Zdražování energií tvrdě dopadne na dopravní podniky

Publikováno: 18. 10. 2021Cca 4.9 min četbyKategorie: Energetika, Obory
SDÍLET

Stávající situace na trhu s energiemi je pro všechny subjekty hodně nepředvídatelná a raketový růst cen a zároveň krach (nejen) menších obchodníků vyvolává paniku. Negativní dopad pociťují i dopraví podniky, které nyní vyčíslují, jak se kvůli zdražení energií navýší jejich náklady na zajištění provozu. 

Skokové navýšení cen energií je závažný problém, který může v nejhorším scénáři ohrozit provoz městské hromadné dopravy, a to i přesto, že některé dopravní podniky mají nastavené dlouhodobější kontrakty s dobrými cenami. Vzhledem k současné krizi na poli energií je zde riziko toho, že by dodavatelé mohli uzavřené smlouvy vypovědět. „V případě DPMB zvýšení cen energií (nafta, elektřina, plyn) znamená nárůst nákladů v příštím roce o více než 250 miliónů korun. Informovali jsme o této situaci vedení města a očekáváme, jaké zaujme stanovisko. Navrhli jsme tři řešení situace – zvýšení jízdného, snížení přepravního výkonu nebo navýšení kompenzace ze strany města. O těchto variantách bude nyní město, jakožto akcionář DPMB, jednat,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Pro dopravní podniky, které provozují tramvajovou a trolejbusovou dopravu, případně metro, je teď hlavním tématem nákup silové elektřiny a plynu. Většina z nich tuto komoditu nakupuje na burze formou tzv. postupného nákupu. „Dlouhodobě držíme strategii nákupu energií na burze, při nákupu nespekulujeme, proto nás aktuálně zdražení velice citlivě zasáhne. Náklady na pořízení elektřiny a plynu se můžou zvednout až o 100 – 150 milionů Kč,“ vyčíslil Daniel Morys, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava.

Také Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) si s předstihem zajišťuje elektřinu na pražské energetické burze formou průběžných nákupů po menších objemech. „Díky této nákupní politice se nám daří vyrovnávat menší a předvídatelné výkyvy cen elektrické energie na trzích. Nicméně od srpna se trh s elektřinou chová naprosto nepředvídatelně, predikce z večera ráno neplatí, ceny několikrát překonaly historické rekordy. Přestože nákupy realizujeme v průběhu celého roku, skokové zdražení elektřiny ve druhém pololetí se bohužel podepíše do růstů našich nákladů v příštím roce. Za elektřinu budeme příští rok platit o cca 60 % více než letos, při našich objemech to ale znamená o 560 milionů korun navíc. Další negativní dopady představuje růst cen ropy, který může v příštím roce znamenat zvýšení provozních nákladů o další desítky milionů korun“ vysvětlil generální ředitel DPP Petr Witowski.

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) vybraly nového dodavatele elektřiny pro příští rok teprve minulý týden, protože do předchozí aukce, při které PMDP zajišťuje výběr dodavatele silové elektřiny nejen pro sebe, ale i pro 14 dalších subjektů Statutárního města Plzeň, se žádný obchodník nepřihlásil. „Druhá aukce už byla naštěstí úspěšná. Nicméně u cen silové složky elektřiny na rok 2022 předpokládáme oproti letošnímu roku nárůst o 100 – 150 %, tedy 30 až 40 milionů korun, což se nesporně promítne do ekonomických ukazatelů firmy,“ řekl generální ředitel PMDP Jiří Ptáček.

Dopravní podniky zapojené do Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR, www.sdp-cr.cz )o tomto aktuálním problému diskutují v rámci jednání odborných skupin. „Tématem skokového růstu cen elektrické energie, zemního plynu i nafty se v minulém týdnu zabývala odborná skupina SDP ČR dopravně provozní. Právě v těchto situacích se ukazuje, jak je partnerství v zájmovém sdružení pro jednotlivé členy přínosné, protože si můžou vyměnit cenné zkušenosti a inspirovat se navzájem. Příští rok je pro dopravní podniky z pohledu hospodaření prozatím velkou neznámou,“ doplnil předseda SDP ČR Tomáš Pelikán.

Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) je nejvýznamnější asociace provozovatelů městské hromadné dopravy (MHD) v ČR. Sdružuje 21 dopravních podniků, působících zejména v krajských městech a zahrnuje mimo jiné všechny provozovatele elektrické drážní (tzn. tramvajové, trolejbusové a speciální) dopravy v ČR. Členské dopravní podniky ujedou ročně více než 308 milionů vozových kilometrů a přepraví více než 1,5 miliardy cestujících. Provozují 2 969 autobusů, 1 647 tramvají, 747 trolejbusů a 730 vozidel metra.

PRO MĚSTA A OBCE

A získejte každý měsíc přehled praktických a inspirativních informací ze světa veřejné správy.

Související příspěvky
Related Posts
Nejčtenější