Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Dotace a FinanceTiskové zprávy

NKÚ kontroloval dotace na regeneraci brownfieldů

Podpora státu ve výši 1,1 mld. Kč vedla v letech 2019 až 2023 k regeneraci 122 brownfieldů z celkem 979, které jsou ve výlučně veřejném vlastnictví. Ze zanedbaných a nevyužívaných nemovitostí o rozloze 27,4 ha se díky těmto dotacím staly např. obecní úřad, denní stacionář pro seniory, hasičská zbrojnice, mateřská škola, komunitní centrum, multifunkční zařízení, park či zóna aktivního i pasivního odpočinku. Přesto kontrola NKÚ zjistila řadu nedostatků jak na straně poskytovatelů dotace, kterými byly Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a Státní fond podpory investic (SFPI), tak na straně příjemců. U sedmi z devatenácti kontrolovaných projektů, tedy u více než jedné třetiny, odhalili kontroloři nedostatky nasvědčující porušení rozpočtové kázně, a to až do výše 32,5 mil. Kč. Šlo nejčastěji o chyby při zadávání veřejných zakázek a o nezpůsobilé výdaje.

Přesto NKÚ vyhodnotil kontrolované projekty a výdaje na ně jako účelné, s výjimkou jednoho. V tomto případě příjemce dotaci ve výši téměř 23 mil. Kč vyčerpal, avšak plánovanou tělocvičnu s lezeckou stěnou, fitness, sociálním zařízením, bufetem aj. nevybudoval.

U MMR a SFPI odhalil NKÚ významné nedostatky zejména v kontrolní činnosti. Ministerstvo např. v konečné fázi projektu mnohdy nekontrolovalo závěrečné vyhodnocení ani finanční vypořádání vyplacených dotací. SFPI na místě u příjemce dotace neprováděl kontrolu v rozsahu stanoveném právním předpisem. 

Vzhledem k tomu, že MMR nestanovilo jednoznačně, za jakých podmínek mohou být výdaje vynaložené na území mimo registrovaný brownfield způsobilé, někteří příjemci dotace si postup chybně vykládali. Jako způsobilé k proplacení pak uplatnili i výdaje za stavební práce na parcelách mimo území brownfieldu. Naopak SFPI stanovil jednoznačně, že náklady, které jsou neoddělitelnou součástí revitalizace, ale byly vynaloženy mimo revitalizované území, jsou k proplacení nezpůsobilé.

Kontrola NKÚ ukázala, že MMR poskytlo dotaci i příjemci podpory, který v žádosti uvedl nepravdivé informace o tom, že objekt/areál neleží v záplavovém území stoleté vody, ačkoliv se v takovém území nacházel. Ministerstvo také uhradilo stavební práce, které nebyly v době fakturace provedeny – původně plánovanou zámkovou dlažbu totiž příjemce podpory v průběhu stavby nahradil žulovými kostkami, aniž by o tom ministerstvo informoval.

Za nedostatek považuje NKÚ rovněž fakt, že jediným sledovaným parametrem ze strany MMR a SFPI je počet uzavřených smluv, a nikoliv např. velikost zrevitalizované plochy. NKÚ dále zjistil, že revitalizované pozemky a rekonstruované stavby ve veřejném vlastnictví obcí, měst a krajů zůstávají v „Národní databázi brownfieldů“, přestože svým charakterem již definici brownfieldu neodpovídají. NKÚ proto doporučuje MMR zajistit takovou meziresortní výměnu informací, která by vedla k aktualizaci údajů v „Národní databázi brownfieldů“. 

Přehled zrevitalizovaných brownfieldů z kontrolního vzorku najdete zde:
https://www.nku.cz/scripts/detail.php?id=13965.

Plná zpráva ZDE.

Foto: Pexels
Zdroj: Nejvyšší kontrolní úřad

Nejčtenější kategorie
Chytré město
502
Energetika
577
IT
475
Dotace a Finance
1527
Zdravé město
55

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze