Konference Pěšky městem má podtitul Odvaha vykročit a pozve mezinárodní řečníky
Třetí ročník konference Pěšky městem, kterou pořádá stejnojmenný spolek, se uskuteční v pražském Centru architektury a městského plánování (CAMP) 19. května. Záštitu nad ní převzal prezident Petr Pavel.
Jak čeští i evropští politici a političky prosazují udržitelná řešení mobility ve svých městech? Je možné o dopravních řešeních komunikovat citlivě a zároveň konstruktivně? A jaké měřitelné výsledky už teď českým i evropským městům takové změny přináší? Den bude nabitý inspirací a příklady z českých i evropských měst o tom, že ustát svou vizi a tvořit přátelštější městský prostor se opravdu vyplatí.
O chystané konferenci hovoří předsedkyně spolku Pěšky městem Petra Syrová.
Bylo obtížné dostat do Prahy zástupce evropských metropolí?
V řadě případů to obnášelo velké úsilí a také dostatečný časový předstih, protože většina politiků a političek bývá hodně vytížených. O to více si vážíme toho, že pozvání na konferenci přijali Anni Sinnemaki – náměstkyně pro mobilitu a městské prostředí Helsinek – hlavního města nejšťastnější země na světě, ředitel úseku plánování a strategie v instituci Brussels Mobility Kristof De Mesmaeker a zástupkyně města Bologně v iniciativě Cities 30 a profesorka městského plánování na boloňské univerzitě Valentina Orioli. Jsou to zástupci měst, která v evropském kontextu patří k lídrům v oblasti udržitelné mobility. Věřím, že do Česka přinesou inspiraci a konkrétní příklady toho, jaké přínosy může českým městům přinést diverzifikace městské mobility.
Jaký posun vidíte, když se ohlédnete za prvními dvěma ročníky konference?
Těší nás, že zájem o naše konference stále narůstá. Zavazuje nás to k udržování vysoké kvality obsahu i řečnic a řečníků. Snažíme se otevírat témata z oblasti udržitelné mobility a veřejného prostoru, která vnímáme jako klíčová: v případě první konference to bylo téma 15minutového města, druhá konference přinesla téma taktického urbanismu. Naše pozvání do Prahy v minulosti přijaly světové autority v oblasti městského plánování, jako jsou bývalá komisařka pro dopravu v New Yorku Janette Sadik-Khan, urbanista Mike Lydon, architekt Simon Battisti a další. Z mediálních ohlasů vyplývá, že témata našich konferencí rezonují ve veřejné debatě i dlouho po jejím skončení. Letos chceme představit, jak jsou tyto koncepty implementovány v praxi veřejnou správou – jak politici komunikují s veřejností, jaké musí překonat překážky a výzvy, jaké jsou dopady realizovaných konceptů a opatření. To by mohlo být pro naše starostky a starosty velice přínosné.
Jaké další aktivity máte pro letošní rok v plánu?
Vlajkovou lodí našich celoročních aktivit je zářijová výzva Pěšky do školy, jejímž cílem je přivést děti k aktivnímu pohybu a vytvářet bezpečnější okolí škol. Máme velkou radost, že právě za tuto aktivitu jsme v březnu získali prestižní cenu Mobility Action Award, kterou uděluje Evropská komise. Naším programem Bezpečné cesty do školy jsme zase za posledních 20 let pomohli více než 80 pražským školám zvýšit bezpečnost v jejich okolí a podpořit aktivní dopravu dětí do škol. Letos nás čeká spolupráce se dvěma školami, v Braníku a v Kobylisích. Budeme také nadále rozvíjet náš internetový portál Chodci sobě, jehož smyslem je zlepšení stavu chodecké infrastruktury v Praze na základě občanských podnětů.
Dita Hradecká