Patentovaná česká technologie FUTTEC dobývá tuzemské silnice
Inovativní mikrovlnná technologie oprav výtluků se stává hitem oprav asfaltových vozovek. Jak oprava probíhá a v čem může pomoci řidičům? Zeptali jsme se Dana Ťoka, místopředsedy představenstva firmy FUTTEC, který byl v letech 2014–2019 ministrem dopravy ČR a nyní působí také jako vědecký pracovník na Fakultě dopravní ČVUT v Praze.
Jaké jsou největší výhody oprav mikrovlnnou technologií FUTTEC?
Především to, že opravy jsou šetrné nejen k materiálu vozovky, ale i k životnímu prostředí. Nevzniká při nich spára, do níž by mohla zatékat voda a silnici dále poškozovat. Navíc šetříme nervy řidičů, protože nemusí stát v dlouhých kolonách při dopravních omezeních.
Samé superlativy. Jak toho ale dosáhnete?
Mikrovlnami zahříváme na 140 °C homogenně v celém objemu materiál vozovky ve výtluku i dodatkový materiál. Takto ohřátý dodatkový materiál (jenž je při 140 °C v plastickém stavu) doplníme do vyhřátého kráteru výtluku a zhutníme ho vibračním válcem či deskou. Materiál původní vozovky se spojí s dodatkovým tak, že nevnikne žádná pracovní spára, která je důsledkem jiných oprav. Díky tomu uvedeme vozovku do stavu, v němž byla v okamžiku pokládky. Zahřátí materiálu na 140 °C zajistí, že nedojde k nežádoucí degradaci asfaltového pojiva vozovky. Tím mikrovlnná technologie prodlužuje životnost vozovky a šetří náklady při její údržbě. Navíc jsme schopni udělat to opravu rychle – cca do hodiny. Technologií FUTTEC opravujeme i v noci, tak jak to děláme např. pro TSK v Praze.
My řidiči se tedy můžeme těšit, že ze silnic konečně zmizí velké a nebezpečné výtluky, které nám znepříjemňují život.
Naše mikrovlnná technologie má bohužel technologické omezení: najednou může ohřát plochu max. 60×80 cm. Je tedy primárně vhodná na opravy malých počátečních výtluků. Proto mluvíme o prevenci – o včasných opravách, které by měl zajistit správce komunikace, aby se z malých výtluků nestaly velké. Pokud by se systematicky opravovaly malé výtluky v iniciační fázi, prodlouží se životnost vozovky a tím i celkové náklady na její údržbu.
Proč se tedy naši správci komunikací tímto jednoduchým principem neřídí?
Problém je složitější a má víc důvodů. Předně my máme v Česku nemoudrou tradici, že když nemá státní správa dost prostředků, začne šetřit na údržbě. Tam to zdánlivě není hned poznat. Výsledkem je, že naše silnice jsou v oblasti údržby podinvestované a správci bohužel řeší až havarijní situace. Dalším důvodem je i to, že zde nebyla vhodná technologie pro opravdu kvalitní preventivní opravy asfaltových vozovek. FUTTEC teď přichází s inovativní mikrovlnnou technologií oprav a bylo by škoda, kdybychom ji správně nevyužili.
Jak může mikrovlnná technologie pomoci samosprávám?
U nás asi není město či obec, které by se nepotýkaly s výtluky na místních komunikacích, ale i s problémy na silnicích, které obcí nebo městem procházejí a mají jiného správce. Zde by mohly být opravy mikrovlnnou technologií vhodným řešením. Víme, že pro mnoho obcí je těžké dostat firmy na malou opravu – to se velkým a středním firmám v oboru nevyplatí. Práce se stroji FUTTEC na opravy výtluků je jednoduchá a pokud by si je město nebo svazek obcí koupily, budou schopné ve svém katastru dělat preventivní a systematickou údržbu. Nebo se mohou obrátit na nás a my jim zajistíme tuto službu vlastními silami.
A co mají dělat obce, které si nemohou takovou investici dovolit?
I zde máme řešení. Připravujeme jednodušší variantu opravy výtluků teplou balenou asfaltovou směsí, která by byla připravena v mikrovlnné peci FUTTEC. Kráter po výtluku by se jen dobře vyčistil a do něj by se zaválcovala ohřátá směs. Oprava by sice nebyla bezespárová, ale výsledky našich testů jsou mnohem lepší, než když se do výtluku jen nasype studená balená směs a zaválcuje se – což se často používá na dočasné opravy výtluků v zimě. Mohlo by to být vhodné řešení pro všechny, kdo nemají na drahé opravy, a také pro hobbymarkety. Připravujeme půjčovnu mikrovlnných pecí a hutnících desek, které by zájemcům byly k dispozici spolu s vhodným dodatkovým materiálem baleným ve 20kilogramových pytlích.
Redakce