Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Doprava a InfrastrukturaMístní rozvoj

Starosta Kojetína tajil výstavbu obrovského logistického centra

Před hotovou věc postavil starosty měst a obcí čtyř moravských regionů jejich kojetínský kolega Leoš Ptáček. Několik měsíců před nimi tajil, že v Kojetíně roste robotické logistické centrum nadnárodní společnosti Amazon, jež se specializuje na internetový obchod.

V pátek 18. března se představitelé dotčených samospráv sešli na zámku v Tovačově, kde se o megalomanském projektu, který je už téměř před dokončením, oficiálně dozvěděli vůbec poprvé. Vzápětí vyjádřili své obavy nejen z obrovského nárůstu dopravy, ale i zvýšení kriminality a předimenzování infrastruktury.

„Nemohl jsem vám o tom říci dříve. Investor si to tak přál a já jsem to respektoval,“ omlouval své počínání starosta Ptáček s tím, že kdyby se jim o projektu Amazonu zmínil před schválením územního a stavebního řízení, stavba by nikdy nevznikla. „Kdyby ta situace nastala znovu, rozhodl bych se stejně,“ vmetl Ptáček do tváří překvapených starostů a místostarostů z Olomoucka, Přerovska, Prostějovska a Kroměřížska. Ti mu totiž vyčetli, že se zachoval sobecky.

Sklad v Kojetíně má být největším logistickým střediskem Amazonu ve střední a východní Evropě. Obrovská čtyřpatrová hala na rozloze cca 200 hektarů roste na místě, kde dříve stával cukrovar. Ten byl před lety zrušen a po krachu dalších tamních průmyslových společností začal Kojetín upadat, až se stal sociálně vyloučenou lokalitou. Starosta Ptáček si od výstavby logistického centra slibuje opětovné zvednutí úrovně města Kojetína.

Osmadvacet účastníků pátečního setkání v Tovačově je však přesně opačného názoru. Převážná většina z dvou tisíc zaměstnanců Amazonu nebude totiž potřebovat ani základní vzdělání, aby byla přijata do směnného provozu v Kojetíně. Nároky tak budou splňovat i agenturní pracovníci ze zahraničí: Ukrajiny, Moldávie, Bulharska apod. Starostové z okolí se tak obávají nárůstu kriminality, na což nejsou jejich města a obce z hlediska policejních kapacit připraveny.

Obavy zaměstnavatelů a nárůst dopravy

Další jejich obavy plynou z toho, že nový zaměstnavatel chce dělníkům nabídnout mzdu kolem 40 tisíc korun hrubého. Nynější úroveň mezd se nejen tam, ale např. i na sousedním Kroměřížsku pohybuje kolem 25 tisíc. Stávající podniky, ať už větší či menší, nebudou schopny adekvátně zareagovat. Dá se tedy očekávat, že zaměstnanci budou odcházet k Amazonu a služby na Kojetínsku a v okolí začnou postupně zanikat. Na toto riziko upozornil během pátečního setkání předseda Hospodářské komory Olomouckého kraje Bohuslav Švamberk. Jeho slova podpořili i starostové, kteří poukázali na to, že i zaměstnanci úřadů pobírají tabulkové platy, které nelze svévolně navýšit.

Představitele dotčených samospráv vyděsila také představa obrovského nárůstu kamionové i osobní dopravy kolem nového centra. Starosta Kojetína uvedl, že nyní projíždí jeho městem kolem stovky kamionů denně. Po dostavbě haly by jich mělo přibýt minimálně na dvojnásobek, jak přiznal. „Devadesát procent jich ale bude najíždět rovnou na dálnici,“ snažil se uklidnit své vyděšené kolegy, kteří však mají právě na Tovačovsku bohaté zkušenosti s tím, že řidiči kamionů se snaží vyhýbat placeným úsekům a projíždějí tak obcemi.

Další zátěž v dopravě budou podle starostů představovat dodávky, které budou zboží rozvážet zákazníkům. „A kdo bude platit rozbité cesty, které se dají očekávat při tak velkém nárůstu dopravy?“ ptali se svého kolegy Ptáčka. Ten ale zapochyboval, že by se toho zhostil Amazon a přiznal, že nadnárodní společnost zaplatila v Kojetíně dva kruhové objezdy v celkové hodnotě 80 milionů korun. O dalších satisfakcích však prý neuvažuje.

