Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

OsobnostiRozhovory

Praha plná užitečných aplikací

Operátor ICT se inspiruje doma i v zahraničí

V akciové společnosti hl. m. Prahy Operátor ICT zastává Štefan Borovský pozici vedoucího odboru aplikací a dopravních systémů. A právě on dokáže shrnout, kam se digitalizace Prahy ubírá.

Můžete nám říci, co se vám v posledním roce, dvou povedlo?

Je toho docela hodně, věřím, že uživatelé tyto změny také vnímají.  Zaměřili jsme se zejména na mobilní aplikaci PID Lítačka, zaměřenou na veřejnou dopravu. Dodali jsme jí funkci identifikátoru, takže je nyní možné ji využít k odbavení v autobuse či předložit online jízdenku revizorovi. Následně jsme po několika měsících přišli s funkcí plnohodnotného e-shopu, což významně zvedlo její užitnost pro uživatele tak, že vzniknul ucelený systém, a tak si přes aplikaci koupím jízdenku nebo kupón a bez návštěvy přepážky můžu jezdit a využívat MHD v Praze a Středočeském kraji.

Rád bych zmínil aplikaci V Praze jako doma, která vznikla na popud Prague City Tourism a měla v podpořit turistický ruch a kulturu. Už v loňském roce, po první vlně koronaviru, vzniknul nápad na odměňování turistů podle počtu strávených nocí, a tak jsme na to vytvořili webový systém s modulem pro zapojené partnery. A tak například hotely a další ubytovací zařízení můžou nabídnout slevy pro své partnery, v tomto případě se jedná zejména o návštěvu památek nebo kulturních akcí, turista tak může získat za noci strávené v Praze voucher, na jehož základě využije nabízené benefity. My jsme dodali technické řešení, které, musím podotknout, vznikalo během krátké doby dvou, tří měsíců.

Podařil se nám velký redesign apliace Změňte to, do které jsme také přidali nové funkce.

Na čem aktuálně pracujete?

Probíhá dlouhodobý a kontinuální rozvoj našich stávajících produktů v různých oblastech. Například pro systém Změňte.to se zaměřujeme na proces zefektivnění zpracování podnětů a komunikace s jednotlivými institucemi, které nahlášené podněty vypořádávají. Máme k dispozici tým zpracovatelů těchto podnětů a přesné výstupy ve formě podrobného reportingu. Cílem je dále zlepšovat a zvyšovat informovanost občanů o aktuálním stavu jejich podnětu. Typicky se jedná o nahlášení narušení městského prostoru, třeba nesvítí lampa, v silnici je díra, na ulici nepořádek. Ostatně, to jsou tři nejčastější hlášení občanů. K jejich vypořádání máme nastavený proces. Pokud vezmeme už zmíněné veřejné osvětlení, v budově společnosti s námi sídlí také Technologie hl. m. Prahy, která tuto problematiku zastřešuje a s níž úzce spolupracujeme. Podnět předáme dispečinku, oni informaci zaevidují a nesvítící lampu vyřeší.

Kolik podnětů v Praze objevuje měsíčně?

V posledních dvou letech kvůli pandemii byl trend kolísavý. Standardně se pohybujeme kolem 1,5 tisíce hlášení, někdy to je i v řádech několika tisíců. V tomto období registrujeme, že počet hlášení strmě stoupá.

Za vámi jsou aplikace, které jste vyvinuli, jako je datová platforma Golemio, Multikanálový odbavovací systém MOS či Portál Pražana…

Všechno jsou to systémy, které by měly přinést vyšší míru digitalizace. Není to jen hezké slovo, digitalizace se propisuje do řady oborů a činností. Vezměme veřejnou dopravu. Bez návštěvy přepážky a použití papírů si můžete koupit kupón, nechat si ho v mobilu. Dnes už je to pro cestujícího téměř standartní komfort.

Datová platforma Golemio nás posunuje dál, aniž to běžný občan vidí. Je to místo, kde se data sbíhají, zpracovává je velký tým datových analytiků. Zpracovaná data o fungování města se pak dostávají k občanům různými kanály a nástroji. Rád bych upozornil na web Pragozor.cz, který nabízí zajímavá čísla a srovnání o fungování města.

Portál Pražana je zase zaměřený na to, aby omezil potřebu občanů k návštěvě úřadu. Věřím, že se postupně dostaneme do situace, kdy bude portál daleko více využívaný, než tomu je nyní. Jen v říjnu se nám skokově zvýšila návštěvnost kvůli žádostem o voličský průkaz, je to ukázka užitečnosti portálu.

Pozornost vyvolal pilotní projekt, který testuje propojení sdílených kol s Pražskou integrovanou dopravou, využít by se měla městská karta Lítačka.

Je to cesta k zefektivnění veřejné dopravy, hlavně „první a poslední míle“. Jedním ze záměrů je omezit používání automobilů k přejezdu k MHD díky zapojení prostředků sdílené dopravy, tedy i sdílených kol. Je to svým způsobem i odměna pro dlouhodobé uživatele veřejné dopravy. Myšlenka vyvolala značnou pozornost, a to i na sociálních sítích. Přitom technické řešení není složité. Probíhající pilotní projekt budeme tedy testovat a někdy na jaře příštího roku jej vyhodnotíme, zda se z něho vytvoří samostatný robustní modul, zaměřený nejen na bikesharing.

Jak vznikají nápady na nové aplikace či rozvoj těch stávajících?

Vznikají u nás v našem týmu, u zadavatelů, partnerů. Nicméně velice často přicházejí návrhy z politického vedení magistrátu, od primátora, radních, ale také lidí z odboru informatiky či dalších organizací. Například pro aplikaci PID Lítačka zajišťující komplexní služby mobilního odbavení ve veřejné dopravě jsou to organizátoři dopravy ROPID a IDSK.

Inspirujete se i zahraničními zkušenostmi?

Zkušenosti se předávají na různých akcích, účastníme se různých evropských kongresů. Řada nápadů se objevila při letošním ročníku mezinárodní konference Prague City Data Congress 2021. Ale i sami občané z Prahy či Středočeského kraje mohou přicházet se svými nápady. Pokud se vyhodnotí jako zajímavé, pak se realizují.

Jaké máte plány do budoucna?

Z hlediska dlouhodobého cíle bych zmínil naše motto přinášet lepší technologickou budoucnost Praze. Pracujeme i na nových dílčích projektech, například jde o systém přehledu lékařské pohotovostní služby. Ale hlavně se dále zaměříme na naše zmíněné tři pilíře: Multikanálový odbavovací systém MOS, Platformu Golemio a Portál Pražana. Prioritou je pro nás také práce projektové kanceláře Smart Prague.

Milan Mostýn

Nejčtenější kategorie
Chytré město
441
Energetika
499
IT
365
Dotace a Finance
1356
Odpady
246

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze