Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Doprava a Infrastruktura

Konzervace tratí z pohledu obcí

Poslanecký návrh novely zákona o drahách č. 266/94 Sb. poslance Martina Kolovratníka projednaný hospodářským výborem sněmovny byl podán v turbulentní době, kdy veřejnost upínala svou pozornost jinými směry.
Bezpochyby nejdiskutovanější částí zmiňované novely je tzv. konzervace tratí. Dosavadní právní úprava definuje dva stavy: dráha provozovaná, nebo dráha zrušená. Zrušená nevyžaduje žádnou údržbu, provozovaná, ačkoli po ní vlaky nejezdí, musí být udržovaná a provozuschopná, jinak dochází k porušování zákona.
Konzervování tratí ovšem zavání jejich zrušením. I zakonzervovaná dráha by měla podléhat  základní údržbě (postřiky,  vysekání náletové vegetace). V opačném případě zaroste a za 10 let v husté vegetaci křovin a dřevin nebude ani rozpoznatelná. Pak by mohlo dojít k situace, kdy zprovoznění úseku plného bujné vegetace bude vyčísleno na astronomickou částku a jako ekonomicky výhodnější varianta bude zvoleno její úplné zrušení.
Stav konzervace je pouze eufemismem. V tuto chvíli, z pohledu SMS ČR, novela zbavuje provozovatele povinnosti udržovat tratě, zavádí status zakonzervovaní tratě  a jen mezi řádky můžeme číst možnost jejího zrušení v řádu několika málo let.
Pokud bude novela schválena její dopad bude především na obyvatele obcí.  Přínos lokálek v oblasti turismu sice není zanedbatelný, ale prioritou by měla být doprava obyvatel do práce, do škol, k lékaři.
Zdroj: Sdružení místních samospráv ČR

Nejčtenější kategorie
Chytré město
438
Energetika
496
IT
363
Dotace a Finance
1352
Odpady
246

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze