Newslettery

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

    PromoNews

    Výběr toho nejzajímavějšího za posledních 14 dní do vaší emailové schránky.

    2x měsíčně

    PromoDay

    Přehled nejnovějších článků. Každý pracovní den do vaší schránky.

    5x týdně

    Představujeme vám

    Výběr z těch nejzajímavějších rozhovorů s představiteli veřejné správy.

    1x měsíčně

    Akce

    Přehled nadcházejících konferencí, soutěží, školení na následující měsíc.

    1x měsíčně

    Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

    Místní rozvojPrávo

    Česko plánuje rušit regionální tratě

    Pozměňovací návrh k novele drážního zákona, který prochází druhým čtením v Poslanecké sněmovně povede k praktické likvidaci regionálních tratí se slabším provozem. „Spousta obcí bojuje dlouhá léta za údržbu a zachování lokálních tratí sloužících jejich obyvatelům. Takzvané ‚zakonzervování trati‘, jak o něm mluví pozměňovací návrh, by ale znamenal jejich faktický konec,“ říká radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).

    Podle projednávaného návrhu stačí, aby se zachoval železniční spodek (násep a propustky). Štěrkové lože, pražce a kolejnice mohou být odstraněny. „K obnově ‚zakonzervovaných‘ tratí tak již evidentně nikdy nedojde,“ konstatuje Petr Borecký. Ten zároveň dodává, že o „zakonzervování“ bude moci Správa železnice rozhodnout sama, pokud na trati ročně jezdí méně než 1500 osobních vlaků nebo méně než 12 nákladních. „Stačí přitom, aby byla splněna jen jedna z podmínek,“ zdůrazňuje.

    Tento návrh drážního zákona, včetně pozměňovacího návrhu poslance Martina Kolovratníka (ANO) nebyl ze strany Ministerstva dopravy ČR projednán se Středočeským krajem. „Považujeme to za zásadní problém, neboť Středočeský kraj je majoritním objednatelem regionální železniční dopravy a nachází se na našem území velké množství lokálních tratí,“ říká dále radní pro oblast veřejné dopravy. Podle něj se to týká zejména obcí na Rakovnicku, v Posázaví nebo na Kutnohorsku.

    „Nejde však jen o Středočeský kraj, tento návrh nebyl projednán s žádným z krajů. Ačkoli rozumíme tomu, že je nutné vést debatu o optimalizaci velmi husté železniční sítě v ČR, která není v tomto rozsahu rozumně udržitelná, nelze toto řešit od stolu bez projednání s objednateli veřejné dopravy, kterými jsou u lokálních tratí kraje,“ namítá Petr Borecký. V konečném důsledku by podle jeho slov takové rozhodnutí mohlo vést k výraznému zhoršení dopravní obslužnosti zejména u menších obcí. „Pro Středočeský kraj je navíc nepřijatelné, že je taková zásadní věc tlačena formou pozměňovacího návrhu bez vedení řádné diskuse o dopadech těchto opatření,“ uzavírá.

    K omezování lokálních tratí docházelo zejména na počátku devadesátých let 20. století po privatizaci některých železničních tratí. Mnohé obce však lokální trati udržely, aby zajistily dopravní obslužnost pro své obyvatele. Nyní by však Správa železnice mohla trať prakticky zrušit bez jejich vědomí a souhlasu.

    Další informace ZDE

    Nejčtenější kategorie
    Chytré město
    376
    Energetika
    379
    IT
    253
    Dotace a Finance
    1126
    Odpady
    204

    Nezmeškejte žádné informace!

    Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze