Do práce na kole se pojede opět v květnu

Získaná data pomáhají městům zjistit, jak se jejich obyvatelé dopravují.
Přípravy na start registrací 13. ročníku květnové výzvy Do práce na kole (pěšky nebo poklusem) vrcholí. Akce spolku AutoMat, která motivuje k aktivní udržitelné dopravě i zájmu o veřejný prostor, nalákala loni na pětadvacet tisíc lidí. Registrace pro jednotlivce i firemní týmy z celého Česka se otevřela 1. února a k včasnému přihlášení láká i nejlevnějším startovným.
Přátelská atmosféra ve firmách i v ulicích, motivace k pravidelnému pohybu venku, deklarace podpory udržitelné dopravy a také přispění k lepší infrastruktuře. To je jen několik z důvodů, proč se každoročně do Květnové výzvy hlásí desetitisíce účastníků a účastnic v rámci 2 600 firem. Do organizace se k pořádajícímu spolku AutoMat loni přidalo pětačtyřicet měst, kde se uskutečnily stovky doprovodných akcí. V systému naskákalo 6,3 milionů společně šetrně překonaných kilometrů, a tedy přes 800 tun ušetřeného CO₂ ve srovnání se stejnými cestami vykonanými autem.
Pořadatelé věří, že letos se loňský rekord podaří překonat. „Výzva podporuje všechny možné formy bezmotorové dopravy – kola, koloběžky, běh, chůzi, skejt nebo brusle,” říká koordinátorka výzvy Dominika Lenthárová z AutoMatu. „Nejde nám o počty kilometrů, ale celkově o změnu pohledu na dopravu ve městech a naše vlastní dopravní návyky. Cílem výzvy je zamyslet se nad tím, jak náš každodenní výběr dopravního prostředku ovlivňuje nejen naši fyzickou i psychickou kondici, ale i kvalitu ovzduší, přírodu celkově a náš společný veřejný prostor,“ dodala.
Anonymizovaná data o trasách získávaných v rámci Květnové výzvy pomáhají městům získat přehled o tom, kudy se jejich obyvatelky a obyvatelé dopravují a jakou infrastrukturu k tomu přirozeně využívají. Data Do práce na kole už takto slouží radnicím např. v Ostravě nebo v Brně.
Hlavní kategorií výzvy Do práce na kole je Pravidelnost týmů. Organizátoři v každém zapojeném městě z týmů, které splní limit pravidelnosti nad 66 % aktivních cest, losují týmy, které obdrží zajímavé ceny od partnerů. Měsíční výzvu zakončí v zapojených městech závěrečné večírky a doplní i cyklojízdy. Více informací najdete na www.dopracenakole.cz.
Vloni byla oceněna Jihlava
Město, kde se dá bezpečně pohybovat na kole nebo pěšky, kde vzniká vhodná infrastruktura a kde radnice strategicky podporuje udržitelnou dopravu. Taková je Jihlava s titulem Cykloměsto Do práce na kole 2022 podle hodnocení účastníků, účastnic a pořadatelského týmu Květnové výzvy Do práce na kole. Výsledky vyhlašuje každoročně v září spolek AutoMat v rámci Evropského týdne mobility.
Nejvíce bodů v soutěžní kategorii Cykloměsto Do práce na kole 2022 sice získaly Otrokovice, pravidla ale nepřipouštějí udělit titul městu, které bylo oceněno v minulých dvou letech. Otrokovice tak vstoupily do Síně slávy a titul získala Jihlava. Ta se k celorepublikové výzvě připojila v roce 2013 jako třetí město.
V Jihlavě si uvědomují důležitost podpory udržitelné mobility. „Šestnáct let jsme tu systematicky pracovali na tom, abychom vytvořili lepší podmínky pro cyklodopravu – to znamená lepší infrastrukturu. V roce 2006 jsme měli šest set metrů jedné cyklostezky. Dnes máme v Jihlavě 24 kilometrů cyklostezek jen na území města. Pak tu máme opatření, jako jsou obousměrky pro cyklisty a plánované ochranné cyklopruhy v hlavním dopravním prostoru. No a potom děláme měkké aktivity jako Evropský týden mobility, cyklojízdy a právě podporu akce Do práce na kole,“ uvedl Jaroslav Vymazal, bývalý dlouholetý primátor Jihlavy, náměstek pro dopravu a v současnosti radní města.