Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Doprava a InfrastrukturaŽivotní prostředí

Měníme Olomouc: Máme na to šlápnout

V průběhu letošního roku v Olomouci přibyly nové cyklostezky, stojany na kola i speciální parkovací zóny pro sdílená kola a elektrokoloběžky.

Téměř kilometr dlouhá cyklotrasa vyrostla podél frekventované Chválkovické ulice, kde pohodlně a hlavně bezpečně nasměruje cyklisty mimo rušnou výpadovku a zároveň se postará o výrazné zlepšení dopravní situace v městské části Chválkovice. „Jedná se o největší investici v oblasti cyklodopravy. Nový úsek cyklostezky začíná u parkoviště poblíž pevnůstky u Týnečku a pokračuje do centra až k ulici Luční,“ popsal Martin Major, který byl v době jejího dokončení investičním náměstkem primátora.

Další více než půlkilometrový úsek cyklostezky byl dokončen v Holici, kde zajistí propojení s Holickým lesem. „Z této cyklostezky máme velkou radost. Zvyšuje se bezpečnost cyklistů a rozšiřuje se rekreační potenciál této lokality,“ zhodnotila novou stezku vedoucí přes ulici Šlechtitelů směrem k Novým Sadům předsedkyně Spolku pro Holický les.

A další cyklostezka se momentálně dokončuje také v lokalitě ulic Zikova – Rožňavská, kde ji město buduje v rámci stavby dalšího úseku tramvajové trati na Nové Sady a Povel, která by měla být hotová už na konci října.

Nové cyklostezky i stojany na kola

Od loňského roku slouží cyklistům také nová cyklostezka z Nemilan do Kožušan, lávka pro cyklisty a pěší přes říčku Sitku nebo další úsek Jantarové stezky, který pod tramvajovým mostem spojil Hodolany a Bystrovany. A dalších 35 kilometrů cyklotras se momentálně chystá. „Je vyprojektováno šest úseků cyklostezek, které už mají stavební povolení a čekají na zařazení do rozpočtu k realizaci,“ dodal městský cyklokoordinátor Stanislav Losert.

Stojany na kola, které v uplynulém roce přibyly hned na jedenácti místech, pojmou další necelou stovku jízdních kol. „Intenzivně se jejich budování věnujeme zejména v posledních čtyřech letech. Letos na jaře jsme nainstalovali dalších pětatřicet kusů stojanů s kapacitou sedmi desítek jízdních kol, což cyklisté určitě ocení,“ pochvaloval si Matouš Pelikán – v té době náměstek primátora pro oblast Smart City.

Sdílená mobilita pod dohledem města

Po Olomouci se navíc pohybuje také zhruba tisícovka sdílených kol a elektrokoloběžek od pěti různých provozovatelů. „Systematicky po nich požadujeme, aby všechna místa pro odstavování sdílených kol a koloběžek byla odsouhlasena městem, pravidelně s nimi vyhodnocujeme sezonu, řešíme nešvary a předcházíme problémům,“ vysvětlil bývalý náměstek Pelikán s tím, že by jim letos s parkováním měla pomoct také nově vyznačené zóny.

Vodorovné dopravní značení s piktogramem vymezuje prostor, kde mají uživatelé kola a elektrokoloběžky správně parkovat. V ulicích se postupně objevilo prvních pět desítek takových zón, které pomohou řešit problémy s jejich chaotickým odstavováním. A po vyhodnocení pilotní části projektu bude možné uvažovat o zřízení dalších takových míst.

„S provozovateli jsme se navíc dohodli, že náklady na jejich vyznačení budou hradit oni sami,“ vyzdvihl Matouš Pelikán. Nové vyznačené zóny jsou na některých místech umístěny vedle klasických kovových stojanů na kola, u kterých by se díky tomuto kroku měl uvolnit větší prostor pro odstavování běžných kol. Dosud platila dohoda, že provozovatelé sdílených kol mohou obsadit padesát procent kapacity stojanů, ale ne vždy se ji dařilo dodržovat.

Foto a zdroj: Olomoucká drbna

Nejčtenější kategorie
Chytré město
438
Energetika
496
IT
363
Dotace a Finance
1352
Odpady
246

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze