Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Právo

Nespoléhejte na každou právní radu

Nejvíce se představitelé obcí dotazovali na možnosti konání zastupitelstva

O přípravě právní poradny pro obce a o tom, co zajímá zastupitele, hovoříme s partnerem KVB advokátní kanceláře Lukášem Váňou.

Pět let po sobě jste jako advokátní kancelář získali ocenění v prestižní soutěži Právnická firma roku, v kategorii regionální právnická firma roku. Co stojí za tímto úspěchem?

Pracujeme zejména pro obce a města. Jsme specializovaná advokátní kancelář. S našimi klienty jsme neustále v kontaktu, a tak známe velice podrobně jejich potřeby. Potřeby veřejného sektoru jsou v mnohém jiné než potřeby komerčních firem. Ve veřejném sektoru není cílem maximální zisk, nýbrž co nejcitlivěji přistupovat k veřejným potřebám. Domnívám se, že právě schopnost naladit se na očekávání našich klientů nám přináší celou řadu pozitivních hodnocení a od toho se odvíjejí rovněž získaná ocenění. Specializujeme se na správní právo v nejširším slova smyslu. Hodně se orientujeme i na stavební právo.

Ve spolupráci se Svazem měst a obcí ČR připravujete právní Poradnu pro obce. Kdo přišel s nápadem realizovat tuto poradnu?

Spolupracujeme s ním dlouhodobě. Já sám, ale i další kolegové, jsme tam mnoho let pracovali. Pro Svaz jsme vedli v rámci jednoho evropského projektu právní poradnu, která byla určena všem obcím, nejen jeho členům. Po skončení projektu jsme v této činnosti pokračovali dál, ale s menšími finančními prostředky, a tak provoz musel být výrazně omezený. Nebyli jsme spokojeni ani my, ani Svaz měst a obcí. Na druhou stranu jsme měli několik stovek zpracovaných dotazů, které byly odeslány vždy jen jedné obci a dále se nepoužívaly. Proto jsme přišli s nápadem, aby bylo možné v již vypracovaných dotazech vyhledávat. Ten nápad jsem nosil v hlavě delší dobu a začali jsme ho realizovat až poté, co jsem potkal šikovného „ajťáka“, který byl schopen vše uvést do praxe. V únoru 2018 jsme Poradnu pro obce Svazu měst a obcí ČR pustili do ostrého provozu. Do května 2020 jsme odpověděli 230 000 dotazů pro více než 3 000 obcí. V průměru jde o přibližně 3 drobné právní rady každé uživatelské obci měsíčně.

Jaké zkušenosti má KVB advokátní kancelář s obecní problematikou?

Jsme středně velká advokátní kancelář, jejíž klientelu tvoří z 80 % právě města a obce. Všech našich šestnáct právníků se specializuje na komunální problematiku nebo veřejnou správu. Pečlivě si vybíráme kolegy podle jejich předchozích zkušeností. Proto u nás najdete právníky, kteří působili ve Svazu, několik moc šikovných kolegů k nám přišlo z Ministerstva vnitra. Můj společník dr. Stanislav Kadečka vyučuje správní právo na Právnické fakultě Masarykovy univerzity a zároveň je velice aktivním členem Legislativní rady vlády. Nové kolegy se nám nejvíce osvědčilo přijímat již jako studenty posledních ročníků s tím, že ti nejšikovnější studenti se zájmem o správní a komunální právo u nás zůstávají. A protože jejich zájem o obor je opravdu hluboký, někteří kolegové se sami stali členy obecních zastupitelstev. A je to znát, protože jejich pochopení pro potřeby naších komunálních klientů je o to větší.

Jakým způsobem a za jakých podmínek mohou obce právní poradnu využívat?

Primárně je určena členům Svazu měst a obcí ČR. Mohou ji však využívat všechny obce, ale vždy jen za úplatu. Členové Svazu mají přístup do poradny až 5x ročně zdarma, protože přístup za ně financuje z členských příspěvků právě Svaz. Členská obec tak může buď 5x ročně vyhledávat v databázi již zodpovězených dotazů, nebo položit až pět individuálních dotazů našim právníků, nebo se poradit telefonicky. Nově mají obce možnost nechat si vypracovat některé smlouvy, vyhlášky nebo interní dokumenty. Pakliže obec své volné vstupy, my je nazýváme kredity, vyčerpá, za více služeb si už musí alespoň symbolicky zaplatit. Jde o 222 korun měsíčně. Nečlenskou obec Svazu stejná služba stojí 968 korun měsíčně.

Všimla jsem si, že databáze Poradny pro obce nabízí také 50 odpovědí na dotazy ke koronaviru, které jsou všem zájemcům volně přístupné. Předpokládám, že musely být hojně využívány hlavně v začátcích krize.

Současná, snad již dobíhající krize, byla pro všechny velkou neznámou. I pro právníky bylo velice obtížné se v neustále se měnícím prostředí pohybovat. Proto jsme se dohodli se Svazem, že vybrané odpovědi na dotazy k aktuální situaci budou zdarma přístupné nejen členům Svazu, ale všem obcím. Nejvíce dotazů padalo na možnosti konání zastupitelstva obce. Obce potřebovaly řešit velké množství naléhavých úkolů a mnoho z nic bez svolání zastupitelstva obce šlo řešit jen obtížně.

Jak je to v současné době se zadáváním veřejných zakázek?

Zákon o zadávání veřejných zakázek obsahuje hned několik ustanovení reagujících na současnou situaci. Hovoří o „naléhavé okolnosti“ nebo o „krajně naléhavé okolnosti“. Lze tak využít možnost zkrácení zákonných lhůt pro podání žádostí o účast a nabídek na veřejnou zakázku v nadlimitním režimu. Ve zvláště urgentních případech má pak zadavatel k dispozici možnost zadání nadlimitní veřejné zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění. Považuji však za nutné zdůraznit, že zjednodušená pravidla pro zadávání se uplatní jen u těch veřejných zakázek, které přímo reagují na naléhavé či krajně naléhavé okolnosti. Nikoliv tedy u všech zakázek zadávaných v období krizového stavu.

Jaké jsou nejčastější chyby, které podle vašich zkušeností dělají obce nejenom v době koronaviru?

V současné době se chybám vyhnout nelze. Právní prostředí je natolik vykolejené a mění se tak rychle, že se tomu ani nelze divit. Jaké to bude mít konečné, nejen finanční, následky, uvidíme až s delším odstupem. Dělat chyby za běžných okolností naopak nezbytné není. Z našeho pohledu k chybám dochází vždy, když představitelé obcí situaci podcení nebo když chtějí takzvaně ušetřit. Právní prostředí, ve kterém se obce pohybují, vůbec není jednoduché a vyžaduje hluboké znalosti, které jsou v současné době možné jen díky specializaci právníků. Nikoho by nenapadlo požádat očního lékaře, aby mu odoperoval slepé střevo. A podobné je to v právu. Nikdo nemůže znát dopodrobna vše, a proto je vhodné najímat specialisty. K častým chybám stále dochází při nakládání s obecním majetkem, ať je to chybování v samotném procesu, nebo jsou to nevhodně nastavené smluvní vztahy. Poslední dobou se setkáváme stále častěji s pochybeními i při výkonu přenesené působnosti. Zastupitelé by si hlavně měli dávat pozor na jaké právní rady spoléhají. Je až s podivem, kolik představitelů obcí se spoléhá například na nejrůznější právní vzory, často neaktuální, stažené někde z internetu.

Kdo je Lukáš Váňa

Advokát se specializací na právo územních samospráv a financování územních samosprávných celků. V letech 2001–2008 působil na pozici vedoucího právníka Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR). V letech 2007–2010 byl členem pracovní komise pro správní právo Legislativní rady vlády ČR, nyní je členem legislativní komise předsednictva SMOČR. Působil v realizačním týmu projektu MV ČR k podpoře prostředí pro zkvalitnění tvorby právních předpisů. Přednáší problematiku zákona o obcích. Je spoluautorem publikace Zákon o obcích (obecní zřízení): komentář. Praha: C. H. Beck, 2008.

 

Autor: Zuzana Pacinová

Nejčtenější kategorie
Chytré město
471
Energetika
550
IT
426
Dotace a Finance
1442
Zdravé město
11

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze