Newslettery

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

    PromoNews

    Výběr toho nejzajímavějšího za posledních 14 dní do vaší emailové schránky.

    2x měsíčně

    PromoDay

    Přehled nejnovějších článků. Každý pracovní den do vaší schránky.

    5x týdně

    Představujeme vám

    Výběr z těch nejzajímavějších rozhovorů s představiteli veřejné správy.

    1x měsíčně

    Akce

    Přehled nadcházejících konferencí, soutěží, školení na následující měsíc.

    1x měsíčně

    Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

    Průzkumy PROmoTiskové zprávy

    Průzkum PRO města a obce a společnosti Colop: Úředníci jsou frustrovaní

    Devět úředníků z deseti má pocit, že jejich práce není českou společností dostatečně oceňována. Více než třetina říká, že u nich došlo k vyhoření. A tři čtvrtiny zaměstnanců úřadů si myslí, že za svou práci nejsou dostatečně finančně ohodnoceni. Vyplynulo to z průzkumu, který mezi českými úředníky ze všech krajů a všech typů úřadů uspořádala společnost Colop, globální výrobce razítek a ručních tiskáren, ve spolupráci s měsíčníkem PRO města a obce.

    „Úředníkům hodně vadí, že se musejí stále vzdělávat, mají velkou zodpovědnost, ale s platem jsou na tom podle svých slov jako prodavačky v supermarketu. Dále je frustruje zbytečná byrokracie, občasná agresivita některých žadatelů a celkové zlehčování jejich práce,“ komentuje výsledky průzkumu Nikolas Pátek ze společnosti Colop.

    Varujícím zjištěním průzkumu je to, že každý třetí úředník se setkal s nabídkou úplatku. A že téměř dvě třetiny úředníků si nemyslí, že je jejich úřad dobře fungující a vedený. Průzkum se rovněž zaměřil na stav vybavení českých úřadů. Zde je situace lepší než u výše uvedených oblastí. Čtvrtina zaměstnanců českých úřadů považuje nábytek ve své kanceláři za moderní a vyhovující, další téměř polovina za sice starší, ale vyhovující.

    Co se týká hardware, který úředníci používají, téměř dvě třetiny z nich jej označily za nový nebo celkem nový. Jen zhruba každý desátý úředník musí používat hodně zastaralý počítač a další vybavení. Velmi podobná situace panuje i u software. „Z těchto čísel je evidentní, že český stát poměrně masivně investoval do vybavení většiny úřadů, mnohem méně ovšem do samotných úředníků a do zlepšení procesů na úřadech včetně snížení byrokracie,“ podotýká Nikolas Pátek ze společnosti Colop.

     

    Byrokracie úředníkům vadí

     

    Byrokracie a zbytečné papírování se objevují v kritických komentářích úředníků dosti často. Stěžují si na duplicitně vedenou spisovou agendu jak v papírové formě, tak elektronické, dále na údajně nesmyslné hromadění nejrůznějších podkladů k jednání a papíry pro papíry, na nesmyslná nařízení, která si mnohdy protiřečí, a na neustálé změny zákonů a vyhlášek. V případě epidemie covid-19 řada úředníků uvádí, že se na jejich práci příliš nepodepsala. Někteří z nich si naopak stěžují na zpomalení práce, nemožnost kontaktu s veřejností a kolegy s jiných úřadů a jinak ztíženými pracovními podmínkami.

     

    Infobox

    Průzkum se uskutečnil v průběhu listopadu 2020 mezi 400 úředníky státní a veřejné správy. Zastoupeni byli úředníci ze všech krajů, všech typů obcí i měst nejrůznějších typů úřadů, tedy městských a obecních úřadů, finančních a stavebních úřadů, úřadů práce, České správy sociálního zabezpečení, katastrálních úřadů, ministerstev a dalších úřadů. Spolupořadatel průzkumu je společnost COLOP, největší výrobce a distributor razítek v ČR. Kromě razítek společnost vyvinula a vyrábí mobilní nástroj na tisknutí e-mark, který spojuje výhody malé mobilní tiskárny a elektronického razítka. COLOP se zaměřuje na témata jako inovace práce, svoboda v práci a efektivní kancelář.

     

    INFOBOX

    Co říkají úředníci o své práci

    Představujeme vám výběr typických odpovědí z průzkumu, vyjádření jsou ponechána v původní podobě.

     

    Co vás na vaší práci nejvíce štve a stresuje?

    • Nemožnost kariérního růstu a špatné finanční ohodnocení.
    • Agresivita občanů vůči úředníkům a výrazné zlehčování práce úředníků.
    • Přístup státu k malým obcím, systém financování dotacemi a následné až nesmyslné kontroly.
    • Množství práce a nemožnost ji stíhat.
    • Neustálé změny zákonů a vyhlášek. Obrovský nárůst administrativy a zbytečné papírování, a hlavně vyhrožování pokutami a sankcemi.

     

    Co by vám nejvíce pomohlo, abyste mohli pracovat efektivněji a měli ze své práce lepší pocit?

    • Větší pravomoc rozhodnout a práci dokončit bez schválení dalších několika lidí, někdy se jedná o naprosté banality.
    • Jednodušší zákony a nařízení, které by se nesnažily maximálně vymezit všechny možné.
    • Aby výše našeho finančního ohodnocení odpovídala požadavkům, které jsou na referenty státní správy kladeny.
    • Jisté uznání ze strany veřejnosti. Konečně fungující e-Government.
    • Přesná metodika, sjednocení spisové služby,

     

    Jak konkrétně se na vaší práci podepsala epidemie koronaviru?

    • Na finančních možnostech měst a obcí, kdy z důvodu snížení příjmů byly některé akce a zakázky ukončeny a vyřazeny z rozpočtu 2020.
    • Zpomalení práce, nemožnost kontaktu s veřejností a kolegy z jiných úřadů.
    • Ztížené pracovní podmínky, práce v roušce, s dezinfekcí a s rukavicemi není úplně optimální.
    • Prodloužily se termíny pro vydání závazného stanoviska.

     

    Nejčtenější kategorie
    Chytré město
    237
    Energetika
    301
    IT
    180
    Dotace a Finance
    837
    Odpady
    162

    Nezmeškejte žádné informace!

    Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze