Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Školství

Tři otázky PRO Oldřicha Vávru

Oldřich Vávra je starostou obce Tupesy. Ve Sdružení místních samospráv ČR se jako předseda Pracovní skupiny pro školství a sport dlouhodobě věnuje problematice regionálního školství.

Města a obce jsou zřizovateli celkem 8 043 škol a školských zařízení v oblasti předškolního a školního vzdělávání. Materiální zabezpečení škol a někde i podíl na mzdách představuje v menších obcích 15–25 procent rozpočtu obce. V současné době pandemie nemoci Covid-19 se situace ve školství výrazně změnila. Vzniklé problémy, na které nebyly připraveny, řeší obce jako zřizovatelé škol, ředitelé škol i učitelé a v nezanedbatelné míře i rodiče.

Jakým největším problémům čelí starostové, školy i samotní učitelé?

Dlouhou dobu to byl nedostatek informací a jejich časté změny, a to nejenom v oblasti školství. Velkým tématem je otevření škol a přijímací řízení. Řada škol je naplněna na maximální kapacity a přijímací řízení na víceletá gymnázia mění počty žáků. Problémy jsou s (ne) fungováním pedagogických center atd. Řada ředitelů se zřizovateli řešila problematiku pracovněprávních vztahů a zaměstnání nepedagogických pracovníků. S otevřením škol přijdou pro školy a zřizovatele nové povinnosti a náklady spojené s organizačními opatřeními, dezinfekcí a podobně. Samostatným tématem je otevření mateřských školek a školní stravování.

Jak dostatečně zabezpečit výuku učiteli či asistenty a současně splnit materiální, technické i organizační podmínky, které jsou předpokladem online výuky na dálku?

Podle naší znalosti jsou velké rozdíly jak mezi školami, pokud jde o vybavení materiální, softwarové, tak znalostí u učitelů. Obrovské rozdíly jsou v materiálním vybavení žáků a jednotlivých území. Rychlý, stabilní a dostatečně propustný internet, který umožní online výuku například 20 žáků není vůbec samozřejmostí. Současná krize tak z mého pohledu ukázala řadu výzev, na které je třeba se zaměřit, protože je vidět, že situace se může snadno opakovat. Ukázalo se, že učitelé jsou schopni rychlé reakce a za krátký čas v naprosto improvizovaných podmínkách skvěle pracovali, za to jim patří velký dík.

Koncem května půjde do základních škol jen část žáků, ostatní by se měli učit z domova. Jak budou tuhle situaci v praxi zvládat samotné školy?

Nedokážu odpovědět globálně za všechny. Zásadní pro fungování školy je pozice ředitele nebo ředitelky, a pokud Ministerstvo školství ponechá ředitelům dostatečný prostor na to, aby mohli reagovat se znalostí své školy a svého prostředí, jsem přesvědčen, že každý ředitel a učitel nebo paní učitelka udělají maximum možného. Cílem všech určitě bude více se orientovat na výuku než na hlídání dětí a doufám, že pokyny spojené s otevřením škol ze strany ministerstva to ředitelům umožní. V každém případě je to stále mimořádná situace a určitě nelze očekávat, že by učitelé zvládali stejně jako dosud připravovat online výuku a současně učit prezenčně.

 

Autor: Zuzana Pacinová

Nejčtenější kategorie
Chytré město
441
Energetika
499
IT
365
Dotace a Finance
1354
Odpady
246

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze

Další článek
Co dělá dobrou školu?
Image