Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Doprava a InfrastrukturaEnergetikaNepřehlédněteŽivotní prostředí

Tiché, ekologické a ekonomické

I přes omezení, jaká přináší provoz na baterie, si města elektrobusy pochvalují

Města a dopravní podniky v České republice pomalu začínají objevovat kouzlo elektrobusů. Tam, kde už jezdí, radnice i přes počáteční komplikace rozhodně nelitují toho, že si autobusy na elektřinu pořídili. A to i přes omezení, jaká provoz na baterii přináší. Úplně prvním místem v tuzemsku, které kompletně přešlo na elektrobusy, byly Hranice na Přerovsku.

„Město Hranice dlouhodobě trpí špatným ovzduším, a proto dělá v rámci svých možností řadu opatření ke zlepšení tohoto stavu jako monitoring ovzduší nebo výsadba zeleně. Z toho důvodu vedení města využilo příznivých okolností při obnově vozového parku MHD a ve spolupráci s dopravcem – tehdy ČSAD Frýdek-Místek, dnes Transdev Slezsko – pořídilo elektrobusy,“ vysvětluje mluvčí radnice v Hranicích Petr Bakovský. Elektrobusy u nich jezdí od listopadu roku 2017.

Městské autobusy v Hranicích dohromady dokážou za rok šestkrát objet celou zeměkouli, najedou totiž více než 250 tisíc kilometrů. Jejich naftové motory tak podle Bakovského představovaly podstatnou zátěž pro kvalitu ovzduší ve městě. Už před sedmi lety je proto na devíti městských linkách nahradilo celkem šest elektrobusů v zeleno-bílých barvách. Produkce škodlivého oxidu uhličitého v ulicích se tím snížila o 200 tun ročně.

Ohlasy mezi lidmi jsou podle mluvčího radnice v naprosté většině kladné, cestující si pochvalují především přechod na nízkopodlažní vozidla. „Spolupráce se stávajícím hlavním dopravcem je bezproblémová. V Hranicích zajišťuje přímou linkovou dopravu do zaměstnání pro areály Cement, Domov seniorů, Lázně Teplice nad Bečvou, CTPark a Schäfer a školní dopravu. Odhadem jde o 30 % studentů z počtu všech přepravených osob. Jízdní řády jsou pravidelně optimalizovány,“ popisuje Bakovský. Dopravce provozuje také vlastní dobíjecí stanice.

Od roku 2019 navíc Hranice zavedly MHD kompletně zdarma, takže se počet cestujících zhruba o 70 procent zvýšil. Náklady na provoz MHD se tak od roku 2017 zdvojnásobily. V roce 2017 radnice doplácela 8,7 milionu korun, po zavedení MHD zdarma částka vyskočila na 11,6 milionu, další skok nastal v době energetické krize a pro letošní rok Hranice počítají s částkou 16,3 milionu korun. Meziročně jde ovšem o navýšení o pouhé 0,49 procenta.

Provoz elektrobusů má ovšem i svou odvrácenou tvář. Na jedné straně stojí podle mluvčího radnice nezpochybnitelné příznivé dopady na životní prostředí, tichý provoz, výborná akcelerace a relativně nízké provozní náklady, na druhé straně jsou například pokles reálného dojezdu autobusů po pěti letech provozu o zhruba 40 procent, přičemž nové baterie vychází na další téměř dva miliony korun. Dále je to nákladné budování infrastruktury nebo vysoká pořizovací cena, která je asi 2,5krát vyšší než u normálního autobusu. Zima a mrazy se na dojezdu elektrobusů zatím neprojevily. „V posledních letech nám zimy přejí, takže jsme to zatím vždy zvládali,“ konstatuje Bakovský.

Hranice v žádném případě nelitují toho, že MHD kompletně elektrifikovaly. „Rozhodně ne, i když jsou některé věci komplikovanější. Ale na druhou stranu šlo o moderní autobusy, navíc vhodné i rozměrově, a tak mohou jezdit i v historickém centru města, kde se musí proplétat středověkými uličkami. Se současným dopravcem máme smlouvu do konce roku 2026, takže do té doby budeme dále vyhodnocovat všechny podklady a sledovat moderní trendy. V každém případě chceme zachovat nízkoemisní dopravu a uvidíme, jaké budou za tři roky možnosti,“ předvídá mluvčí hranické radnice.

Na elektrobusy získal Hradec Králové dotace 85 procent

Další z průkopníků a lídrů na poli elektromobility v prostředí městské hromadné dopravy v České republice je Dopravní podnik města Hradce Králové. V průběhu letošního května dosáhne magické hranice šesti milionů ujetých kilometrů na linkách ve městě.

První sérii 20 elektrobusů koupil Hradec Králové v roce 2018. Už předtím však v ulicích města jezdilo několik autobusů na elektřinu, první od září 2013, další od října následujícího roku a třetí od února roku 2015. Šlo o autobusy vyráběné společnostmi SOR Libchavy a ŠKODA ELECTRIC. Dopravní podnik v první fázi sbíral zkušenosti a připomínky, testoval provoz, vlastnosti a provozní parametry. Poté se vozidla zařadila do běžného provozu na klasických linkách MHD a dopravce začal nakupovat autobusy na elektřinu ve velkém.

Dnes tak po Hradci Králové jezdí 23 elektrobusů, které k poslednímu dni loňského roku ujely 5 667 128 kilometrů. Na nákup flotily 20 nízkopodlažních elektrobusů SOR NS 12 ELECTRIC za 246 milionů korun město získalo dotace z fondů EU, které činily 85 procent z celkové částky.

Autobusy na elektřinu mají kapacitu 100 cestujících, z nichž 35 má místo k sezení, aktuálně Hradec Králové s dalším nákupem elektrických vozů nepočítá. V ulicích totiž jezdí dalších 41 trolejbusů, což znamená, že elektrobusy a trolejbusy tvoří téměř polovinu celkové hradecké MHD.

V letošním roce navíc dopravní podnik hodlá do vozové flotily zařadit jedenáct zbrusu nových moderních dvounápravových plně nízkopodlažních autobusů značky Iveco Urbanway 12M diesel – Tector 7, které nahradí starší postupně vyřazované naftové vozy. „Jde o modernizaci vozidlového parku, vyřadí se nejstarší naftové autobusy, které jsou na hraně ekonomické i technické životnosti, a nové vozy tak doplní stávající bezemisní trolejbusy a elektrobusy,“ uvedl ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové Zdeněk Abraham.

V letech 2024 a 2025 pak dopravní podnik hodlá nakoupit ještě další čtyři hybridní krátké autobusy a šestnáct hybridních kloubových autobusů a pro rok 2026 předpokládá s využitím dotačních titulů na pořízení dalších 18 trolejbusů.

S elektrobusy má Hradec Králové poměrně dobré zkušenosti. „Oproti původním klasickým autobusům je levnější jak provoz elektrobusů, tak jejich pravidelná údržba či servis, vozidla jsou navíc i jednodušší. Namísto údržby spalovacího motoru, palivové soustavy a převodovky si elektrobus vystačí pouze s jedním elektrickým motorem bez převodů. Elektrický motor sám o sobě má také minimální nároky na údržbu. Zvýšenou péči je naopak potřeba věnovat trakčním akumulátorům, jejichž životnost a spolehlivost závisí na správném zacházení v provozu i při nabíjení,” popisuje specifika provozu na elektřinu vedoucí marketingu Dopravního podniku města Hradce Králové František Meduna.

Baterie se totiž v rámci pravidelného servisu musí pečlivě kontrolovat, dotahují se veškeré elektrické spoje, měří se parametry jednotlivých článků, využívá se i termokamera ke kontrole rozdílů teploty. „Nejedná se navíc jen o správné nabíjení baterií, ale i o vozidlové systémy, které se starají o podmínky pro trakční akumulátory. I o tyto systémy je postaráno v rámci pravidelného servisu, prověřuje se jejich správná funkce prostřednictvím diagnostik, například funkce takzvaných balancerů baterií. Některé komponenty je nutné po nějakém čase vyměnit,“ upozorňuje Meduna.

Součástí tendru na 20 elektrobusů bylo dodání také potřebné nabíjecí infrastruktury, která zahrnuje nabíjecí stanice pro pomalé nabíjení pro každý elektrobus na krytém odstavném stání vozů MHD v areálu společnosti a pět rychlonabíjecích stojanů na konečných zastávkách THD a Slezské Předměstí-Cihelna. Podle zkušeností na jedno plné nabití elektrobus ujede v závislosti na provozu a vnějších podmínkách kolem 200 kilometrů, při směně s rychlonabíjením se denní dojezd zvýší až na 300 kilometrů. Spotřeba elektrické energie se pohybuje pod 1 kWh na jeden kilometr. Zajímavostí vzhledem k rovinatému terénu v Hradci Králové je, že podíl rekuperované energie, kdy elektromotor při brzdění baterie dobíjí, činí více než 30 procent, řidič je tak správným stylem jízdy a využíváním brzd a dynamiky vozidla schopen vrátit třetinu energie zpět do baterií.

Průzkumy hlásí spokojenost

Ohlasy cestujících jsou podle vedoucího marketingu dopravního podniku Meduny kladné, což potvrzují také výsledky externích anonymních průzkumů spokojenosti s kvalitou služeb MHD. Poslední se uskutečnil loni v říjnu. Podle předem schváleného dotazníku se proškolení tazatelé ptali cestujících na počty spojů ve všední dny nebo v sobotu a v neděli, přesnost a spolehlivost MHD, pohodlí a uspořádání vozů, chování a ochotu řidičů, spokojenost s komfortem a vybavením zastávek, s čistotou zastávek, s čistotou uvnitř vozidel, bezpečností, větráním nebo vytápěním vozů. Celkem odpovědělo 863 osob starších 16 let.

Ve srovnání s posledním průzkumem z roku 2021 se zlepšilo hodnocení celkové spokojenosti z průměrné hodnoty 2,62 na 2,75. Zvýšil se i podíl zcela spokojených zákazníků o zhruba 12 procent, zatímco počet nespokojených se prakticky nezměnil. Celková spokojenost ovšem dosáhla nejvyšších hodnot za celé období do roku 2018, kdy se průzkumy prováděly.

Hradec Králové nikdy nelitoval toho, že si elektrobusy pořídil. „Elektrobusy, které nepoužívají konvenční paliva, neprodukují v ulicích města emise zdraví škodlivých látek, tedy především pevných částic a oxidů dusíku. Nahrazením nejstarších dieselových autobusů s emisní normou EURO II se tak výrazně snížilo znečištění ovzduší v naší krajské metropoli. Díky tichému pohonu také autobusy na elektřinu jednoznačně pomáhají se snižováním hlučnosti veřejné dopravy ve městě, což přispívá k odbourávání dalšího negativního vlivu na zdraví člověka,“ vypočítává vedoucí marketingu Meduna.

Jako moderní bezemisní vozidla navíc vozy na elektřinu přispívají ke zvýšení atraktivity veřejné dopravy. Elektrobusy totiž mají intuitivní ovládání, plynulý chod a jsou bez převodovky, podle řidičů, kteří už za více než pět let provozu mají velké zkušenosti, je jízda v elektrobusu pro cestující díky plynulejšímu rozjezdu a brždění velmi příjemná. Vozy jsou navíc plně klimatizované a cestujícím nabízí i USB zásuvky a porty pro dobíjení drobné elektroniky, jako jsou telefony nebo tablety.

Termokamery vyhodnocují riziko požáru

Zajímavostí spojenou s hradeckými elektrobusy jsou termokamery pro zajištění požární bezpečnosti. Unikátní systém nainstaloval hradecký dopravní podnik na jaře roku 2022, kdy byl spuštěn ve zkušebním provozu. Při nabíjení systém hlídá zaparkované elektrobusy a ve chvíli, kdyby termokamery zaznamenaly skokový nárůst teploty například při přehřívání baterií, pošle varování před hrozícím nebezpečím požáru. Tento systém má hradecký dopravce jako jediný v rámci celé České republiky.

„Na potenciální nebezpečí nás upozornil audit rizik, který jsme si nechali vypracovat. Podobné případy se staly i v zahraničí, třeba v Londýně, Stuttgartu nebo Hannoveru. U elektrobusů může k požáru dojít v 90 procentech případů při nabíjení, a tak jsme hledali způsob, jak odhalit případný problém včas,“ vysvětlil ředitel hradeckého dopravního podniku Zdeněk Abraham.

Systémové řešení ovšem na trhu nebylo k dispozici, a tak dopravní podnik našel hradeckou firmu Mi-Zel Technology, která se zakázkovému vývoji elektrotechnických zařízení věnuje. Vývoj a odladění systému trvaly víc než rok. Technici museli vychytat například to, aby systém nereagoval na horké dieselové motory projíždějících klasických autobusů. Poplach spouštěli také například procházející kuřáci nebo lidé, kteří kolem nabíječek procházeli s horkou kávou.

Teplota, při které systém spustí alarm, je 80 stupňů Celsia, maximální přijatelná teplota nabíjených baterií je přitom do 50 stupňů. „Kamery tam nejsou kvůli tomu, aby nám řekly, že už hoří. To je pozdě. Teplota je nastavená tak, abychom požáru předešli,“ podotýká ředitel Abraham.

V současné době je už celý systém v ostrém provozu, třicítka termokamer umístěných pod střechou depa a na výložnících nepřetržitě hlídá dobíjené elektrobusy. V případě poplachu se rozezní alarm a spustí se vizuální signalizace. Informace se dostane na ohlašovací pult, na dispečerské pracoviště a vybraným zaměstnancům na mobilní zařízení. Do budoucna dopravní podnik počítá s tím, že systém bude napojený přímo na hasiče, už dnes je vybrané bezpečné místo, kam se ohrožený elektrobus může odtáhnout, aby se dal případně hasit a nemohl zapálit ostatní vozy.

„S hasičskými sbory v Hradci Králové jsme v kontaktu, předáváme si zkušenosti a probíhají i školení. Celé zařízení stálo necelé tři miliony korun, investice však chrání hradeckému dopravnímu podniku elektrobusy s nabíječkami za 300 milionů,“ podotkl šéf marketingu hradeckého dopravního podniku Meduna.

Praha nakoupí stovku elektrobusů za 1,7 miliardy

Obří zakázku na nákup elektrobusů odstartovala Praha. Na sklonku loňského roku tendr na dodávku stovky autobusů na elektřinu vyhrála podle registru smluv firma SOR Libchavy. Investice je 1,7 miliardy korun, jedno vozidlo vyjde podle pětileté rámcové smlouvy na 14,1 milionu korun.

Dopravní podnik hlavního města Prahy vypsal zakázku v původní hodnotě 1,5 miliardy korun loni v květnu. Nabídky vyhodnocoval podle pěti kritérií, jedním z nich byl termín dodání vozidel. Předmětem veřejné zakázky bylo kromě uzavření rámcové smlouvy na dodávku až 100 nízkopodlažních elektrobusů typu Standard pro městské linky podle specifikace Standardů kvality PID vybavených odbavovacím a informačním systémem a systémem energetického managementu také dodání až 35 hardware a software sad pro diagnostiku závad elektrobusů, až 20 kusů přenosných nabíječek pro možnost případného dobíjení vozidel kabelem a až 100 nových trakčních akumulátorů. Součástí tendru jsou garanční prohlídky, záruční, mimozáruční a pozáruční údržby a opravy vozidel, poskytování podpory a například dodávky náhradních dílů.

„Nákupem až 100 nových elektrobusů naplňujeme nejen Klimatický plán hlavního města, ale také závazky na národní i evropské úrovni ke snižování energetické náročnosti, emisí i hlukové zátěže veřejné autobusové dopravy. Je to také další krok k zajištění energetické bezpečnosti Prahy a České republiky prostřednictvím snižování závislosti na fosilních palivech dodávaných ze zemí s nízkou mírou demokracie a ochrany lidských práv. Pro představu, pokud by DPP odebral všech 100 elektrobusů a vyřadil stejný počet naftových autobusů, tak při průměrném ročním nájezdu 60 tisíc kilometrů na vozidlo ušetříme za rok celkem zhruba 2,4 milionů litrů nafty a nevypustíme do ovzduší v Praze asi 6 438 tun oxidu uhličitého,“ vypočítal náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady Dopravního podniku hlavního města Prahy Zdeněk Hřib.

Praha očekává garantovaný dojezd elektrobusů minimálně 100 kilometrů při použití topení nebo klimatizace, větrání a předepsaného osvětlení vozidla bez ohledu na roční období, klimatické či provozní podmínky na území města a celého Středočeského kraje, a to po celou dobu životnosti trakčních akumulátorů. Životnost autobusů by měla být v městském provozu minimálně 12 let, vozidla by měla mít například interiérové i vnější bezpečnostní a asistenční kamery a systém automatického počítání cestujících. Ve vozidlech budou kromě toho nainstalovány GNSS přijímače signálu systémů především GPS a Galileo pro prostorové určování polohy s přesností pět metrů.

Hlavním hodnotícím kritériem s váhou 65 procent byla celková cena, dalšími kritérii byly délka záruky na elektrobus s váhou 17 procent, délka záruky na trakční akumulátor s váhou 8 procent a termín dodání elektrobusů s váhou 5 procent. Posledním dílčím hodnotícím kritériem s pětiprocentní váhou byla možnost navýšení trvalého nabíjecího proudu.

Provoz elektrobusu je ekonomicky výhodný

S elektrobusy má dobrou zkušenost také Ústí nad Labem nebo Ostrava, kde se loni v létě otevřela moderní domovská stanice se speciální rozvodnou skříní pro nabíječky. Slouží k nočnímu balancování baterií elektrobusů, které jsou přes den průběžně dobíjeny rychlonabíječkami. Stavba vyšla na 36 milionů korun. Autobusů na baterie nyní v ulicích Ostravy jezdí přes třicet.

„Ekologie je jedním ze strategických pilířů dopravního podniku. Pod názvem Bez dieselu jsme ho proto už před několika lety ukotvili v naší strategii. Zplodiny z vozidel městské hromadné dopravy dýchají i ti, kteří s ní nejezdí, a naše chování má dopad na celé město. Dnes disponujeme třiceti pěti dieselovými autobusy, které slouží pouze jako záloha. Na vhodných linkách jezdí elektrobusy, ostatní pro nás zajišťují CNG autobusy. Podle zákona musíme mít do konce roku 2025 alespoň 41 procent nízkoemisních autobusů a trolejbusů, do konce roku 2030 pak zákon požaduje 60 procent, přičemž polovina musí být bezemisní vozidla. Aktuálně evidujeme 66 trolejbusů a 294 autobusů, z nichž je 63 procent nízkoemisních a 27 procent bezemisních,“ vysvětluje generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Nově otevřená domovská stanice je určena pro autobusy Solaris Urbino 12 electric, kterých má Ostrava celkem 24. Jejich dojezd na jedno rychlé dobití je asi třicet kilometrů, každý autobus se za den na své trase otočí až dvanáctkrát, průběžné dobíjení zabere zhruba deset minut. Poté vozidlo zajíždí do depa na Hranečníku a nově do Vítkovické na servis a noční dobíjení.

Elektrobus se osvědčil i v Ústí nad Labem na opačném konci republiky, které v loňském roce ukončilo test elektrického nízkopodlažního autobusu Scania Citywide LF. Autobus jezdil na celé řadě linek, aby se vyzkoušely nejrůznější provozní podmínky. Navzdory kopcovitému terénu Ústí nad Labem a zimním podmínkám autobus prokázal, že se svými osmi bateriemi o celkové kapacitě 264 kWh je na jedno nabití schopen ujet až 200 kilometrů a oblíbili si ho i samotní cestující.

„Poznatky řidičů, kteří byli zapojeni do testování elektrobusu, byly velmi pozitivní. Kladně hodnotili celkovou koncepci autobusu, dojem z řízení je podle nich srovnatelný s jízdou v osobním automobilu, nabíjení je snadné a řidiči, kteří vůz testovali, si tento typ autobusu dokáží představit ve flotile dopravního podniku,“ potvrdil náměstek výkonné ředitelky pro dopravu Roman Pospíšil.

Šoféři chválili také komfort podvozku, snadné ovládání brzd a vozidla jako takového i v krizových situacích a ocenili rovněž dobrý výhled z kabiny. Autobus v rámci testu ujel více než 5 500 kilometrů a spotřeboval 6,28 MWh elektrické energie, což představuje spotřebu 113 kWh na 100 kilometrů. Při srovnání s naftovým městským autobusem se spotřebou okolo 35 litrů nafty na sto kilometrů to znamená, že se emise oxidu uhličitého snížily o 2,7 tuny, tedy o více než jednu polovinu.

Elektrický autobus přesvědčil i ekonomicky. Vozidlo jezdilo zhruba za pět korun na kilometr, čímž se stalo nejúspornějším vozidlem ve flotile dopravního podniku. „Můžeme tedy potvrdit, že elektrický autobus nás přesvědčil, že je jednou z možných cest, kterými se můžeme vydat na cestě k bezemisní hromadné dopravě,“ sdělila výkonná ředitelka ústeckého dopravního podniku Simona Mohacsi.

Michal Šverdík

 

Nejčtenější kategorie
Chytré město
441
Energetika
500
IT
366
Dotace a Finance
1357
Odpady
248

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze