Newslettery

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

    PromoNews

    Výběr toho nejzajímavějšího za posledních 14 dní do vaší emailové schránky.

    2x měsíčně

    PromoDay

    Přehled nejnovějších článků. Každý pracovní den do vaší schránky.

    5x týdně

    Představujeme vám

    Výběr z těch nejzajímavějších rozhovorů s představiteli veřejné správy.

    1x měsíčně

    Akce

    Přehled nadcházejících konferencí, soutěží, školení na následující měsíc.

    1x měsíčně

    Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

    Komunikace s občany

    Elektronická participace? Ano, ale…

    Agenda participativního rozpočtu a pomocná aplikace jako nástroj komunální politiky

    Mnohé obce a města nyní řeší, které projekty elektronizace mají pro jejich organizaci smysl, a které jsou jen elektronickým výkřikem do tmy. Rozpočty krácené reakcemi na epidemiologickou situaci musí být více než jindy dobře promyšlené. Najde se v restriktivních náladách snaha provázat obec s občany? Měla by. Mnohá města to dobrou praxí participativního rozpočtu ukazují.

    Participativní rozpočet zakořenil v desítkách obcí: občané navrhují projekty, hlasují o nich, komentují je a společně tak mění tvář svého bydliště. Celá agenda výrazně zasahuje do procesů úřadu, ovlivňuje projekty, které navrhuje a realizuje vedení města. Jedná se o náročnou agendu pro administraci, zvláště pokud do hry vstupují dotační programy. Někteří starostové pak rozumově odmítají participativní rozpočet z důvodů administrativní náročnosti. Je to logické. Hezky se tvářící webová stránka projektu je jen špičkou ledovce, pod níž se skrývá vysoký pracovní úvazek administrátorů, stovky stran podkladových materiálů, dokumentů, výkazů.

    Řešení participativního rozpočtu často nabízejí neziskové organizace zaměřené na veřejnou správu, které ale často nemají potřebný vhled do ekonomických a účetních procesů obce. Poradenská firma nabídne participativní rozpočet jako svatý grál transparentnosti, ale napojení na účetní systém nebo spisovou službu neřeší. Tato chyba stojí nejen nemalé prostředky, se kterými se v projektu jaksi nepočítá, ale význačně poškozuje význam participace jako příležitosti propojení vedení obce a občanů.

    Participativní rozpočet a dvě roviny

    Ekonomická rozvaha nad participativním rozpočtem musí obsahovat obě roviny. Občanskou (web, hlasování, návody, pracovníky externí komunikace) a administrativní (aplikaci pro správu projektů, ve které jsou všechny projekty obce evidovány a provázány). Konzultanti společnosti Marbes proto připravili řešení, které propojuje obě oblasti. Jedna aplikace ve velmi moderním outfitu nabízí funkce pro občany a výraznou podporu správy a evidence všech projektů obce pro pracovníky úřadu. Zásadním benefitem aplikace jsou jednoduché přehledy projektů, u kterých je evidován nejen původce projektu (občané, zastupitelstvo, úřad), ale naprosto všechny potřebné informace:

    rozpočty a majetek, kdo je vlastníkem majetku, kolik byl předpoklad a kolik reálný rozpočet projektu, kolik z rozpočtu tvořila evropská či krajská podpora apod.

    veřejné zakázky, v případě, že byl obsah projektu předmětem veřejné zakázky, jsou zde uvedeny všechny podklady, zadávací dokumentace, administrativní doklady

    smlouvy, na jednom místě mohou být všechny smlouvy nebo přímé odkazy na smluvní dokumentaci v registru smluv

    úkoly, informace, kdo je vlastníkem projektu, kdo kdy dostal jaký úkol pro řešení či vypracování dokumentace apod.

    Praxe ukazuje, že nejpřínosnější funkcionalitou je prostý přehled všech projektů obce na jednom místě, přístupný z jakéhokoliv zařízení, rychlá orientace dle barev v projektech. Každý z vedení obce může rychle zjistit, jaký je stav projektu z participace, jaké jsou ekonomické předpoklady a nároky projektu na rozpočet. Součástí aplikace jsou rozhraní na další systémy, jako je spisová služba, smlouvy nebo ekonomika.

    Agenda participativního rozpočtu může být silným nástrojem rozvoje obce. Může provázat dosud nespojené strany občanů a vedení města, může přinést svěží vítr do plachet v čase, kdy by leckdo očekával bezvětří. Důležité je ale rozmyslet nejen barvu letáků pro občany, ale také podporu eParticipace v úřadu obce. Pokud vedení obce s takovou úvahou přijde, je participativní rozpočet příležitostí nabídnout občanovi chvályhodnou možnost realizace vlastních nápadů a zároveň zpřehlednit a zjednodušit realizaci a administraci projektů na straně obce.

    Participativní rozpočet uplatňují i v Brně.

     

    Michal Karvánek, konzultant pro veřejnou správu

    Nejčtenější kategorie
    Chytré město
    376
    Energetika
    381
    IT
    255
    Dotace a Finance
    1131
    Odpady
    204

    Nezmeškejte žádné informace!

    Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze