Časopis PRO města a obce podporuje petici starostů proti tranzitní dopravě v obcích. Zveřejnil informaci o této petici ZDE, k níž se hlásí také starosta obce Pavlice Pavel Nechvátal. Jeho komentář vám nabízíme.
Naše obec Pavlice má přibližně 490 obyvatel a leží v okrese Znojmo na silnici I. třídy číslo 38 zhruba 16 km od Znojma a 11 km od Moravských Budějovic. Stejně jako ve všech obcích, kterými prochází silnice první třídy, trpí také naši obyvatelé negativními jevy spojenými s dopravou. A to především hlukem. (Máme k dispozici měření hygieniků, limity jsou překračovány, ale nikomu to nevadí. Udělá se výjimka. Otevřít okno, vyvětrat, bez špuntů do uší to nemá cenu.), vibracemi a zplodinami. Ale i třeba odpadky, které nějakým nedopatřením z aut padají… O nějaké bezpečnosti ani nemluvím. Přejít silnici, především v běžných letních prázdninách v pátek a v sobotu, kdy se střídají turnusy v Chorvatsku a Itálii, se podobá ruské ruletě.
V územním plánu je sice plocha územní rezervy pro obchvat (nejen Pavlic, ale celý úsek z Jihlavy do Znojma). Jenže kdo jej dnes kdy postaví…
Nejhorší je těžká kamionová doprava. Řidiči nedodržují rychlostní limit v obci, parkují, kde se jim zachce, dopravní značky nerespektují. Najíždí na chodníky, které na 40 tun nejsou stavěny. I když dřevaři mají celkovou hmotnost o hodně vyšší.
Na začátku obce máme více než deset let zpomalovací radar, který ukazuje okamžitou rychlost. Bohužel se jej už nikdo neleká. Řešením by pro nás bylo úsekové měření. To ale může dělat jen obec s rozšířenou působností.
Ze zoufalství jsem na internetu našel a objednal plastovou figurínu. Doma ji oblékl do starých kalhot, bílé košile, čepice a reflexní vesty a postavil k silnici. Fungovalo to výborně. Někteří řidiči brzdili jak o život, když ji uviděli. Bohužel po půl roce někdo figurínu ukradl. Nevzdali jsme se a koupili jsme plechovou reflexní maketu policisty. K ní jsme přivařili trojnožku, připevnili starý fén, a tak jsme vyrobili atrapu radaru ZDE.
V loňském roce jsme si nechali udělat měření dopravy. Výsledky nám vyrazily dech. Každý den naší obcí projede zhruba 8000 vozidel. Z toho 47 % (tedy téměř polovina) jede rychleji než 50 km/h. Takové počty vozidel se vymykají i modelům, podle kterých u nás mělo jezdit „jen“ něco okolo 6000 vozidel denně. Drtivá většina kamionů jedoucích naší obcí je tranzit. Ten narostl skokově po našem vstupu do EU, a pak podruhé po přistoupení Bulharska a Rumunska. Kolikrát se musím štípnout, jestli nejsem někde v cizině, když se podívám na registrační značky kamionů. Není problém potkat kamion s litevskou značkou. S kamiony je to u nás špatně skoro všechno. Je mi jasné, že v dnešní době se bez nich neobejdeme. Vozí to, co potřebujeme. Ale příklady ze zahraničí (například z Rakouska) ukazují, že to jde i jinak. Třeba zavést zákazy jízd kamionů. Proč je u nás v neděli a svátky možné jezdit až od 13:00? Proč platí jen na dálnicích a silnicích první třídy? Nebylo by lepší připravit jinou konstrukci výpočtu mýtného? Aby byly dálnice nejlevnější a silnice druhých a třetích tříd nejdražší. Jenže to by se u nás muselo alespoň trochu chtít. Stále častěji slyším: „To nejde, to nemůžeme, nás je málo, a proč to chcete“. Sice v televizi slavnostně proběhne informace, jak se upravila legislativa a můžou se na silnicích druhých a třetích tříd, kde vede v okolí silnice vyšší kategorie, udělat zákazy tranzitu. Jenže v praxi zjistíte, že to není tak jednoduché.
Ale abych skončil alespoň trochu pozitivně. Pořád je ještě hodně těch, kteří pomohou, poradí. A když nás naši osvícení zákonodárci nechají, tak si kolikrát poradíme a pomůžeme my sami.
Ing. Pavel Nechvátal
starosta obce Pavlice
Oficiální stránky: www.pavlice.cz