Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Průzkumy PROmoTiskové zprávy

Průzkum PRO města a obce a společnosti Colop: Úředníci jsou frustrovaní

Devět úředníků z deseti má pocit, že jejich práce není českou společností dostatečně oceňována. Více než třetina říká, že u nich došlo k vyhoření. A tři čtvrtiny zaměstnanců úřadů si myslí, že za svou práci nejsou dostatečně finančně ohodnoceni. Vyplynulo to z průzkumu, který mezi českými úředníky ze všech krajů a všech typů úřadů uspořádala společnost Colop, globální výrobce razítek a ručních tiskáren, ve spolupráci s měsíčníkem PRO města a obce.

„Úředníkům hodně vadí, že se musejí stále vzdělávat, mají velkou zodpovědnost, ale s platem jsou na tom podle svých slov jako prodavačky v supermarketu. Dále je frustruje zbytečná byrokracie, občasná agresivita některých žadatelů a celkové zlehčování jejich práce,“ komentuje výsledky průzkumu Nikolas Pátek ze společnosti Colop.

Varujícím zjištěním průzkumu je to, že každý třetí úředník se setkal s nabídkou úplatku. A že téměř dvě třetiny úředníků si nemyslí, že je jejich úřad dobře fungující a vedený. Průzkum se rovněž zaměřil na stav vybavení českých úřadů. Zde je situace lepší než u výše uvedených oblastí. Čtvrtina zaměstnanců českých úřadů považuje nábytek ve své kanceláři za moderní a vyhovující, další téměř polovina za sice starší, ale vyhovující.

Co se týká hardware, který úředníci používají, téměř dvě třetiny z nich jej označily za nový nebo celkem nový. Jen zhruba každý desátý úředník musí používat hodně zastaralý počítač a další vybavení. Velmi podobná situace panuje i u software. „Z těchto čísel je evidentní, že český stát poměrně masivně investoval do vybavení většiny úřadů, mnohem méně ovšem do samotných úředníků a do zlepšení procesů na úřadech včetně snížení byrokracie,“ podotýká Nikolas Pátek ze společnosti Colop.

 

Byrokracie úředníkům vadí

 

Byrokracie a zbytečné papírování se objevují v kritických komentářích úředníků dosti často. Stěžují si na duplicitně vedenou spisovou agendu jak v papírové formě, tak elektronické, dále na údajně nesmyslné hromadění nejrůznějších podkladů k jednání a papíry pro papíry, na nesmyslná nařízení, která si mnohdy protiřečí, a na neustálé změny zákonů a vyhlášek. V případě epidemie covid-19 řada úředníků uvádí, že se na jejich práci příliš nepodepsala. Někteří z nich si naopak stěžují na zpomalení práce, nemožnost kontaktu s veřejností a kolegy s jiných úřadů a jinak ztíženými pracovními podmínkami.

 

Infobox

Průzkum se uskutečnil v průběhu listopadu 2020 mezi 400 úředníky státní a veřejné správy. Zastoupeni byli úředníci ze všech krajů, všech typů obcí i měst nejrůznějších typů úřadů, tedy městských a obecních úřadů, finančních a stavebních úřadů, úřadů práce, České správy sociálního zabezpečení, katastrálních úřadů, ministerstev a dalších úřadů. Spolupořadatel průzkumu je společnost COLOP, největší výrobce a distributor razítek v ČR. Kromě razítek společnost vyvinula a vyrábí mobilní nástroj na tisknutí e-mark, který spojuje výhody malé mobilní tiskárny a elektronického razítka. COLOP se zaměřuje na témata jako inovace práce, svoboda v práci a efektivní kancelář.

 

INFOBOX

Co říkají úředníci o své práci

Představujeme vám výběr typických odpovědí z průzkumu, vyjádření jsou ponechána v původní podobě.

 

Co vás na vaší práci nejvíce štve a stresuje?

  • Nemožnost kariérního růstu a špatné finanční ohodnocení.
  • Agresivita občanů vůči úředníkům a výrazné zlehčování práce úředníků.
  • Přístup státu k malým obcím, systém financování dotacemi a následné až nesmyslné kontroly.
  • Množství práce a nemožnost ji stíhat.
  • Neustálé změny zákonů a vyhlášek. Obrovský nárůst administrativy a zbytečné papírování, a hlavně vyhrožování pokutami a sankcemi.

 

Co by vám nejvíce pomohlo, abyste mohli pracovat efektivněji a měli ze své práce lepší pocit?

  • Větší pravomoc rozhodnout a práci dokončit bez schválení dalších několika lidí, někdy se jedná o naprosté banality.
  • Jednodušší zákony a nařízení, které by se nesnažily maximálně vymezit všechny možné.
  • Aby výše našeho finančního ohodnocení odpovídala požadavkům, které jsou na referenty státní správy kladeny.
  • Jisté uznání ze strany veřejnosti. Konečně fungující e-Government.
  • Přesná metodika, sjednocení spisové služby,

 

Jak konkrétně se na vaší práci podepsala epidemie koronaviru?

  • Na finančních možnostech měst a obcí, kdy z důvodu snížení příjmů byly některé akce a zakázky ukončeny a vyřazeny z rozpočtu 2020.
  • Zpomalení práce, nemožnost kontaktu s veřejností a kolegy z jiných úřadů.
  • Ztížené pracovní podmínky, práce v roušce, s dezinfekcí a s rukavicemi není úplně optimální.
  • Prodloužily se termíny pro vydání závazného stanoviska.

 

Nejčtenější kategorie
Chytré město
481
Energetika
558
IT
443
Dotace a Finance
1466
Zdravé město
20

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze

Další článek
Kde se žije v ČR nejlépe
Image