Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Chytré městoDotace a FinanceMěsto pro byznysMístní rozvoj

Rozhýbeme lokální podnikání, říká šéf Corrency

Image
Transakční systém Corrency je jednoduchý a pomůže zjistit, jaké služby občané skutečně využívají

Ředitel Corrency Petr Stuchlík vysvětluje principy jeho fungování.

Co spojuje tak různé obce, jako jsou Aš, Praha 1, Ostrava-Poruba nebo třeba Jeseník?

Kromě Corrency? Nejspíše odvaha radnic vyzkoušet nový nástroj, který aktivně zapojuje občany a za málo peněz rozhýbe lokální podnikání, místní děti nebo třeba sportovce.

Sice jsem o Corrency slyšela, ale vlastně nevím, jak přesně funguje. Popište to prosím čtenářům.

Corrency je univerzální transakční systém, který pomocí SMS, tedy textovek, podporuje podnikatele, provozovatele kroužků apod. tím, že rozděluje peníze obce těm subjektům, které občané opravdu využívají. Pozor, toto je důležité: Veřejné peníze jdou jen tam, kam občané, jejich děti opravdu chodí. Za jedny peníze tak Corrency pomůže jak cílovým podnikatelům, tak obyvatelům daného místa.

Dejte nám prosím konkrétní příklad, jak Corrency využívají třeba v Aši.

Město Aš je krásný příklad využití Corrency k podpoře místní ekonomiky. Krásné město je postiženo všemi možnými strukturálními problémy pohraničí, zejména zde mizí občanská vybavenost v nejširším slova smyslu. Radnice se rozhodla to změnit a využít Corrency pro rozhýbání místní ekonomiky. Ve druhé polovině roku 2023 rozdělí město mezi prvních 2 000 občanů Aše celkem 2 miliony korun. Tyto peníze může člověk utratit u místních obchodníků, ovšem pouze se spoluúčastí 50 %. Tedy ke každé koruně „z eráru“ musí přidat korunu svou.

Jak to funguje prakticky?

Velmi jednoduše. Občan Aše se zaregistruje do systému. V ten okamžik dostane na svůj mobil SMS s unikátním kódem. Při placení útraty v místním fitku, hospodě nebo třeba kosmetickém studiu tento kód sdělí obsluze, ta jej zadá do svého systému a oba dostanou obratem informaci, kolik má občan zaplatit. Zpravidla polovinu. Zbytek peněz dostane obchodník do druhého dne na svůj účet z peněz obce.

Řekněme, že si jdete zacvičit a vstup do fitka stojí 200 Kč. Protože spoluúčast je 50 %, zaplatíte jen 100 Kč, hotově či kartou. Provozovatel fitka zadá do systému unikátní kód z textové zprávy a na základě toho mu zbývající druhá „stovka“ přijde přes noc na účet. Tedy na konci má svých 200 Kč, půlku od vás, půlku od obce. Vy máte cvičení za polovinu, obec však získává cenná data a především stimul pro místní ekonomiku.

Jak to myslíte – stimul?

V různých implementacích Corrency jsme zjistili, že občané vždy utrácejí o něco víc, než je oněch 50 %. Multiplikátor vychází průměrně na 2,2násobek, tedy ke každým 100 korunám veřejných peněz dodává občan 120 korun svých. Ovšem ještě důležitější je, že tyto peníze jdou do malých a středních podniků na území města, které jsou klíčové pro občanskou vybavenost a kvalitu života v obci.

Což mne však okamžitě zaráží: Copak nejde o diskriminaci?  

Nejde. Když začnu trochu zeširoka, Corrency je sofistikovaný transakční systém, který využívá moderní technologie v reálném čase. Můžete jej připodobnit třeba k systému virtuálních platebních karet.

Corrency je ovšem především robustní právní systém, který jsme ladili na půdě českých úřadů i Evropského parlamentu. Naše smluvní dokumentace i pravidla jsou odladěna po stránce veřejné soutěže, diskriminace, ochrany osobních údajů a podobně.

Vždycky si vzpomenu na slova jednoho místostarosty: „Víte, Petře, my se hlavně nechceme nechat zavřít.“

Tomu rozumím, obava z právních tahanic a nejasností je častou brzdou různých inovací mezi obcemi, ale vlastně i obecně ve veřejné správě.

Samosprávy si s Corrency mohou být jisté, že nevstupují na neprobádané území. Corrency je úspěšně implementováno v mnoha obcích a právně jsme se nikdy nesetkali s problémem. Nakonec sám jsem statutární orgán a ručím celým svým majetkem.

K čemu dalšímu mohou obce využít systém Corrency?

Opravdu nejlépe systém funguje pro rozhýbání místní ekonomiky. Tak jako třeba právě v Aši. Ale pozor, nedělejme si iluze, že drobné podniky trpí jen v pohraničí. Velmi úspěšná implementace Corrency právě skončila na Praze 14, Černém mostě, kde posloužila také jako podpora místních drobných podnikatelů. Ukázalo se, že Corrency pomohlo zvýšit povědomí místních občanů o místních drobných podnicích a přivedlo jim mnoho nových zákazníků. Kteří je často měli doslova za rohem, ovšem až Corrency bylo tím impulsem pro návštěvu.

Lze prostřednictvím Corrency řešit třeba mizející hospody nebo obchody?

Ano, to je jinými slovy to, co označujeme jako podporu místní ekonomiky. Vezmu si zde jiný příklad, pro někoho možná velmi překvapivý: Praha-Kolovraty. Kolovraty jsou vesnice, která byla k Praze připojena až v roce 1974. Je to typické rezidenční předměstí Prahy, něco přes 3 tisíce obyvatel, přes den jsou lidé v práci, živoří zde poslední obchůdek a jedna dvě hospody či vinárničky. Do systému Corrency se zapojila více než polovina dospělých obyvatel, a právě díky nim drží radnice transparentně a dlouhodobě tyto provozovny nad vodou.

Vraťme se k vlastnímu systému Corrency. Jak moc je jeho spuštění náročné pro obyvatele, pro podnikatele a pro obec?

I když je systém propracovaný a odladěný, pro uživatele je jednoduchý. Občan potřebuje jednoduchý mobilní telefon, který umí přijímat SMS. Pokud vůbec žádný telefon nevlastní, dokážeme jej obsloužit i s využitím občanského průkazu. To je však nouzová alternativa, kterou využívá přibližně 1 % občanů.

Co musí udělat obchodník?

Pro obchodníky je zapojení do systému Corrency stejně jednoduché jako pro občany. I těm nejmenším obchodníkům stačí jen mobil, nároky na hardware nemáme žádné.

Kolik Corrency obec vlastně stojí?

Při pilotních projektech si říkáme o 7 % ze schválené částky, při opakované a dlouhodobé spolupráci se dostáváme mnohem níže. I když může 7 % vypadat hodně, neseme všechny náklady, obec nic dalšího neplatí. Za námi jdou všechny náklady na SMS, finanční převody, vysoké náklady na personální zajištění, telefonickou i e-mailovou podporu, v neposlední řadě na marketing a podporu na sociálních sítích. Navíc 7 % třeba ze dvou milionů korun je 140 tisíc korun, to pro zajištění půlročního projektu opravdu není nic přemrštěného.

Jak už jsem navíc uvedl, při opakovaném a dlouhodobém projektu je nutnost podpory i veškeré další naší součinnosti menší, proto je nižší i naše odměna.

Video s přehledným vysvětlením najdete zde.

 

Petr Stuchlík

CEO společnosti Corrency. Autor prvních českých knih o internetové reklamě. Pro německý mediální dům RBVG postavil obchod portálu idnes.cz. Spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Fincentrum (2000), kterou prodal jako významnou česko-slovenskou finanční, hypotéční a makléřskou společnost Swiss Life Group v roce 2018. V roce 2018 neúspěšně kandidoval jako nominant premiéra ČR na pražského primátora a krátce působil jako zastupitel hl. m. Prahy. Petr vystudoval VŠE v Praze a program OPM na Harvard Business School, má globální zkušenosti s řízením projektů v oblasti financí. Od roku 2002 vyhlašuje ocenění MasterCard Banka roku.

 

Projekt Corrency zaštiťují a podporují

Svaz měst a obcí České republiky

Hospodářská komora České republiky

Ministerstva vnitra a hlavní architekt eGovernmentu

Asociace malých a středních podniků a živnostníků v ČR

Ministerstvo průmyslu a obchodu

 

Nejčtenější kategorie
Chytré město
441
Energetika
499
IT
366
Dotace a Finance
1357
Odpady
248

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze