Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Zdravotnictví

Starosti v Jemnici

Starosta města Miloň Slabý hovoří o nedostatku lékařů, dopravě, infrastruktuře i komunikaci

Čtyřtisícové město Jemnice se nachází na samém jihu Kraje Vysočina, asi deset kilometrů od hranic s Rakouskem. Plné upravovaných historických staveb, ležící v malebné zvlněné krajině, s titulem krajské Historické město roku 2020, zdálo by se, že nemá zásadní problémy. Je tomu opravdu tak?

Vytratí se zdravotní péče?

Od roku 2018 je starostou města Jemnice Miloň Slabý. Požádali jsme ho, aby vybral tři nejvážnější témata, s nimiž se vedení radnice potýká. Na prvním místě zmínil základní zdravotní péči pro obyvatele města i celého regionu.

Starosta města Miloň Slabý hovoří o nedostatku lékařů, dopravě, infrastruktuře i komunikaci

Čtyřtisícové město Jemnice se nachází na samém jihu Kraje Vysočina, asi deset kilometrů od hranic s Rakouskem. Plné upravovaných historických staveb, ležící v malebné zvlněné krajině, s titulem krajské Historické město roku 2020, zdálo by se, že nemá zásadní problémy. Je tomu opravdu tak?

Vytratí se zdravotní péče?

Od roku 2018 je starostou města Jemnice Miloň Slabý. Požádali jsme ho, aby vybral tři nejvážnější témata, s nimiž se vedení radnice potýká. Na prvním místě zmínil základní zdravotní péči pro obyvatele města i celého regionu.

„Jde hlavně o nedostatek praktických lékařů pro děti a dorost,“ upřesňuje starosta. „Týká se to prakticky celého Kraje Vysočina. Jeho vedení podle mě dělá pro věc v rámci svých možností maximum, ale řešit to musí v součinnosti se zdravotními pojišťovnami hlavně stát. Zde by na něj a zákonodárce měl kraj více působit prostřednictvím Asociace krajů.“

Konkrétně v Jemnici se snaží dětského lékaře získat nabídkou nástupního příspěvku ve výši přes milion korun, bytu, případně stavební parcelou i refundací režijních nákladů. Navzdory dalším, nehmotným přednostem, jako je zdravé prostředí a udržované městečko protkané památkami, se to nedaří. Dokonce celý okres Třebíč, pod který Jemnice náleží, se dostává na hranici udržitelnosti. „Neumím si představit, že dětem nezajistíme akutní péči, o preventivních prohlídkách či povinném očkování nemluvě. Ale bojujeme!“ dodává starosta.

Doprava ve víru změn

V březnu loňského roku se spustil integrovaný dopravní systém – Veřejná doprava Vysočiny.

„V rámci jeho zavedení byl v našem regionu zrušen klíčový dálkový autobusový spoj Dačice – Jemnice – Moravské Budějovice – Brno,“ přibližuje problém Miloň Slabý. „Navzdory peticím a boji zasažených obcí a mikroregionů k jeho obnovení nedošlo. Nakonec se to podařilo za pomoci privátního dopravce a díky finančnímu přispění mikroregionů na trase. Jde o stovky tisíc korun, které budou v rozpočtech obcí a měst chybět.“

Podle starosty se současná koalice ve vedení kraje snaží dopravní systém přehodnotit a optimalizovat. Těžko to půjde bez snahy domluvit se se sousedními kraji a znovuzavedení dálkových spojů. „Podle mého názoru by stačilo, kdyby úředníci těchto krajů prostě dali hlavy dohromady a shodli se, které spoje v jednotlivých integrovaných dopravách lze substituovat dálkovými spoji. Kdyby se to podařilo, uspořily by se peníze a spoje by byly více vytížené. Je to však otázka vzájemné spolupráce zainteresovaných hejtmanství,“ uzavírá své doporučení starosta.

Komunikace dvou typů

Kraj postupně obnovuje a opravuje síť silnic ve své správě a starosta Jemnice má pro něj chválu i kritiku. „Letos byla po dlouhých letech zahájena rekonstrukce průtahu silnice II/152 městem,“ konstatuje starosta Miloň Slabý. „Jde o investici v řádu desítek milionů korun. Za to jsme v Jemnici vděční a podle svých možností nápomocni. Co nás však trápí, je velký nárůst kamionové dopravy. Jemnice leží na jižní trase Brno – Znojmo – Jindřichův Hradec – České Budějovice a provoz se neustále zvyšuje.“

Historicky je nachystán obchvat Jemnice v rámci projektu severojižního propojení a existuje studie, která alespoň částečně tuto situaci řeší. Město Jemnice je v územním plánu nachystáno tomuto vyjít vstříc a nabízí možnost kompletního obchvatu řešící propojení Dačice – Moravské Budějovice. Bohužel, ve strategických plánech kraje s tímto pravděpodobně není počítáno. Vedení Jemnice věří, že v souvislosti se snahou pomoci okrajovým regionům dojde k přehodnocení plánů.

Starosta Miloň Slabý je přesvědčen, že vedení kraje o potřebách v regionech dokáže relevantně komunikovat. „Dokonce jsem nedávno zaznamenal jeho snahu zjišťovat názory prostřednictvím anket v Mobilním rozhlasu. To vítám. Je potřeba průběžně získávat názory měst a obcí a snažit se optimalizovat procesy na krajské úrovni. Možná bych uvítal využití Mobilního rozhlasu pro zasílání pravidelných zpráv z kraje. Sám to praktikuji v našem jemnickém Mobilním rozhlasu a velice to napomáhá informovanosti a budování pocitu sounáležitosti občanů s městem. Ti pak dokážou vyjádřit své potřeby a zájmy během celého volebního období a nejenom u voleb,“ dává k dispozici účelnou radu starosta města Jemnice na závěr.

Jde o to, dostávat průběžné zprávy z kraje a navíc prostřednictvím anket mít možnost ovlivnit jeho fungování. Je to o vůli ke komunikaci. Nástroje k ní jsou.

Radomír Starý

Nejčtenější kategorie
Chytré město
480
Energetika
558
IT
441
Dotace a Finance
1462
Zdravé město
20

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze