Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Zdravé město

Zdravá obec je ta, kde se sportuje

Každé jedno hřiště je krokem ke zdravější populaci a přispívá ke snižování obezity

Firma COLMEX se již 14 let věnuje budování míst pro zdravý a aktivní odpočinek. Pyšní se bohatým portfoliem produktů zahrnujících fitness stroje, street workout, dětská hřiště, parkour, agility a solární městský mobiliář. S jednatelem a zakladatelem firmy Vladimírem Havlíkem jsme hovořili o úskalích rozšiřování míst pro sportovní vyžití obyvatel, o vizích firmy a reflektování potřeb dnešní doby. Proč by hřiště nemělo chybět ani v obci o sto obyvatelích?

Jak a kdy vznikla firma COLMEX a jaká byla vaše původní vize?

Až se mi nechce věřit, že už je to čtrnáct let, co jsme společnost založili. Předobraz podobných zařízení v zahraničí, kde jsem čerpal inspiraci, tehdy vyústil v myšlenku rozhýbat hlavně seniory. Proklamovali jsme, že jde o hřiště pro všechny generace. Na začátku jsem ale nepředpokládal, kam až se nakonec s nabídkou pro venkovní vyžití dostaneme.

Této vize – vytvořit prostory, které podporují zdravý a aktivní životní styl pro lidi všech věkových kategorií, se držíme dodnes.

Dnes máte za sebou 3 000 realizací ve 33 zemích světa. A zdaleka nejde už jen o fitparky pro seniory, ale o workoutová a parkourová hřiště, dětská hřiště. Jak došlo k rozšiřování původního záměru?

Cvičení s váhou vlastního těla dává poměrně široké možnosti. Nicméně z pohledu biomechaniky má vždycky nějaké výhody a nevýhody, a protože jsou různé věkové kategorie, tak je myslím si přirozené, že v rámci dlouhodobého fungování na lokálním, ale i zahraničním trhu hledáme příležitosti a možnosti, jak efektivně a smysluplně rozšiřovat naši činnost směrem k uživatelům.

Jak se vám podařilo stát se leaderem trhu v oblasti vybavení pro aktivní odpočinek?

Dlouhodobě se snažíme pracovat s požadavky zákazníků a promítat je do naší práce. Stavíme na klíčových principech. Především klademe velký důraz na kvalitu našich výrobků, které jsou vyráběny u nás v Čechách kvalitní rukodělnou prací českých zaměstnanců s bohatými zkušenostmi. Neustále inovujeme a rozšiřujeme naše portfolio, abychom mohli nabídnout to nejlepší řešení pro každého zákazníka. Kromě toho poskytujeme komplexní služby, které zahrnují návrh s vizualizací, samotnou realizaci a následné revize, což zajišťuje dlouhodobou spokojenost našich klientů.

V poslední době se hodně mluví o rostoucí míře obezity, zejména u dětí. Jak vnímáte tento problém vy?

Jde o jednu z civilizačních chorob, která by rozhodně neměla být přehlížena. Dnešní děti často tráví příliš mnoho času před obrazovkami a nedostatečně se věnují fyzické aktivitě. My se snažíme tento trend zvrátit tím, že nabízíme nejen tradiční dětská hřiště s houpačkami a skluzavkami, ale i dětské workout zóny, které podněcují zdravé pohybové návyky od nejútlejšího věku, od 3 let. Protože věříme, že pokud děti naučíme zábavnou formou pravidelně cvičit odmala, tyto návyky si udrží i v dospělosti.

Pojďme od dětí k dospělým. Když se řekne street workout, představím si hlavně mládež. Vnímáte za léta praxe vývoj ve věkových kategoriích, které sportoviště užívají?

Rozhodně ano. V minulosti samozřejmě panoval ostych cvičit venku před zraky kolemjdoucích, lidé na to nebyli zvyklí a ani neměli kam za tréninkem na vzduchu chodit. Dnes se sportování na čerstvém vzduchu stalo přirozenou součástí aktivního odpočinku. Street workout ale není třeba vnímat jako produkt pro mládež, naopak. Základem každé sestavy jsou bradla, hrazdy a žebřiny, což jsou prvky, které zná opravdu každý z hodin tělocviku povinné školní docházky, a zacvičí si tak na nich opravdu každý.

Přestože máte mapu realizací v České republice hojně zaplněnou, jsou stále i města a obce, které svoje sportoviště nemají. Proč by se měly nad výstavbou takového sportoviště zamyslet a do rozpočtu tuhle investici zařadit?

Investice do sportovišť a dětských hřišť je investicí do budoucnosti. Fyzická aktivita je klíčová pro zdraví celé populace. Když děti odmalička vedeme k pravidelnému pohybu, učíme je návykům, které jim prospějí po celý život. Sportoviště a hřiště nikoho nelimitují v čase ani ve finančních možnostech. Pravidelný pohyb si tak může dopřát každý a kdykoliv. Starostové obcí mohou výstavbou kvalitně a dobře navržených sportovišť významně přispět ke snížení míry obezity a zlepšení zdraví populace. O uvolňování endorfinů jakožto léku proti stresu nemluvě… Navíc má takové sportoviště význam i pro komunitu obce. Cvičení na veřejných sportovištích pomáhá navazovat vztahy. Lidé se setkávají, cvičí společně a vzájemně se motivují. Jedno každé hřiště je krokem ke zdravější populaci. A není třeba tolik hledět na počty skutečných uživatelů sportovišť, ty se můžou v čase měnit, spíše je důležité, aby taková místa vůbec vznikala. Je to obdobné jako přemýšlet, zda má význam autobusová zastávka v obci se sto obyvateli, kde jezdí autobusem fakticky jen 10 lidí. Zastávku v dešti nakonec ocení i ta hrstka lidí. Na hřiště za tou hrstkou nadšenců nakonec jednou vyrazí další. Každý takový krok ke zdravější populaci má smysl.

S jakými problémy se v praxi při šíření myšlenky důležitosti hřišť setkáváte?

Jako hlavní úskalí vnímám tlak na cenu. Dlouhodobě se držíme kvality nejen samotné práce, ale hlavně vývoje produktů v našem konstrukčním a designerském oddělení, což s sebou nese odpovídající cenu. Problém pak nastává ve chvíli, kdy obce upřednostní ve výběrovém řízení nejnižší nabídkovou cenu na úkor kvality. Přičemž máme již zkušenost i s upozorněním na přehlížení necertifikovaných produktů. Jsou bohužel na trhu i firmy, které dodají certifikát a čestné prohlášení, které se nezakládá na pravdě. Vzhledem k tomu, že bezpečnost a dlouhověkost hřiště je naší prioritou, připomínka hlavní roční kontroly a rada k výběru vhodného partnera s certifikovanými produkty je logickou součástí naší komunikace směrem k zákazníkům.

Podobné je to s volbou dopadové plochy. Limitace financování projektu často vede k realizaci s nejlevnější dopadovou plochou, kdy pak nejčastější otázkou ze strany samotných uživatelů je právě dotaz, proč nemá hřiště lepší dopadovou plochu.

Jaké máte plány do budoucna?

Naším cílem je pokračovat v inovacích a rozšiřování našeho portfolia. Chceme, aby naše produkty byly dostupné pro co nejvíce lidí a abychom mohli nadále přispívat k zdravějšímu a aktivnějšímu životnímu stylu nás všech. Plánujeme také posílit naši spolupráci s obcemi a městy a pokračovat v edukaci a podpoře budování komunit, ať už videi s ukázkou cviků, organizováním exhibicí, šířením osvěty o důležitosti pohybu, nebo poskytováním co nejucelenějších informací od přípravy realizace po samotnou péči o hřiště, aby bylo pro veřejnost bezpečné. Neustále pracujeme na nových způsobech, jak přiblížit výhody zdravého životního stylu co nejširšímu okruhu lidí.

Čím se aktuálně zabýváte?

Aktuálně pracujeme s myšlenkou propojování environmentalistiky, zdraví a estetiky. Naše projekty jsou navrženy tak, aby esteticky zapadaly do krajiny a zároveň minimalizovaly uhlíkovou stopu a dopad na planetu. U nové řady street workoutu například používáme k výrobě akátové dřevo. Pro energetickou soběstačnost jsme vyvinuli solární městský mobiliář, který se hodí do každého parku a ke každému hřišti. Chceme vytvářet udržitelná a krásná místa pro aktivní odpočinek, která budou dlouhodobě sloužit komunitám v souladu s přírodou.

 

 

Nejčtenější kategorie
Chytré město
455
Energetika
530
IT
397
Dotace a Finance
1403
Odpady
257

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze