Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Představujeme vámRozhovory

Jakub Fiala: Konečně podepisuji bez tokenu

Baví mě, když technologie usnadňují práci, říká ředitel technologií pro třetí strany v Gordic.

Jakub Fiala je ředitel technologií pro třetí strany ve společnosti Gordic – dodavatele předního informačního systému GINIS. Při svém doktorandském studiu ekonomického managementu se věnoval výzkumu sledování činnosti IT zaměstnanců v podmínkách home office a domnívá se, že práce z domova by měla být nadále spíše benefitem než automatickým nárokem zaměstnanců.

Jak vypadal Gordic, když jste do něj nastupoval?

Dnes je to skoro už 17 let, co jsem do firmy nastoupil. Už tehdy nás bylo celkem hodně, přeci jen Gordic už je na trhu přes 30 let. Firma byla už v plné síle, ale stále si zachovávala charakter rodinného podniku, což jí vydrželo dodnes.

Na jaké pozici jste začínal? Co to tenkrát obnášelo a jaké další pozice jste vystřídal?

Začínal jsem jako analytik-metodik systému GINIS, později jsem se dostal k Service Desku. Tehdy jsem se snažil využít čerstvé znalosti z oblasti IT Service managementu ze školy. Hodně mě bavilo i programování, které bylo u zavádění Service Desku také zapotřebí, protože jsme si vytvářeli vlastní části aplikace. Spolu s kolegou Honzou Pokorným jsme si tak prošli kompletním nasazením systému pro vlastní firmu – a to je vždycky asi ta největší výzva.

Nyní působíte jako ředitel technologií třetích stran a máte na starosti jak největší celosvětové hráče jako Microsoft nebo Oracle, tak i české lokální IT dodavatele. Vnímáte mezi nimi nějaký rozdíl?

Je to opravdu velká zkušenost, za kterou jsem rád, hodně mě to otrkalo a nasbíral jsem mnoho zkušeností. Díky práci s těmito globálními hráči jsem začal vnímat svět IT byznysu trochu jinak. Překvapivě je komunikace s nimi dost podobná, stejně jako postupy a cíle. Dnes je vše založené spíše na tom, jaké služby navíc jsme schopni našim zákazníkům nabídnout nebo integrovat do našich systémů. Snažíme se využít maximální potenciál těchto předních světových hráčů i v našich systémech, protože nám pomáhají celkově zlepšovat kvalitu našich produktů.

Údajně jste byl na meetingu i s jedním z tehdy nejvyšších ředitelů Microsoftu. Jaké to bylo? Ovlivnilo vás to nějak?

Setkání s Donem Granthamem, tehdejším prezidentem Microsoftu pro střední a východní Evropu, bylo pro mě mimořádným zážitkem. Pracoval jsem tehdy ještě na pozici cloud managera a společně s naším panem generálním ředitelem jsme měli příležitost se s ním setkat. Don Grantham dohlížel na 33 zemí, a přesto působil kamarádsky a pokorně, s přístupem plným pozitivní energie a otevřenosti. Jeho přístup mě velmi inspiroval – působil dojmem člověka, který dokáže vybalancovat své zájmy a obchodní cíle s lidským přístupem, což je v prostředí korporací často náročné. Setkání s tak významnou osobností ve světě technologií mi ukázalo, že i na vysokých pozicích si lze zachovat otevřenost a vřelý přístup – a zároveň inspirovat lidi kolem sebe k tomu, aby byli o krok dál. Byla to pro mě úžasná zkušenost, obzvláště v situaci, kdy jsem mohl pozorovat jednání mého šéfa, Jaromíra Řezáče a Dona Granthama. Oba pánové pro mě byli a jsou velkou inspirací nejen díky tomu, co se jim v životě podařilo, ale také díky tomu, jakými zůstali skvělými lidmi.

Jak vypadá váš tým? Přes 20 lidí už je hodně, a navíc jsou rozmístěni po všech pobočkách – Jihlava, Brno, Praha. To musí být náročené.

Mám velké štěstí na kolegy, s nimiž pracuji. Způsob práce, který máme, vyžaduje velkou míru individuality a toho, že se na každého musím maximálně spolehnout. Na všechny své kolegy jsem velmi hrdý, protože společně se nám daří posouvat velké množství projektů a činností i přesto, že kapacitně je to dost často na hraně a v mnoha oblastech bychom určitě zvládli i další ruce navíc. Na mé kolegy je často kladen velký tlak, který musí zvládat, ale jsou to profesionálové a dokáží se s tím velmi dobře poprat. Snažím se k nim být maximálně spravedlivý a naslouchat jim, protože to, že jsem tam, kde jsem, je z velké části i jejich zásluhou.

Vaše práce je hodně různorodá – od komunikace s obchodními partnery, přes vyjednávání s klienty, řízení týmu, zkoumání inovací, ale i programování. Vypadá to, že přes den musíte mnohokrát „přepnout mozek“ – máte na to nějaký trik?

Je pravda, že má práce je velmi různorodá, a i to je dost možná důvod toho, proč jsem schopen ji zvládnout poměrně dost a baví mě. Management je aktivita stálá, stále jsou třeba nějaká rozhodnutí, o kterých přemýšlím třeba i ve fitku. Práce je pro mě koníčkem a rád se jí věnuji i ve volném čase, kdy nezvoní telefony, neřeším obchod a komunikaci. To je ideální čas pro programování. Vývoj mě moc baví, protože když aplikace nakonec udělá, co má, je to pro mě asi největší odměna.

Jaké vychytávky vám ulehčují život?

Vychytávka, která mi poslední dobou hodně usnadňuje práci, je můj digitální zápisník reMarkable. Pomáhá mi utřídit si myšlenky, úkoly nebo se připravit na schůzky. Opravdu funguje, když si člověk hodí věci na papír, nakreslí si vztahy a udělá poznámky. Hodně mi pomáhá i umělá inteligence, například Chat GPT. Sleduji opravdu velké posuny v efektivitě.

Zmiňujete umělou inteligenci – vím o vás, že řídíte pracovní skupinu pro AI. Jak vaše práce vypadá?

Ano, umělé inteligenci se věnuji opravdu dlouho a s nadšením, i díky tomu, s čím vším se setkávám, snažím se aplikovat umělou inteligenci ve spoustě oblastech. AI je výborná v programování, ale také v implementacích, přípravě dat, v analýze atd. Pracovní skupinu máme složenou z interních zaměstnanců, kde každý má své téma, jako třeba bezpečnost, legislativa apod. Cílem této pracovní skupiny je adoptovat AI do naší společnosti tak, aby byla efektivní, bezpečná a aby přinesla mým kolegům maximální užitek při jejich každodenní práci. Scházíme se jednou za měsíc, kde si shrneme výstupy úkolů či co se událo. Cílem je pak workshop pro zaměstnance, kde chceme tyto informace sdílet, představit AI a ukázat jim, jak co nejlépe s AI pracovat.

V rozhovoru pro Hospodářské noviny jste uvedl, že sami úředníci přichází velmi často s velmi povedenými nápady, jak zapojit AI do Ginisu. Můžete uvést nějaké konkrétní příklady? 

Uměla inteligence je opravdový gamechanger. Pominu-li schopnost porozumění psanému či mluvenému slovu, pak je klíčové i to, jak je schopna využívat k odpovědím své předtrénované modely. Zákazníci našich systémů mají velké zkušenosti v dílčích procesech a jsou tak schopni nám velmi přesně sdělit, co by jim pomohlo a ušetřilo čas. Sbíráme tedy mnoho myšlenek, které vedou k vytěžování dat, úspoře času v oblasti zaúčtování nebo v oblasti práce s metodikou apod. I my se snažíme jako přední český tvůrce ekonomické metodiky využívat prvky AI tak, abychom naše systémy posunuli zase o kus dál.

Víme o vás, že jste právě získal doktorát a gratulujeme! Na jaké téma jste psal svou disertační práci?

Děkuji. Doktorát byl opravdu výzva a jsem rád, že se mi to nakonec podařilo, i když v průběhu let jsem byl několikrát blízko ukončení, protože pokračovat ještě po práci ve škole, navíc s tím, co všechno dnes pracovně řeším, bylo opravdu náročné. Ale na druhou stranu mě to hrozně posunulo. Navíc doktorát mám z ekonomie, obor management, tedy z oblasti, které se každodenně věnuji. Můj výzkum byl zaměřen na sledování činnosti IT zaměstnanců v podmínkách home office, tedy také velmi aktuální téma. Podařilo se mi vyvinout novou metodiku pro sledování a monitorování zaměstnanců i pro manažery, kteří nejsou odborníky na činnost, kterou jejich podřízení vykonávají, a to včetně adopce do společnosti.

Vnímáte nějaký rozdíl v přístupu lidí před covidem a po? Zvýšil se zájem o home office? A jaký je vůbec váš názor na práci z domova?

Ano, velmi. Možná to bude znít poněkud troufale, ale domnívám se, že přístup lidí celkově k práci se po covidu poněkud změnil. Lidé obecně mi přijdou více napjatí, chtějí mít klid. Jsou více zvyklí pracovat samostatně, bez dozoru a tak, jak sami uznají za vhodné. S tímto souvisí i home office. Velmi žádaný benefit, který již ale bohužel ztratil charakter benefitu a firma, která ho nenabídne, jako by neměla mít šanci na úspěch. Home office klade velký nápor na manažery, na přípravu a kontrolu práce, na vlastní řízení. Nemám problém s home officem, ovšem dle mého by to měl být benefit, nikoliv samozřejmost a mrzí mě, že to tak mnozí dnes nevnímají.

Vaše podnikání hodně ovlivňuje legislativa. Jak náročné je tyto změny sledovat?

Naše společnost je na trhu přes 30 let a dovolím si tvrdit, že v oblasti ekonomiky a spisové služby jsme pomohli definovat metodiku, podle které se i současná legislativa často řídí. Bez legislativy a metodiky by to nešlo a legislativa jako taková nás ovlivňuje velmi. Naštěstí máme velmi odborné zaměstnance, včetně metodické sekce, která pomáhá legislativu zapracovávat do našich systémů tak, aby vše bylo pro naše zákazníky legislativně v pořádku.

Nově musí úřady každé potvrzení o přijetí podání opatřit kvalifikovanou pečetí a časovým razítkem. Jaká je podle vás informovanost úřadů?

Větší úřady si tuto legislativní povinnost uvědomují a chápou i případné právní důsledky, pokud elektronický dokument nebude opatřen všemi náležitostmi. U menších organizací je informovanost nižší. Často buď nevědí, že povinnost pečetit mají, nebo zatím proces nenastavily. V důsledku osvěty už ale v poslední době registrujeme i v tomto segmentu ochotu pečetě a časová razítka řešit.

Můžete uvést nějaký příklad?

Například jeden z krajských úřadů zvažuje zavedení pečetění elektronických odpovědí pro všechny své podřízené organizace. Role zřizovatele je zde důležitá, protože třeba pro školy je často obtížné se v problematice orientovat a mít odborné kapacity

Stále populárnější je vzdálené elektronické podepisování. Umí ho GINIS také?

Ano, GINIS podporuje nejen vzdálené elektronické podepisování, ale také pečetění a razítkování. Klienti si pochvalují, že nemusí řešit správu tokenů nebo čipových karet. Tato technologie navíc umožňuje i hromadné podepsání dokumentů, což výrazně šetří čas. Novinkou je tzv. manažerský semafor, který schvalovatele před schválením upozorní na rizikovost podepisovaného dokumentu. Zelená znamená rutinní záležitost, červená připomene, že záležitosti je třeba věnovat maximální pozornost.

A jak vy sám podepisujete dokumenty?

Pro podpisy dokumentů využívám náš GINIS modul Elektronická podpisová kniha, která umožňuje podepisovat pomocí vzdáleného podepisování s využitím razítek a pečetí, které nám zprostředkovává Software602 díky naší společné nativní integraci, což mi velmi usnadňuje život. Jsem rád, že už nemusím používat tokeny k podpisu, jako kdysi a celý proces podpisu je pro mě tak konečně velmi komfortní.


Ing. Jakub Fiala, Ph.D.

Ve společnosti Gordic působí přes 17 let, nyní jako ředitel technologií třetích stran. Začínal jako analytik v oblasti IT service managementu pro implementaci velkých řešení IT service desku a portálových řešení. Nyní ze své funkce zodpovídá za obchodní a technickou spolupráci se společnostmi Microsoft, Broadcom či Oracle. Ve společnosti Gordic také vede pracovní skupinu pro využití umělé inteligence.

Nejčtenější kategorie
Chytré město
483
Energetika
561
IT
447
Dotace a Finance
1474
Zdravé město
23

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze