Posilování kapacity všeobecného maturitního směru vzdělávání
- Dlouhodobý nedostatek míst oborů gymnázium a lyceum, zejména v Brně
- V současnosti trend navyšování celkové kapacity v průměru o cca 600 míst ročně
- Spuštěna příprava nového gymnázia (Pionýrská) s plánovanou celkovou kapacitou až 500 míst s výhledem otevření od školního roku 2024/2025
- Zavádění oboru technické lyceum napříč krajem (připravuje se ve Znojmě, diskuse v Břeclavi)
Školní psychologové
- Působení školních psychologů v ČR není systémově dořešeno státem, JMK dofinancovává jejich úvazky na zřizovaných školách s ročními náklady 9 mil. Kč
Kariérní systém pro ředitele škol
- Nastaven kariérní systém založený na hodnocení ředitelů v pravidelných intervalech předcházejících rozhodnutí o tom, zda má být konkurs
- Každý nově jmenovaný ředitel od školního roku 2021/2022 má mentora (uvádějícího ředitele) a účastní se programu rozvoje nově jmenovaných ředitelů
- Od školního roku 2022/2023 program mentoringu pro zkušenější ředitele ze strany byznysu
Posílení role školských rad a otevřený výběr jejich členů za zřizovatele
- Kraj jako první zřizovatel v ČR vybral část členů školských rad otevřenou nominační procedurou se vstupy z veřejnosti
- Zavedeno vstupní vzdělávání členů školských rad
Modernizace odborného vzdělávání
- Střední odborné školy mají být pilíři hospodářského rozvoje regionu (na jaře 2022 zahájena také příprava Hospodářské strategie kraje s důrazem na znevýhodněná území)
- Fúze středních odborných škol v Kyjově od 1.1. 2022 → Střední škola polytechnická Kyjov (plánuje se zřízení regionálního podnikatelského inkubátoru při škole)
- Od září 2022 pozice superintendenta odborného vzdělávání, v úvodní fázi zejména koordinuje posuzování návrhů oborových změn v učňovském vzdělávání (obory s vysokými vstupními investičními náklady pro zřizovatele) a připravuje koncepci profesního vzdělávání učitelů odborných předmětů středních škol (v ČR dosud v zásadě neřešeno)
Krajská agentura pro podporu vzdělávání VIM
- Rebranding a nová koncepce dřívějšího Střediska služeb školám
- Úprava sítě územních pracovišť, aby byla přítomna ve všech okresech v kraji (přiblížení služeb školám a učitelům)
- Agentura je dnes celostátně silným aktérem ve vzdělávání učitelů (její programy využívá cca 80% škol všech typů a stupňů v JMK a 8 – 20 % škol v každém z ostatních krajů)
- VIM je mj. jediným poskytovatelem programu vzdělávání pro zástupce ředitele v celé ČR
Plánované hlavní systémové kroky 2022 – 2024
Ucelený systém podpůrných opatření pro duševní zdraví dětí
- Potřeba intervence zesílila po konci pandemie, mimořádný nárůst problémů včetně případů sebepoškozování
- Od roku 2023 plánujeme v rozpočtu kraje kromě dosavadního řešení úvazků školních psychologů v krajských školách také posílení kapacity metodiků prevence nebo výchovných poradců (uvolnění těchto pedagogických pracovníků z části výukové povinnosti, aby měli více času na case-management problémů dětí), zavedení supervizních seminářů pro školní psychology (jako jediná psychologická profese v ČR je dosud nemají) a proškolení třídních učitelů a mistrů odborného výcviku, aby lépe uměli rozeznávat potřeby dětí v oblasti duševního zdraví
Programy osobnostního rozvoje ve středních školách
- Od roku 2022 patří mezi úkoly ředitelů škol zahrnuté v kritériích hodnocení ze strany zřizovatele mít nějaký program osobnostního rozvoje pro žáky
- Od roku 2023 kraj systematicky nabídne středním odborným školám učňovského zaměření program osobnostního rozvoje ve spolupráci s Mezinárodní cenou vévody s Edinburghu s cílem zvyšovat sebevědomí a motivaci žáků těchto škol
Podpora pedagogické diskuse ve školách
- Kraj se v uplynulých dvou letech v řízení školství hodně zaměřoval na podporu ředitelů jako lídrů škol, nyní je čas posílit práci s celou „sborovnou“
- V návrhu rozpočtu kraje na rok 2023 jsou plánovány prostředky na facilitované pedagogické diskuse o tvorbě nebo inovaci školního vzdělávacího programu škol (předpoklad realizace aktivity na zhruba čtyřech školách ročně)
Koncepce neformálního vzdělávání
- Střediska volného času (v JMK zřizuje zhruba 2/3 těchto pracovišť kraj, ostatní obce a církve) jsou důležitým nástrojem rychlé a flexibilní intervence do vzdělávacích potřeb (ukázalo se mj. v uprchlické krizi, kdy nesly stěžejní část adaptačních aktivit v první fázi)
- V současnosti dostávají pod tlak v souvislosti se změnou financování zaváděnou ministerstvem
- Cílem je stabilní a udržitelná síť míst poskytování neformálního vzdělávání v dosavadním rozsahu s možnou úpravou manažerské struktury a lepší systémové propojení cílů školního a neformálního vzdělávání
Rámec zajišťování kvality ve středním školství
- V regionálním školství ČR neexistuje mechanismus průběžné kontroly kvality vzdělávání (až výsledky jednotných maturit resp. závěrečných zkoušek a komplexní hodnocení České školní inspekce ve škole vždy po cca 6 letech)
- Cílem je nastavit flexibilní a nebyrokratický postup zpětné vazby zejména u oborů nově zavedených a významně inovovaných zhruba po 2 letech (diskuse ve spolupráci s ČŠI)
Foto: Archiv HN
Zdroj: Jihomoravský kraj