Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

EnergetikaKomunikace s občanyTiskové zprávy

MPO radí, jak obnovit dodávky elektrické energie po povodni

Image

Extrémní počasí vedlo v některých místech k vynucenému přerušení dodávek elektrické energie. Jejich bezpečné obnovení vyžaduje pečlivý postup a důkladnou kontrolu všech prvků distribuční sítě pro zajištění jejich následného bezpečného provozu. 

Postup při obnově dodávek v objektech nezatopených vodou

1. Automatické obnovení dodávky

Dodávka elektrické energie by měla být obnovena současně se zprovozněním rozvodné sítě bez nutnosti vašeho zásahu.

Kroky pro obnovení dodávky: 

Bezpečnostní opatření před obnovením dodávky:

  • Vypněte všechny nepotřebné elektrické spotřebiče, aby nedošlo k přetížení sítě při obnovení dodávky
  • Po obnovení dodávky elektřiny postupně zapínejte spotřebiče a sledujte jejich správnou funkci
  • Zkontrolujte své jističe: Ujistěte se, že všechny hlavní jističe a pojistky ve vašem objektu jsou v zapnuté poloze

2. Pokud dodávka nebyla obnovena

Pokud i po obnovení sítě nemáte zajištěnu dodávku elektřiny, může to být způsobeno technickými problémy na konkrétním přívodním vedení, vnitřní elektroinstalace objektu nebo jinými okolnostmi.

Možná individuální kontrola: V některých případech může být nutná individuální kontrola vašeho připojení revizním technikem (elektrikářem) nebo techniky distribuční společnosti.

Kontaktujte svého elektrikáře a následně distributora v případě, že dodávka elektřiny nebyla obnovena.

Postup při obnově dodávek v objektech, které byly zatopené vodou

Pokud vaše nemovitost byla zatopena vodou a došlo k poškození elektroinstalace nebo elektroměrového rozvaděče, je potřeba postupovat velice opatrně a obezřetně:

  1. Kontrola elektroinstalace
    • Nechte provést kontrolu elektrické instalace kvalifikovanou osobou (elektroinstalační firmou nebo osobou s elektrotechnickou kvalifikací)
    • Zajistěte opravu nebo výměnu poškozených částí elektroinstalace podle doporučení odborníka
  2. Doklady pro obnovení dodávky
    • Získejte od kvalifikované osoby doklad o bezpečnosti a způsobilosti elektrické instalace
    • Předložte písemný požadavek na obnovení dodávky elektřiny svému distributorovi, doložený uvedeným potvrzením
  3. Obnovení dodávky elektřiny
    1. Po předložení potřebných dokumentů a vizuální kontrole elektroměrového rozváděče bude dodávka elektřiny obnovena
    2.    V případě poškození elektroměru bude tento vyměněn za nový

Desatero bezpečné obnovy elektřiny po povodni

  1. Bezpečnost je na prvním místě. Buďte trpěliví a respektujte pokyny odborníků.
  2. Kontaktujte svého distributora pro obnovení dodávky elektřiny.
  3. Nezapínejte elektrické spotřebiče bez kontroly jejich stavu.
  4. Připravte si potřebné dokumenty nutné pro obnovu dodávek.
  5. Vyfotografujte veškeré poškození – to může být důležité pro jednání s pojišťovnou a pro plánování potřebných oprav.
  6. Pro aktuální stav a pokyny sledujte informace od distribuční společnosti (webové stránky, distribuční portál nebo aplikace).
  7. V případě poruch hlaste problémy na uvedená kontaktní čísla.
  8. Neprovádějte sami opravy elektrických zařízení – hrozí nebezpečí úrazu elektrickým proudem.
  9. Uchovejte si doklady o provedených kontrolách a opravách pro případné jednání s pojišťovnou.
  10. Po opadnutí vody nechte zkontrolovat zatopenou elektroinstalaci odborníkem.

Zaměstnanci distribučních společností pracují dnem i nocí na co nejrychlejším a nejbezpečnějším obnovení dodávek elektrické energie. Děkujeme vám za trpělivost.

Společně to zvládneme!

Kontaktní informace

ČEZ Distribuce
Hlášení poruch a závad:
Telefon: 800 850 860
https://bezstavy.cz/
Aplikace: https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/cez-distribuce-spousti-mobilni-aplikaci-proud-160849 

Seznam spolupracujících elektrikářů: https://www.cezdistribuce.cz/cs/pro-revizni-techniky/seznam-spolupracujicich-reviznich-techniku

EG.D (dříve E.ON Distribuce)
Hlášení poruch a závad:

Nonstop linka 800 22 55 77
https://www.egd.cz/
https://www.egd.cz/hlaseni-poruch

Smluvní partneři: https://www.egd.cz/smluvni-partneri

PREdistribuce
Hlášení poruch a závad:
Běžné poruchy: 800 823 823
Ohrožení života: 224 919 473
www.predistribuce.cz

https://www.predistribuce.cz/cs/kontakt/hlaseni-poruchy/

Často kladené dotazy

Proč nemám elektřinu, i když moje nemovitost nebyla zatopena?

Dodávka elektřiny může být přerušena z důvodu poškození distribuční sítě v okolí nebo technických problémů na vedení, které napájí váš objekt. Také může být dodávka pozastavena z bezpečnostních důvodů. Kontaktujte svého distributora na výše uvedených kontaktech pro upřesnění situace.

Proč sousední objekt má elektřinu a já ne?

Jednotlivé objekty mohou být napájeny z různých distribučních vedení. Také je možné, že vaše elektroinstalace nebyla ještě zkontrolována a váš distributor neobdržel potvrzení o její způsobilosti. Kontaktujte svého distributora pro více informací.

Co s poškozenými elektroměry?

Zaplavené nebo poškozené elektroměry budou demontovány techniky distribuční společnosti. Po opravě a kontrole vaší elektroinstalace a po předložení potvrzení o její způsobilosti vám bude namontován nový elektroměr.

Jak bude proveden odečet při výměně elektroměru?

Technický odečet

  • Pokud je to technicky možné, odečte distributor stav číselníku elektroměru přímo na místě a pořídí fotodokumentaci.

Náhradní hodnoty spotřeby

  • Pokud odečet na místě není možný, provede se odečet na pracovišti distributora nebo budou stanoveny náhradní hodnoty spotřeby dle platné legislativy. O těchto hodnotách budete informováni v pravidelné faktuře.

Kdo hradí práci elektroinstalačních firem?

  • Náklady hradí majitel nemovitosti: Náklady na kontrolu a opravu vnitřní elektroinstalace hradí majitel nemovitosti
  • Uplatnění nákladů u pojišťovny:  Obvykle lze tyto náklady uplatnit u své pojišťovny v rámci pojistného plnění za škody způsobené povodní.

Na svém objektu provozuji FVE elektrárnu, mohu ji provozovat i při odpojení objektu od distribuční sítě?

  • Ano můžete, ale pouze v tzv. ostrovním provozu při dodržení všech bezpečnostních opatření. Pro jistotu vždy zkontrolujte, zda se elektrárna galvanicky odpojila od distribuční sítě. Berte vždy v potaz, že provozem elektrárny můžete ohrozit pracovníky IZS, distribučních společností nebo záchranářů.

Na střeše objektu provozuji FVE elektrárnu, mohu ji provozovat když je objekt zaplaven?

  • Toto rozhodně nedoporučujeme. Elektroinstalace objektu bude pravděpodobně zaplavena a mohlo by dojít k úrazu elektrickým proudem nebo trvalému poškození elektroinstalace objektu nebo samotné elektrárny.

Foto: Pexels
Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu

Štítky
Nejčtenější kategorie
Chytré město
471
Energetika
550
IT
426
Dotace a Finance
1442
Zdravé město
11

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze