dalších segmentech jako jsou užitkové vozy.

Vedoucím trhem pro elektrobusy je podle uvedené analýzy nadále Čína. To platí jak pro prodej, tak podíl na celosvětovém trhu. Navigant Research odhaduje, že e-busy budou v roce 2030 v Číně tvořit 74 % všech nasazených autobusů, transformace tam probíhá velmi dynamicky. Porovnejme jen prodeje e-busů v Severní Americe a Evropě, které jejich podíl na celkovém prodeji autobusů představuje zhruba 14 %.

Německo podporuje e-busy

Spolkové ministerstvo dopravy finančně podpoří nákup elektrobusů do roku 2025 celkovou částkou 1,07 miliardy eur. Jde například o program Čistý vzduch, který je zaměřen na města se zvláště vysokou úrovní oxidu dusíku v ovzduší. Existují ale i další programy nabízené ministerstvem životního prostředí. Resort dotuje 80 % vícenákladů, které vzniknou oproti dieselovému autobusu, a 40 % dodatečných výdajů, například na dobíjecí infrastrukturu.

Jak ale upozorňuje Spolkové ministerstvo dopravy, z 2386 elektrobusů, pro které se od roku 2016 žádalo o federální financování, jich do poloviny roku 2020 bylo pořízeno pouze 154. Tento malý počet lze vysvětlit i načasováním. Bez dotace si řada provozovatelů veřejné dopravy nemůže dovolit přejít na elektrobusy
kvůli nákladům a úpravám infrastruktury. Konkrétní výběrová řízení na vozidla a nabíjecí stanice proto obvykle začínají až poté, co provozovatel obdržel oznámení o financování.

V každém případě, data z počátku roku 2021 vykazují podíl elektrobusů v Německu na všech registrovaných autobusech a autokarech v objemu kolem 0,5 %. Na
začátku roku 2021 jezdilo v celém Německu 385 elektrobusů, z toho 104 těchto vozidel je registrováno v Severním Porýní-Vestfálsku, 74 v Bádensku-Württembersku a 47 v Hamburku.

Pro Města Obce PREMIUM

Tento článek mohou číst jen předplatitelé. Pokud máte zájem o přístup k Premium obsahu, objednejte si předplatné.

Více informací
Přihlásit

PRO MĚSTA A OBCE

A získejte každý měsíc přehled praktických a inspirativních informací ze světa veřejné správy.

Související příspěvky
Related Posts
Nejčtenější