Ministerstvo vnitra zpracovalo v rámci plnění strategického cíle C „Zajistit podmínky pro kvalitní inkluzivní vzdělávání Romů na všech stupních školské vzdělávací soustavy, včetně zajištění podmínek, které mají přímou souvislost s poskytovanou institucionální výchovou a péčí“ v souladu s opatřením C.1.2. „Zajistit podporu pro zajištění účasti romských dětí v předškolním vzdělávání prostřednictvím různých mechanismů, jež reflektují komunitní práci, rodinné podmínky a vzdělávací potřeby romských dětí předškolního věku“ vymezeného v příloze č. 1 dokumentu Strategie rovnosti, začlenění a participace Romů 2021-2030 (Strategie romské integrace) zprávu, jejímž cílem je informovat o počtech a závěrech z výkonu dozoru nad zákonností obecně závazných vyhlášek obcí stanovujících školské obvody základních a mateřských škol se zaměřením na segregační charakter těchto vyhlášek za uplynulé období roku 2021.
V roce 2021 Ministerstvo vnitra obdrželo a posoudilo celkem 131 obecně závazných vyhlášek, ve kterých bylo upraveno stanovení školských obvodů základních škol, z čehož bylo při posouzení zákonnosti shledáno 5 obecně závazných vyhlášek v rozporu se zákonem. Důvodem nezákonnosti u všech 5 rozporných obecně závazných vyhlášek bylo chybné stanovení školského obvodu i na území jiné obce (každá obec musí školský obvod či část společného školského obvodu stanovit na svém území vlastní obecně závaznou vyhláškou).
Ministerstvo vnitra v rámci abstraktní kontroly obecně závazných vyhlášek nezjistilo, že by nastavení školských obvodů mělo segregační charakter. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že segregační charakter zjištěných rozporů se zákonem u předmětných vyhlášek nebyl v rámci abstraktní kontroly shledán u žádné obecně závazné vyhlášky. Ministerstvo vnitra rovněž neobdrželo v roce 2021 žádný podnět, který by u obecně závazných vyhlášek o stanovení školských obvodů mateřských či základních škol namítal jejich segregační charakter.
Pro úplnost k počtu obdržených a posouzených obecně závazných vyhlášek Ministerstvo vnitra dodává, že se jedná o obecně závazné vyhlášky, které byly v souladu s § 12 odst. 6 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění účinném do 31. prosince 2021, Ministerstvu vnitra ze strany jednotlivých obcí zaslány.
Od 1. ledna 2022 nabyl účinnosti zákon č. 35/2021 Sb., o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů (dále jen „zákon o Sbírce“), kterým byl zřízen informační systém s názvem Sbírka právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů, jež slouží jak k vyhlašování nových obecně závazných vyhlášek vydaných po 1. lednu 2022, tak ke zveřejnění dosavadních platných a účinných obecně závazných vyhlášek, kdy územní samosprávné celky mají povinnost nejpozději do tří let od nabytí účinnosti zákona o Sbírce nahrát do informačního systému i všechny své doposud platné a účinné obecně závazné vyhlášky, v opačném případě tyto obecně závazné vyhlášky ze zákona pozbydou platnosti a účinnosti. Od roku 2025 tak Ministerstvo vnitra získá komplexní přehled o všech vydaných a vydávaných obecně závazných vyhláškách.
[1] V rámci jedné vydané obecně závazné vyhlášky může obec stanovit školské obvody mateřských a zároveň i základních škol. Pro potřeby statistiky je obecně závazná vyhláška upravující stanovení základních i mateřských škol započítána jako obecně závazná vyhláška upravující stanovení školských obvodů základních škol a zároveň jako obecně závazná vyhláška upravující stanovení školských obvodů mateřských škol.
Foto: Eduzin.cz
Zdroj: Ministerstvo Vnitra