Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Komunikace s občany

Mobilní Rozhlas jednička pro komunikaci

Nejdůvěryhodnější nástroj, který v krizi využíváte zdarma

Komunikace vedení obcí s obyvateli prošla v letošním roce zlomem a koronavirová krize nastavila pro samosprávy zcela nové standardy. Ukázala obyvatelům zásadní rozdíl mezi tradičními kanály a moderními formami komunikace, jako je například aplikace Mobilní Rozhlas. Právě „mobilní rozhlasy“ se velice rychle staly středobodem obecního dění a podle průzkumu AMKOS patří po letošních událostech mezi nejdůvěryhodnější obecní kanály.

Nyní je používá skoro 900 měst a obcí napříč celou Českou republikou, v těch nejtěžších dnech koronavirové krize se zapojovaly i desítky samospráv denně. Pomocí Mobilního Rozhlasu získává pravidelně informace kolem půl milionu českých a moravských domácností.

Počet rozeslaných zpráv se během krize zdesetinásobil a v meziročním měřítku je dvojnásobný. Z Mobilního Rozhlasu se tak postupně stává kanál číslo jedna, odkud obyvatelé čerpají informace.

Mobilní Rozhlas navíc v reakci na dění uvolnil svou licenci pro krizovou komunikaci zdarma pro každou samosprávu. A to navždy. I díky tomu se minimalizovaly problémy vyplývající ze špatně informovaných nebo zcela neinformovaných obyvatel.

Participace občanů na vzestupu

Chuť pomáhat vlastní samosprávě nebyla mezi Čechy nikdy větší. Není tedy s podivem, že počet obcí, které objevily kouzlo zapojení aktivních občanů do dění v obci a využívání dobrovolnických skupin roste. Celá řada případových studií ukazuje, že se jedná jednoznačně o krok dobrým směrem. Možnost reagovat formou anket, zúčastnit se minireferend, nahlašovat podněty na zlepšení, chválit samosprávu – to vše se ze strany občanů (voličů) stává naprosto běžným požadavkem.

Jen za poslední měsíce bylo přes Mobilní Rozhlas realizováno 150 anket a minireferend a zajištěno několik desítek participativních rozpočtů s vysokou efektivitou. Například ve Znojmě se participační akce Tvoříme Znojmo s minimálními náklady zúčastnily díky Mobilnímu Rozhlasu skoro čtyři tisícovky obyvatel – tedy více než třetina aktivních voličů.

Ankety nebo minireferenda jsou navíc zcela zdarma součástí všech licencí Mobilního Rozhlasu, který k nim zároveň poskytuje i metodiku.

Když máte závady pod kontrolou

Mobilní Rozhlas byl navržen, aby dokázal co nejefektivněji řešit obecní problémy. Mezi ně patří i opravy obecního majetku nebo odstranění technických závad. Tyto úkony stojí středně velkou samosprávu desítky hodin měsíčně, které obec často investuje na úkor třetí strany. Mobilní Rozhlas umožňuje zapojit do včasného nahlašování závad a problémů aktivní veřejnost. Tato hlášení pak rozhlas spravuje ve vlastním systému, který umožňuje delegovat problém na subjekt, který má odpovídající kompetenci, a hlídat tak efektivitu řešení.

Zapojením veřejnosti navíc obec neutralizuje věčné stěžovatele a kritiky. Každý občan má totiž po nahlášení podnětu možnost sledovat stav jeho řešení, a pokud se jedná o jednoduše odstranitelnou závadu, může být sám vyzván k řešení problému.

Komunikace na jednom místě

Mobilní Rozhlas je služba, která se stále vyvíjí. Již nyní nabízí efektivní a jednoduchou komunikaci, kterou je však připravena dále zlepšovat. Už brzy se proto celý systém posune na další úroveň. Pod jednu střechu se vůbec poprvé v Česku dostanou úplně všechny kanály, které obec k informování obyvatel využívá. Na jednom místě tak bude možné zobrazit aktuality z webových stránek obce, hlášení z amplionů nebo obecní zpravodaj v elektronické podobě. Největším přínosem je ale to, že k publikovaným novinkám se vždy automaticky odešlou notifikace přímo „do kapes” jednotlivých občanů. Tím se synergický efekt jednotlivých formátů komunikace ještě násobí. Vedení obce tak dostane nástroj, který odvede více práce za méně času a zajistí jí více spokojených občanů.

 

Mýty o Mobilním Rozhlasu

Jedná se o řešení pouze pro velká města, nebo naopak malé vesnice Nic není dál od pravdy. Mobilní Rozhlas je systém, který se dokáže přizpůsobit jakékoli obci. Efektivně dokáže obsloužit 100 000 obyvatel i vesnici o několika desítkách čísel popisných. Lidé, ať už bydlí ve městě nebo na venkově, mají jedno společné. Chtějí vědět, co se v jejich bydlišti děje, stát se součástí rozhodování o důležitých věcech a pomáhat samosprávě s identifikací a odstraňováním lokálních problémů. Je pouze na každé obci, jaký mix kanálů zvolí.

Registrovat kontakty není třeba, je to práce navíc Celá řada obcí podléhá dojmu, že registrační proces a sběr kontaktů je v době aplikací a sociálních sítí zbytečnost. Naopak, je to nezbytnost, pokud chcete komunikovat opravdu chytře. Je velký rozdíl mezi databází SMART občanských kontaktů, u kterých víte, zda zprávu obdrželi a přečetli a můžete je podnítit ke zpětné vazbě, a nicneříkajícím číslem o počtu stažených aplikací, které ani negarantuje to, že se skutečně jedná o občany vaší obce.

Jedná se o řešení pouze pro krizovou komunikaci Mobilní Rozhlas pomůže vždy, kdy to bude potřeba. Přestože v krizi patří k jedněm z nejsilnějších pomocníků, rozhodně to neznamená, že se jedná výhradně o krizový nástroj. Naopak, stejně dobrý efekt jako při krizových situacích může mít kdekoli jinde. Díky tomu, že se Mobilní Rozhlas u obyvatel těší vysoké důvěře a oblibě, poslouží jako skvělý nástroj pro informování o novinkách v obci, zvýšení návštěvnosti kulturních akcí, plánování uzavírek a odstávek nebo informování o úspěších zastupitelstva.

Je to drahé řešení Není. Převedeno na cenu za garantované informování jednoho občana poráží Mobilní Rozhlas ampliony i sociální sítě. Služba je pro obec bezúdržbová, má nulové náklady na zavedení a jedinou investicí, kterou může obec sama škálovat, jsou registrační kampaně. Při komunikaci navíc platíte pouze za kanály, které prokazatelně dorazí k příjemci. U ročních poplatků za licenci se navíc stále častěji prosazuje platba se zohledněním „efektivního pokrytí” – obce, které s řešením teprve začínají, mohou licenci nástroj využívat levněji.

Jen roztříští komunikaci, už teď obec komunikuje na příliš místech Pocit, že obec komunikuje na velkém množství kanálů a stojí ji to zbytečně čas a energii, pochází z doby, kdy neexistovaly nástroje pro konsolidaci komunikace. Stačí změnit úhel pohledu. Cílem obce není vytvářet nové kanály pro komunikaci, ale zajistit, aby se její zprávy bezpečně dostaly k maximálnímu počtu obyvatel. Právě to je základní myšlenka Mobilního Rozhlasu, který vám na jedno místo umožní agregovat všechny obecní kanály. Nejen že vám ubude práce, ale zároveň poprvé uvidíte, kolik osob vaše sdělení skutečně obdrželo.

Jen přidělává práci, lidé budou víc slyšet Ano, skutečně mohou nastat situace, kdy je samospráva tak přehlcena agendou, že jí nemusí dávat smysl ani tak důležitá věc, jako je motivace obyvatel, aby dávali zpětnou vazbu a nahlašovali obecní problémy. Mobilní Rozhlas však pomáhá i s tím. Zpětnou vazbu nejen vyvolá, ale hlavně efektivně pomáhá řešit dříve, než se problém zbytečně prodraží. Celou řadu kroků umožní automatizovat a efektivněji využívat čas obecních brigádníků, dobrovolníků, spolků nebo komunálních služeb. Šetří tedy nejen čas, nervy, ale hlavně peníze.

 

Ondřej Švrček, generální ředitel společnosti Neogenia

Nejčtenější kategorie
Chytré město
441
Energetika
499
IT
366
Dotace a Finance
1357
Odpady
248

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze