Newslettery

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

    PromoNews

    Výběr toho nejzajímavějšího za posledních 14 dní do vaší emailové schránky.

    2x měsíčně

    PromoDay

    Přehled nejnovějších článků. Každý pracovní den do vaší schránky.

    5x týdně

    Představujeme vám

    Výběr z těch nejzajímavějších rozhovorů s představiteli veřejné správy.

    1x měsíčně

    Akce

    Přehled nadcházejících konferencí, soutěží, školení na následující měsíc.

    1x měsíčně

    Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

    IT

    Lidé se státem stále více komunikují elektronicky

    Elektronická neschopenka, výpisy z rejstříků, žádost o řidičský průkaz online. Ministerstvo vnitra zaznamenalo skokový nárůst zájmu občanů o služby eGovernmentu. Důvodem jsou nové služby a komunikační kampaň, vliv měla i pandemie covid-19.

    Portál občana jako brána k elektronickým službám státu, datové schránky umožňující mj. ověřenou komunikaci se státem zdarma a elektronická identita, tedy online ověření totožnosti, tyto tři pilíře eGovernmentu se letos zásadně podílejí na masivním nárůstu počtu občanů elektronicky komunikujících se státem. U portálu a datovek je nárůst v řádu stovek procent, u eIdentity jde o miliony nových uživatelů. „Portál občana začínal na 30 tisících uživatelích, dnes jich je čtvrt milionu. Datovky mají dnes o milion víc uživatelů než první rok po spuštění a eIdentitu má přes 4,3 milionu uživatelů. Lidé chtějí se státem komunikovat elektronicky a stát jim nabízí stále lepší služby,“ uvedl náměstek ministra vnitra pro řízení sekce ICT Jaroslav Strouhal. Kromě nových služeb přispěly k většímu zapojení občanů také mediální kampaně Ministerstva vnitra a omezení pohybu během pandemie covid-19.

    Portál, datovky, eIdentita

    Nejjednodušší je začít eGovernment využívat prostřednictvím Portálu občana. Přihlášení je možné přes www.gov.cz a v současnosti portál nabízí přístup ke 400 službám, např. k portálům České správy sociálního zabezpečení nebo Finanční správy. Vyřídit si na něm lze služby jako eRecept, eNeschopenka, zkontrolovat tachometr vozidla nebo požádat o nový řidičský průkaz. Jen za deset měsíců letošního roku vzrostl počet uživatelů portálu ze 72 tisíc na více než 250 tisíc.

    Na portálu si lze online zřídit i datovou schránku. Těch je v současnosti 1,37 milionu a uživatelé za 12 let fungování odeslali přes 915 milionů zpráv. „Zásadní je nárůst počtu občanů, kteří si datovky zřizují dobrovolně. V roce 2019 šlo o 38 tisíc, letos jde už o 110 tisíc jen za devět měsíců,“ dodal Jaroslav Strouhal s tím, že počet uživatelů datových schránek bude i vzhledem k nové legislativě dále růst.

    Naprosto zásadní je pro nárůst uživatelů eGovernmentu elektronická identita, která umožnuje jednoduché online přihlášení např. do Portálu občana či datových schránek. Státních i nestátních elektronických identifikačních prostředků je dnes přes 6 milionů a rychlý nárůst přineslo zapojení bank v lednu tohoto roku.

    Zdroj: Ministerstvo vnitra ČR

    Nejčtenější kategorie
    Chytré město
    237
    Energetika
    301
    IT
    180
    Dotace a Finance
    837
    Odpady
    162

    Nezmeškejte žádné informace!

    Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze