
V sídle Krajského úřadu Královéhradeckého kraje se uskutečnilo odborné setkání na téma zavádění role sociálního pedagoga do základních škol.
Akci pro určenou pro zřizovatele škol, ředitele, zástupce školních poradenských pracovišť, sociální pedagogy, OSPOD, pracovníky sociálních služeb i představitelů místních akčních skupin, pořádaly v rámci programu Implementace Dlouhodobého záměru Královéhradeckého kraje odbor školství a odbor sociálních věcí krajského úřadu.
V souvislosti s narůstajícími problémy v oblasti duševního zdraví žáků, komplikovanou komunikací s rodinami a potřebou podpory třídních kolektivů, se ukazuje role sociálního pedagoga jako nepostradatelná součást týmu školního poradenského pracoviště. Jeho přínos spočívá nejen v individuální práci s dětmi, ale také ve zprostředkování kontaktu mezi školou, rodinou a dalšími podpůrnými institucemi.
„Situace ve školách se mění. Děti dnes čelí výzvám, na které běžné školní poradenské týmy často nestačí. Sociální pedagog je tím, kdo dokáže budovat most mezi školou, rodinou a systémem podpory. Není to náklad navíc – je to investice, která se mnohonásobně vrací. Pomáhá nejen žákům, ale i učitelům. I proto věříme, že by se tato pozice měla stát nedílnou součástí škol,“ uvedla náměstkyně hejtmana Jana Berkovcová, která má ve své gesci oblast školství. Dodala, že podobné konference jsou skvělou příležitostí k výměně zkušeností, inspiraci i pojmenování konkrétních potřeb škol, odborníků a zřizovatelů.
Během dopoledne zazněly konkrétní příklady z praxe ředitelů škol a zástupců obcí, které se rozhodly roli sociálního pedagoga aktivně podpořit a úspěšně ji integrovaly do školního prostředí. Účastníci ocenili otevřenou diskusi a sdílení zkušeností s překonáváním počátečních překážek.
Z debat jasně vyplynulo, že změna je možná tam, kde se propojí úsilí vedení škol, zřizovatelů a lokálních politiků. Nenahraditelnou roli ale hrají i systémové kroky ze strany státu a uzákonění sociálního pedagoga jako pedagogického pracovníka. Účastníci se shodli na potřebě pokračovat v hledání cest, jak roli sociálního pedagoga zakotvit v každodenní realitě škol.
Foto a Zdroj: Královéhradecký kraj