„Starosta Kojetína měl podle mého názoru svůj záměr konzultovat s ostatními starosty z okolí, třeba jen v důvěrném režimu jako s kojetínskými zastupiteli. Tato chyba na začátku vzbudila pochybnosti a nedůvěru a způsobí více problémů, než které se očekávají,“ uvedl krajský předseda Sdružení místních samospráv ČR Tomáš Šulák. Ptáčkovu snahu pozvednout tímto způsobem úroveň svého města nazval „vymetání čerta ďáblem.“ Podobné metafory zaznívaly i přímo na jednání. „Vymetli jste smetí a zametli ho jinam,“ nebo „Hrajete si na vlastním písečku a my ostatní vás nezajímáme,“ nešetřili představitelé samospráv kritikou na Leoše Ptáčka a celé kojetínské zastupitelstvo, které o projektu vědělo a mlčelo také.

Schůzku svolala právnička Michaela Sigmundová z nedalekých Kožušan-Tážal. Ta se už delší dobu angažuje ve snaze omezit průjezd těžkých nákladních vozidel úsekem mezi Olomoucí a Tovačovem. Na jednání v Tovačově vyzvala přítomné starosty, aby sepsali své dotazy vůči Amazonu a také náměty na kompenzace, jež by mohly zmírnit dopad provozu logistického centra na jejich katastry. Ona sama již využila zákona o svobodném přístupu k informacím a dotázala se na průběh územního a stavebního řízení. Mimo to ji zajímá, jaké bude mít nové centrum dopady na technickou infrastrukturu, bydlení, ekologii, lékařské služby, bezpečnost, hygienu, dopravní obslužnost, stav silnic apod. Dotazy tohoto rázu by ráda položila přímo investorovi, developerovi a provozovateli. Ti se úvodního setkání se starosty nezúčastnili z důvodu pracovního vytížení. V době schůzky pobývali v zahraničí. Navrhli však setkání v dubnu. Své zastoupení neměl na schůzce v Tovačově ani Olomoucký kraj, přestože byl zván. Jednání se tak zúčastnili zástupci těchto měst a obcí: Kojetín, Kroměříž, Vrchoslavice, Blatec, Troubky, Zářičí, Čehovice, Oplocany, Kyselovice, Uhřičice, Císařov, Charváty, Kožušany–Tážaly, Bedihošť, Měrovice, Polkovice, Veselíčko, Klenovice na Hané, Nezamyslice, Chropyně, Lobodice a Tištín. Záštitu nad akcí převzaly senátorky Jitka Seitlová a Jitka Chalánková, které kandidovaly za tamní volební obvody.

Fakta o výstavbě logistického centra v Kojetíně

  • O výstavbě logistického centra v Kojetíně se začalo jednat už před třemi lety. Tehdy ale místní zastupitelé netušili, jaká firma by tam měla do budoucna působit. Znali tehdy pouze investora – společnost Acollade. Ta vypracovala tzv. spekulativní projekt, o nějž později prostřednictvím developerské společnosti Panattoni projevila zájem společnost Amazon.
  • První zmínka o tom, kdo bude nové centrum v Kojetíně provozovat, se v tisku objevila vloni na podzim.
  • Amazon už osm let provozuje logistické centrum v Praze. To je však o polovinu menší a obsluhují ho lidé, zatímco v Kojetíně by měl být zaveden robotický provoz a zaměstnanci by měli zboží „pouze“ balit.
  • Společnost Amazon v minulosti projevila zájem postavit logistické centrum v Brně, ale tento záměr nebyl na jihu Moravy podpořen.
  • Zkušební provoz by měl v Kojetíně začít v červenci, od příštího roku pojede centrum naplno.

Kateřina Kapková,
krajská manažerka Sdružení místních samospráv ČR

Foto: Kateřina Kapková

Nejčtenější kategorie
Chytré město
440
Energetika
498
IT
365
Dotace a Finance
1353
Odpady
246

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze