Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Chytré městoIT

Participace v portálu občana

Image

aneb proč soustředit elektronické služby na jedno místo

Participativní rozpočty se staly běžnými nástroji zapojení občanů do rozvoje obcí. Úspěšnost participativních programů je ale velmi různorodá a kolísavá. Hlavní bolístkou je nezájem občanů, jehož častým důvodem je nereflektování základních pravidel komunikační strategie. Základním mechanismem komunikace je využívání více sdělovacích prostředků. Současně platí, že participativní rozpočet je využíván jako elektronická služba a elektronické služby jsou soustředěny na jedno místo – obecní portál občana. I přes vysokou znalost a dobrou počítačovou gramotnost pracovníků úřadu v tomto ohledu provozovatelé participativního rozpočtu často chybují.

Vize centra elektronických služeb

Mnoho obcí provozuje portál občana. Podobně jako u participativních rozpočtů je i pojetí portálů různorodé – od jednoduchých řešení, která často vlastně elektronickými řešeními nejsou, až po větší projekty, které disponují více službami. Pro obce tak vyvstává otázka, které služby budou umisťovat na webovou prezentaci města a které budou implementovány do portálu. Odpověď je jednoduchá. Statické informace (základní kontaktní údaje, historie obce, kalendář akcí apod.) patří na webové stránky. Všechny elektronické služby, které město provozuje, patří do portálu. Proč? Protože v rámci centra elektronických služeb je snadné je provazovat a odkazovat se na ně. Klíčový je multiplikační efekt, při kterém občan realizující jednu službu, objevuje další možnosti portálu – například možnost zadat projekt nebo o něm hlasovat v participačním rozpočtu. Další důležitou výhodou participace v portálu občana je využití nativních funkcí portálu jako je NIA registrace a přihlašování. Obec tak získává jistotu, že projekt, který si nárokuje peníze z obecního rozpočtu, přihlásil občan s trvalým bydlištěm v obci.

Nejdůležitější je příprava

Podpora občanů, kteří se chtějí zúčastnit na vylepšování obce, je nesnadný, ale zcela nezbytný úkol. Portál občana na rozdíl od běžných stránek disponuje nástroji, které občanům při podávání projektu pomohou. Jsou to především části portálu se životními situacemi, které jsou obsahem a strukturou přizpůsobeny tak, aby klienta navedly přímo na potřebné řešení, které může být podání projektu, možnost hlasování nebo jiné zpětné vazby. Portál občana se službami typu platby místních poplatků, silného rezervačního systému, životních situací a participativního rozpočtu má velký růstový potenciál, protože je zaměřen na různé cílové skupiny, které v portálu objeví další, dosud nevyužívané služby. Další doplňování elektronických služeb tak povede k tomu, že městské portály konečně zastanou úlohy, pro které byly vytvořeny – umožnit občanovi plnou digitální cestu nejen v běžných agendách města, ale také v oblastech rozvoje města, místních komunit a sociálních vazeb.

Michal Karvánek
Konzultant společnosti MARBES

Zaujalo Vás téma? Kontaktujte nás na www.proxio.cz nebo karvanek@marbes.cz, rádi s Vámi probereme detaily a možnosti toho, jak udělat z Vašeho portálu živé místo s hodnotnými službami.

 

Štítky
Nejčtenější kategorie
Chytré město
442
Energetika
501
IT
367
Dotace a Finance
1360
Odpady
249

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze