Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Chytré městoDoprava a InfrastrukturaOdpady

Tiše a bezemisně

Světové metropole svěřují svoz odpadu elektrickým Scaniím

Dánská metropole Kodaň má ambiciózní cíle v oblasti ochrany klimatu, chtěla by se stát prvním uhlíkově neutrálním hlavním městem na světě. Klíčovou roli v tom musí sehrát i hospodaření s odpadem a jeho svoz.

Tamní společnost Amager Resource Centre (ARC), která má na starosti hospodaření s odpadem v Kodani a dalších městech Dragør, Frederiksberg, Hvidovre a Tårnby, patří proto k pionýrům pokrokových technologií. Ve své spalovně zkouší například v pilotním provozu možnost zachytávání emisí CO2 ze zlikvidovaného odpadu.

Nezbytným krokem v celé snaze o klimatickou neutralitu je i eliminace emisí CO2 při svozu odpadu. Firma ARC si proto objednala jednu z největších flotil elektrických popelářských vozidel Scania na světě. Zástupci firmy podepsali smlouvu na dodávku 79 elektromobilů s možným rozšířením o dalších dvacet čtyři. První dva elektrické vozy již v Kodani jezdí od prosince 2021.

Elektrická svozová vozidla mají oproti těm se spalovacím motorem celou řadu výhod. Jsou výrazně tišší, a zatímco naftový nebo plynový motor při neustálém zastavování a rozjíždění vykazuje zcela zbytečné emise škodlivin i skleníkových plynů, elektrické vozy jezdí naprosto čistě. Elektromotor v jejich případě totiž pohání i samotnou popelářskou nástavbu. Při využití vlastních zdrojů elektrické energie (například solárních panelů) mohou navíc nabízet i významnou možnost úspory provozních nákladů.

Elektrická vozidla Scania

Scania svá nákladní elektrická vozidla dodává v Česku od letošního roku se dvěma různými kapacitami baterií a dojezdem 130 nebo až 250 km. Jsou určena převážně pro městské použití a právě svoz odpadu je pro ně ideálním nasazením. Na výběr jsou dva různé typy kabin, v Kodani padla volba především na typ L se sníženým nástupem, který i díky automatickému snížení vozidla po zatažení parkovací brzdy umožňuje pracovníkům svozové firmy pohodlný pohyb při opakovaném zastavování a manipulaci se sběrnými nádobami.

V případě Kodaně je navíc tato kabina vylepšena o tzv. autobusové dveře. Ty byly hlavním důvodem, proč si v ARC vybrali právě Scanie. „Jsou to otočné kompletně prosklené dveře na straně spolujezdce, které ještě zlepšují snadný výstup a nástup a řidič díky nim má velice dobrý výhled ven,“ vysvětluje Per Fischer z ARC.

Ředitel ARC Jacob Hartvig Simonsen doplňuje další důvody: „Jedná se o vysokou úroveň bezpečnosti a inovativní bezpečnostní technologie. Scania nám také nabídla komplexní proškolení řidičů a může se opřít o širokou servisní síť, aby byla zajištěna maximální provozuschopnost našich svozových vozidel.“

Objednávka zahrnuje celkem 72 svozových vozidel, s možností rozšíření o dalších devatenáct, dále šest vozidel se skříňovou nástavbou, s opcí na další čtyři, a jeden hákový nakladač, opět s opcí na další kus. Kromě samotné dodávky vozidel smlouva obsahuje i servisní kontrakt na osm až deset let, který pokrývá jak průběžnou údržbu, tak opravy. Vozidla jsou dodávána postupně během roku 2022, poslední budou předána začátkem příštího roku.

„Dodávka našich elektrických vozidel pro společnost ARC je výborným příkladem toho, jak dokážeme dopředu spolupracovat s naším potenciálním zákazníkem. Zvládáme analyzovat jeho provoz a připravit takové specifikace vozidel a adaptovat je tak, aby perfektně sedly jeho potřebám. Přechod na elektrické vozy bude díky tomu o poznání snazší. Náš tým v Dánsku odvedl skvělou práci,“ říká Fredrik Allard, vedoucí oddělení e-mobility ve společnosti Scania. Firma dokáže podle potřeb zákazníků navrhnout a zajistit i dodání tolik potřebné dobíjecí infrastruktury.

Kodaň není jedinou ze světových metropolí, které se rozhodly svěřit svoz odpadu elektrickým vozidlům značky Scania. Například v hustě zalidněném Singapuru (šest milionů lidí na pouhých 728 kilometrech čtverečních) bude od letošního třetího čtvrtletí jezdit 15 čistě elektrických svozových vozidel Scania, rovněž s kabinou řady L se sníženým nástupem. Tato vozidla pořídila singapurská pobočka berlínské skupiny ALBA, když vyhrála tendr na svoz odpadu ve čtvrti Woodlands-Yishun.

Nejčtenější kategorie
Chytré město
441
Energetika
499
IT
366
Dotace a Finance
1357
Odpady
247

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze