Správě železnic se komplikují plány na dvoumiliardové rozšíření další části tratě mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Proti stavebnímu povolení podala odvolání pardubická společnost SK – EKO Pardubice, která má v blízkosti tratě pozemky. Vyřizování odvolání může začátek stavby posunout i o několik měsíců. Výlukové práce mají podle původních plánů začít na konci května.
Odvolání vyplývá z oznámení na úřední desce Drážního úřadu. SK – EKO se v něm domáhá zrušení celého stavebního povolení. Firma si stěžuje, že nebyla vůbec oslovena kvůli zahájení stavebního řízení. „Došlo k hrubému porušení jeho práv. Účastník řízení tak vůbec nevěděl, že nějaké stavební řízení probíhá, a nemohl tak v této věci uplatnit k navrhovanému stavebnímu záměru své námitky, stanoviska, tvrzení a důkazy,“ uvádí právní zástupce vlastníka pozemků v odvolání. Firma vlastní u trati pozemek.
Z tvrzení firmy vyplývá, že Správa železnic vlastníka pozemku vůbec nekontaktovala. Teprve těsně před vydáním rozhodnutí Drážního úřadu přišel firmě dopis od společnosti Sudop Praha, která stavbu pro Správu železnic připravuje. Ten obsahoval návrh na uzavření smlouvy o smlouvě budoucí nájemní mezi firmou a Správou železnic na pronájem pozemků o celkové výměře přes 5 000 metrů čtverečních potřebných pro stavbu. Podle návrhu smlouvy přitom měla Správa železnic požádat o stavební povolení až poté, co uzavře smlouvu. Podle firmy rozšíření trati sníží hodnotu pozemku.
„Správa železnic nyní zajišťuje vypořádání podaných námitek, aby stavební povolení mohlo nabýt právní moci. Termín ukončení stavebního řízení a zahájení realizace stavby předpokládáme v květnu letošního roku,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Dvoumiliardová stavba omezí na půl roku dopravu
Soutěž na stavbu v hodnotě 2,187 miliardy korun běží od loňského prosince. Od 31. května chce Správa železnic začít s nepřetržitou výlukou na půl roku. Plán počítá se zdvojkolejněním úseku z Rosic nad Labem do Stéblové včetně mostu přes Labe v Pardubicích. Současně dojde ke zvýšení traťové rychlosti. Dokončení stavby je plánováno v závěru roku 2023.
Modernizací včetně zdvoukolejnění projde úsek o délce 7,5 km. Původní jednokolejný most přes Labe nahradí nový se dvěma kolejemi. V železniční stanici Pardubice-Rosice nad Labem se upraví kolejová rozvětvení pro napojení dvoukolejných traťových úseků. Změní se i konfigurace kolejiště kvůli vzniku nových nástupišť. Propojení vnějšího a ostrovního nástupiště bude mimoúrovňově novým podchodem.
Modernizací projde i zastávka Pardubice-Semtín, která získá dvě nová vnější nástupiště a přístřešek. Hlavní změnou bude zrušení stávajícího přechodu a jeho náhrada podchodem. U železničního přejezdu ve Stéblové pak vznikne nová zastávka.
Detailnější informace o celém projektu jsou na stránkách Správy železnic. Leták stále uvádí termín zahájení leden letošního roku.
Zdroj: ZDopravy.cz