Roboti i 3D tiskárny. České školy učí nové digitální kompetence

Publikováno: 11. 10. 2021Cca 3.1 min četbyKategorie: Exkluzivně, IT, Obory, Školství
SDÍLET

Doba je digitální, jak ale ukázala pandemie koronaviru a rychlý přesun výuky do on-linového prostředí, digitální kompetence žáků a učitelů i vybavení škol mají své nedostatky. To by měly změnit nové osnovy a nákup vybavení, které zafinancuje i pokrizový fond obnovy. Od začátku tohoto školního roku učí podle nových osnov, které mají významně posílit digitální kompetence, téměř 800 českých škol.

Vzdělávací obsah pro informační a komunikační technologie nebyl aktualizován od roku 2005, a jak uvádí web k revizi osnov spravovaný ministerstvem školství, neodpovídal „významu, který technologie hrají v současné společnosti“. Nové osnovy by měly zlepšit kompetence žáků v informatice, v práci s digitálními technologiemi a informatické myšlení žáků. Nově by mělo být mimo jiné prioritou rozvíjet digitální gramotnost žáků, které doposud nebylo věnováno příliš pozornosti.

Žáci by tedy měli být schopni orientovat se v digitálním prostředí, zacházet s technologiemi a porozumět tomu, co a jak digitální technologie v dnešním světě a společnosti ovlivňují. Plošné vzdělávání v digitální oblasti by mělo jednak předcházet tzv. „digitálnímu vyloučení“, které hrozí žákům s nízkými kompetencemi, kteří například nemají přístup k internetu, a také přispět k žádoucímu naplnění trhu práce. V roce 2020 mělo téměř 80 % českých firem problém najít ICT experty, což je nejvyšší, a tedy nejhorší, číslo v rámci zemí EU.

Digitalizované firmy jsou výkonnější a odolnější, s potřebnou modernizací jim pomůže národní plán obnovy

Pomoc českým firmám „digitálně dohnat“ západní konkurenci můžou peníze, které s sebou přináší post-pandemický fond obnovy. Finance samotné však nemusí být pro Česko všespásné, chybí zde totiž i digitální dovednosti zaměstnanců a zkušení odborníci.

Ke zmíněným osmi stovkám škol, které už podle nových osnov učí, se časem přidají i ostatní. „Nejzazší termín pro základní školy pro zavedení inovovaného kurikula do výuky je 1. 9. 2023 pro první stupeň základních škol a 1. 9. 2024 pro druhý stupeň základních škol,“ uvedl pro redakci Jaromír Beran, zástupce náměstka pro řízení sekce vzdělávání a mládeže na ministerstvu školství.

Novinky se ale netýkají pouze základních škol. „Nový rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání byl schválen 30. září tohoto roku. Gymnázia mohou učit novou informatiku už od 1. září 2022. Nejpozději, kdy gymnázia musí zahájit vzdělávání ve všech ročnících oboru vzdělání Gymnázium, Dvojjazyčné gymnázium a Gymnázium se sportovní přípravou, je od 1. září 2025,“ vysvětlil Beran.

Zdroj: Portál EUractiv

PRO MĚSTA A OBCE

A získejte každý měsíc přehled praktických a inspirativních informací ze světa veřejné správy.

Související příspěvky
Related Posts
Nejčtenější