Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Chytré městoIT

eDoklady s předstihem fungují na stovkách míst

Digitální průkazy budou poviné až od poloviny roku, ale ve stovkách měst a obcí už fungují

Stovky samospráv už podle Digitální a informační agentury lidem umožňují prokázat se na úřadech elektronickým občanským průkazem v aplikaci eDoklady, kterou stát spustil letos na konci ledna. Podle příslušného zákona o právu na digitální služby přitom krajské, městské a vybrané obecní úřady musí digitální průkazy akceptovat až od poloviny roku. Ostatní obce se na zavedení eDokladů teprve připravují.

Už dnes se lidé mohou digitální občankou prokázat například na řadě radnic v Praze a také v Mostě, Semilech, Českém Krumlově, Uherském Hradišti nebo v obci Višňová. Jako jeden z prvních zavedl eDoklady Úřad městské části Brno-střed, a to jen pár dní po oficiálním spuštění celé aplikace. Prokázat se občankou v mobilu se tak lidé už na konci ledna mohli na pobočkách Miniúřadu na Dominikánské 2 a Nádražní 4, kde se vyřizuje běžná agenda.

Městská část Brno-střed k projektu eDoklady přistoupila dobrovolně téměř o  rok dříve, než jí ukládá zákon. Ten počítá s tím, že občanku v mobilu musí územní samosprávné celky povinně uznávat od 1. ledna roku 2025. Od ledna letošního roku se lze eDoklady prokázat na ministerstvech a ústředních správních orgánech a od 1. července letošního roku pak občané budou mít nárok na použití eDokladu na státních orgánech s výjimkou zastupitelských úřadů a také na krajských úřadech a obcích s rozšířenou působností.

„Rozhodli jsme se připojit k projektu v předstihu, abychom lidem usnadnili komunikaci s úřadem a byli předem připraveni na legislativní změnu. Prvním místem, kde je možné se prokázat elektronickým občanským průkazem, je Miniúřad. Příchozí si na přepážkách pracovišť vyřídí běžnou úřední agendu, jako jsou ověření podpisů nebo služba Czech POINT,“ sdělila radní městské části Brno-střed Jiřina Fischerová, která má oblast občanských záležitostí a matriky ve své pravomoci.

Na Miniúřadě začala novinka fungovat bez problémů. K ověření občanského průkazu v mobilním telefonu slouží webová aplikace, prostřednictvím níž si pracovníci úřadu ověří předložený doklad. Nadále platí, že návštěvníci se mohou prokázat i standardní plastovou občankou.

Miniúřad však nebude jediné pracoviště v Brně, kde si lidé s elektronickou občankou budou moci už v letošním roce vyřídit všechny své potřebné záležitosti. Dalším v pořadí bude matriční úřad, který má podle časového harmonogramu Digitální a informační agentury přijímat aplikaci eDoklady od 1. července. „Také v tomto případě počítá Úřad městské části Brno-střed s tím, že se opět zapojí v předstihu. Na změnu se navíc postupně připravují i další pracoviště,“ potvrdil mluvčí městské části Michal Šťastný.

Dalším úřadem, který začal v předstihu přijímat elektronický občanský průkaz v rámci eDokladů, byl Krajský úřad Vysočina. „Kraj Vysočina službu už několik týdnů testoval a byl připraven ji veřejnosti s velkým předstihem nabídnout. První agendy, které budou elektronickou občanku přijímat, jsou matrika, Czech POINT nebo odbor dopravy a jeho agenda zkoušek odborné způsobilosti,“ potvrdil radní Kraje Vysočina pro oblast informatiky Jan Břížďala.

Službu kraj rovněž spustil již na konci ledna. V praxi ověření probíhá skenováním QR kódu z aplikace občana, v aplikaci pro úředníka se zobrazí i fotografie. Je to z důvodu ověření totožnosti, aby se vyloučilo prokazování cizím mobilním telefonem. „V případě Kraje Vysočina bude s novou aplikací přímo pracovat zhruba dvacítka úředníků, všichni postupně prošli školením. Práce s aplikací je víceméně intuitivní a jednoduchá,“ konstatoval Břížďala. Kraj Vysočina přitom nemusel kvůli eDokladům pořizovat žádnou novou techniku.

V polovině února službu spustil ostravský magistrát. „Na zákonný termín jsme nečekali. Zároveň dokončujeme analýzu s cílem zjistit počty zaměstnanců, kteří se v pracovní praxi setkávají v osobním styku s ověřováním totožnosti či jiných právních skutečností občanů. U zaměstnanců, kteří vycházejí do terénu, zvažujeme doplnění technických prostředků a postupně službu administrujeme a zaměstnance školíme,“ potvrdila mluvčí Magistrátu města Ostravy Gabriela Pokorná.

V polovině února tak Ostrava měla pokrytou značnou část svých pracovišť, eDoklady ověřovalo více jak 300 přepážek. „Nejprve službu spouštíme na pevných pracovištích, následně bude rozšířena na zaměstnance ověřující doklady při práci v terénu. Celkově předpokládáme na Magistrátu města Ostravy existenci 500 až 600 zaměstnanců schopných přijmout eDoklady,“ uvedla mluvčí.

Náklady spojené se zakoupením mobilních telefonů, tokenů a osobních komerčních certifikátů pro část zaměstnanců zatím odhadnout nedokáže. „Naší filozofií je, aby eDoklady dokázal ověřit každý úředník magistrátu, který v rámci své pracovní činnosti potřebuje ověřovat totožnost a další právní skutečnosti z občanského průkazu,“ dodala mluvčí ostravské radnice Pokorná.

Jistota, že předložený doklad není falešný

Zbylé samosprávy se na zavedení eDokladů teprve připravují. „V rámci příprav na ověřování totožnosti klientů přes eDoklady na našem úřadě sestavujeme v současné době databázi úředníků, kteří budou ztotožňování prostřednictvím eDokladů provádět v Jednotném identitním prostoru,“ potvrdila například mluvčí radnice v Česká Lípě Kristýna Kňákal Brožová. Radnice by chtěla celou službu spustit ještě před 1. červencem letošního roku.

Zavedení systému nebude podle ní vyžadovat velké náklady. „Zatím se přikláníme k variantě, že pracovníci na přepážkách budou mít přes svůj počítač přístup k provedení ztotožnění. Případné náklady mohou být spojeny s pořízením mobilních telefonů pro ověřování dokladů v rámci jednání mimo budovy úřadu,“ podotkla mluvčí radnice. Výhodou podle ní bude jistota, že předložený doklad není falešný a že se souhlasem občana lze nezbytné údaje kopírovat nebo vytvořit jejich výpis.

Situaci sleduje také město Mikulov na jižní Moravě. „V současné době monitorujeme zkušenosti, poznatky a problémy ústředních správních orgánů. Systém pro ověřování eDokladů bude na všech místech, kde jsou naši úředníci ve styku s veřejností. Náklady v tuto chvíli nejsme schopni vyčíslit, čekáme na přesné požadavky a pokyny pro vybavení pracovišť,“ reagovala mluvčí radnice Markéta Ničová. Ověřování eDokladů hodlá Mikulov spustit v zákonném termínu. „Troufáme si říct, že systém eDokladů nebude mít pro činnost úřadu žádné výhody,“ tvrdí ovšem Ničová.

Zavedení eDokladů řeší také magistrát v Karlových Varech. „Jsme plně připraveni celý systém zavést, sledujeme legislativu i další vývoj, jen nám momentálně není úplně jasné, jak to bude řešeno konkrétně. Stát přislíbil, že úřady odpovídajícím způsobem vybaví, ale zatím jsme neslyšeli, čím a kdy,“ uvedl mluvčí magistrátu Jan Kopál.

Město předpokládá, že vybavena bude většina úředníků, kteří přicházejí do styku s veřejností. „Bude to však záležet právě na tom vybavení, ale předpokládám, že nutnost pobíhat mezi jednotlivými budovami to nepřinese, to by patrně bylo proti celé myšlence elektronizace veřejné správy,“ podotkl mluvčí karlovarské radnice. Náklady na zavedení eDokladů zatím odhadnout nedokáže, ale potvrdil, že město bude určitě připravené spustit ověřování digitálních občanských průkazů v zákonném termínu.

Zásadní výhody eDokladů pro úřad ovšem magistrát v Karlových Varech nevidí. „Nepředpokládáme, že by to mělo nějaké extra výhody pro činnost úřadu, pracovník nejen úřadu, ale třeba také banky prostě potřebuje identifikovat klienta, aby věděl najisto, s kým a o čem jedná. V tu chvíli je mu asi jedno, zda totožnost ověří pohledem na kartičku nebo elektronicky. Přínos by to mělo mít především pro veřejnost, tedy klienty nebo v našem případě občany, protože nemusí vytahovat peněženku nebo dokladovku a v ní hledat průkaz, ale postačí ukázat telefon. Pokud to zvyšuje k pohodlí občanů, vítáme to,“ sdělil mluvčí města Jan Kopál.

Ubude předváděných ke zjištění totožnosti

Na eDoklady se v Karlových Varech nepřipravuje pouze magistrát, ale například i zdejší městská policie. V přípravách je rozšíření agendového informačního systému o potřebné komponenty, podle mluvčí Městské policie Karlovy Vary Nikoly Záhorové je však v současné době těžké odhadnout, kdy budou oba systémy kompatibilní. Zákonný termín do 1. ledna příštího roku však městská policie určitě stihne.

„Předpokládáme, že ověřovat eDoklady budou všichni, kdo to budou z hlediska pracovního zařazení potřebovat. Jestli a případně jak velký to bude přínos pro naši práci, tak snad ten, že každý má u sebe mobil, ale občanský průkaz už ne, a to by mohlo snížit počet osob předváděných ke zjištění totožnosti. Dále by se mohlo zrychlit vyřizování přestupků, nemusely by se zadávat nacionále, jen by se překopírovaly z eDokladů. Má to ale jedno velké ale, tyto benefity mohou být přínosem jen za předpokladu, že občané budou mít eDoklady aktivované,“ přiblížila mluvčí strážníků Záhorová. Jaké bude mít zavedení celého systému náklady, zatím nedokáže odhadnout, protože vše se teprve připravuje.

Bližší podrobnosti o tom, jak budou eDoklady fungovat, zatím nemají například ani Luhačovice na jižní Moravě nebo malá obec Janov na Svitavsku v Pardubickém kraji. „eDoklady jsou v současné době teprve v procesu příprav. Ačkoliv již máme určitou představu, tak podrobnosti zatím nemůžeme sdělit,“ uvedla mluvčí Luhačovic Hana Srncová.

Město Janov eDoklady zatím vůbec neřeší. „Jsme malá obec s tisícovkou obyvatel a máme nad sebou Litomyšl, kde se veškerá naše agenda odehrává, tím pádem eDoklady zatím vůbec neřešíme. Kromě identity občana a některých věcí, které řešíme, když žádáme o dotace, jsme se s těmito věcmi zatím nesetkali. Ale samozřejmě uvidíme do budoucna, jak budou eDoklady využívané, a když tak se přizpůsobíme,“ řekl starosta Janova Luboš Jiskra.

Michal Šverdík

 

Nejčtenější kategorie
Chytré město
441
Energetika
499
IT
366
Dotace a Finance
1357
Odpady
248

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze