Newsletter

Dostávejte to nejzajímavější ze světa veřejné správy i v našich newsletterech.

* Kliknutím na „Odebírat“ souhlasíte s našimi zásadami o Ochraně osobních údajů a zasíláním pravidelných newsletterů. Odhlásit se můžete kdykoliv.

Nezařazené

Samosprávy v médiích: Srovnání let 2021 a 2022

Nouzový stav v době covidu, uprchlíci z Ukrajiny či nové dálnice. To je jen několik témat, s nimiž do médií v uplynulém roce přišly asociace samospráv.

V lednovém čísle jsme představili exkluzivní průzkum společnosti Newton Media. Zajímalo nás, jak se globální situace ovlivněná válkou na Ukrajině a pandemií covidu promítla do publicity samospráv. V minulém vydání (článek najdete na našem webu) jsme se zabývali medializací představitelů samospráv a tématy. Nyní se zaměříme na sdružení, svazy a asociace sdružující zástupce samospráv. Konkrétně Asociaci krajů ČR, Svaz měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR a Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR.

Základními ukazateli, které jsme použili při vyhodnocování publicity, byly počet příspěvků a mediální dopad vyjádřený v GRP (Gross rating points). Tento parametr má za cíl lépe než absolutní počty příspěvků prezentovat skutečný mediální obraz sledovaného subjektu tak, jak se dostává k nejširší skupině posluchačů, diváků a čtenářů médií. Vychází především ze čtenosti a sledovanosti jednotlivých médií. Jeden GRP odpovídá skupině 90 000 čtenářů, posluchačů či diváků, kteří se mohli s publikovaným příspěvkem seznámit. Čtenář, který mohl přečíst více než jeden příspěvek, je přitom započten vícekrát. Parametr mediálního dopadu jsme využili zejména při interpretaci druhé části výzkumu týkající se municipálních organizací.

Asociace krajů ČR

Nejmedializovanější municipální organizace Asociace krajů nasbírala za necelé dva roky bezmála 13 tisíc příspěvků. Meziročně však její publicita mezi lety 2021 a 2022 klesla o 32 %. V roce 2021 vystřelila publicitu asociace opatření spojená s covidem, a to zejména v únoru 2021, kdy bylo uveřejněno téměř 2,3 tisíce příspěvků. Asociace komentovala spolupráci se státem na vzniku očkovacích center nebo testování ve školách. Velmi aktivní byl tou dobou předseda Asociace krajů a jihočeský hejtman Martin Kuba.

I v listopadu 2021 (1,2 tisíce příspěvků) zvyšovala medializaci asociace zejména diskuse o covidovém testování ve školách. V souvislosti se zahlcením hygieniků je Asociace krajů vyzvala, aby ignorovali otázky iniciativy Zlatý špendlík. AKČR vystupovala proti vzniku nového nouzovému stavu. Další velká část příspěvků se v listopadu 2021 týkala nově zpoplatněných úseků dálnic. Na Hluboké se konalo 8. zasedání Rady Asociace krajů. Spolu se Sdružením místních samospráv vyzvala asociace k odložení účinnosti nového stavebního zákona.

V roce 2022 bylo nejvíce příspěvků o asociaci uveřejněno v září (1,2 tisíce příspěvků) a v srpnu (osm set příspěvků). V srpnu se Martin Kuba zapojil do debaty o regulaci cen energií. Asociace krajů vyzvala vládu, aby regulovala ceny energií tak, aby bylo zajištěno teplo pro nemocnice, školy a další veřejné budovy. Diskuse o energetické bezpečnosti pokračovala i v září. Kromě toho řešila asociace krizi regionální autobusové dopravy. S ministrem financí se shodla na tom, že by se měl změnit systém rozpočtového určení daní.

Vzedmutí publicity bylo patrné ještě v březnu 2022 (osm set příspěvků), kdy se do popředí dostalo téma ukrajinských uprchlíků: Šéf asociace Martin Kuba upozorňoval, že ubytovací kapacity nejsou bezedné, a volal po dlouhodobějším plánu, jak pomoc uprchlíkům udržet. Požádal vládu, aby přispěla na renovace starších bytů, které jsou třeba na obecních úřadech nebo v kulturních domech, částkou asi 50 000 Kč za každé takto vytvořené lůžko.

Vývoj medializace AKČR po měsících. Graf ukazuje vývoj medializace AKČR po měsících. Období: 1. leden 2021 – 12. prosinec 2022

 

Svaz měst a obcí ČR

Relativně početná publicita SMO ČR se vyskytla v březnu a dubnu 2021 (přes 700 příspěvků), kdy například Svaz měst a obcí označil omezování pohybu mezi okresy v rámci covidové pandemie za diskriminační. Média propírala dále například kritiku novely stavebního zákona ze strany Svazu. Regionální mutace Deníku pak v dubnu zmiňovaly Svaz měst a obcí jako jednoho z partnerů akce „Náš evropský projekt“. V dubnu také Svaz měst a obcí plédoval za PCR sady, které umí odhalit koronavirus ze slin, pro děti.

Největší počet příspěvků byl uveřejněn v září 2022 (přes 900), kdy Svaz měst a obcí mj. vyzval vládu k jednání kvůli cenám energií. Téma drahých energií pak zůstalo relevantní po celý měsíc, kdy se kupříkladu předseda Svazu František Lukl vyjadřoval k obtížím s provozováním moderního vozového parku v mnohých městech. Svaz měst a obcí byl v září 2022 relevantní také v příspěvcích, které rozebíraly témata pro komunální volby (například nárůst tzv. vyloučených lokalit).

Relativně vysoký mediální dopad byl zaznamenán také v květnu 2022, kdy vlivná média rozebírala některé personální záležitosti Svazu. Připomínala například, že František Lukl je v poradním týmu prezidenta Miloše Zemana. Média dále naznačovala, že výkonná ředitelka Radka Vladyková se možná objeví na kandidátce hnutí ANO pro pražské komunální volby.

Vývoj medializace SMO ČR po měsících. Graf ukazuje vývoj medializace SMO ČR po měsících. Období: 1. leden 2021 – 12. prosinec 2022

 

Sdružení místních samospráv ČR

Více prostoru si sdružení získalo v médiích v roce 2021. Kromě již zmíněných velkých témat se sdružení věnovalo digitalizaci samospráv, a to například podporou projektu Česko platí kartou. Spolu s ERÚ se zapojilo i do pomoci seniorům a zároveň připravilo pozměňující návrhy, které mají zlepšit ochranu zákazníků před tzv. energošmejdy. Obcím poskytovalo podporu se získáváním dotací EU. Silným mediálním tématem roku 2021 se stala restrukturalizace stávajících stavebních úřadů a nový stavební zákon. SMS ČR bylo rovněž aktivní ve vyjednávání obcí z okolí zničeného muničního skladu ve Vrběticích se státem. Podílelo se na novele zákona o střetu zájmů a nabídlo pomoc jihomoravským obcím postiženým tornádem. Z konkrétních kampaní SMS ČR podpořilo distribuci ochranných reflexních prvků pro chodce. Do čela Sdružení místních samospráv byla nově zvolena po Stanislavu Polčákovi Eliška Olšáková, poslankyně a starostka Valašských Klobouk. Nejsilnějším měsícem, co se počtu příspěvků týče, byl červenec (přes 300 příspěvků), kdy se sdružení zapojilo do diskuse o odpadovém hospodářství nebo komentovalo dotační program Obchůdek 2021+.

V roce 2022 bylo sdružení i nadále aktivní v podpoře obcí ohledně nákladů na proticovidová opatření. Do zdárného konce v podobě zhruba 14 miliónů jako odškodné byla dotažena jednání obcí z okolí Vrbětic se státem. Nejvíce příspěvků vyšlo v roce 2022 o sdružení v březnu (254). Po vpádu Ruska na Ukrajinu, SMS ČR spolu s dalšími vyzvalo k vyjádření solidarity a podpory Ukrajiny. S agenturou CzechInvest a dalšími partnery spustilo platformu Jobs4ua. Zapojilo se také do pomoci obcí, které měly peníze v padlé Sberbank. V březnu rovněž šéf České pošty Roman Knap uvedl, že zástupci Sdružení místních samospráv, Svazu měst a obcí a Asociace krajů jsou nově v dozorčí radě pošty. V dalších měsících se sdružení zapojilo do kampaně Cigaretovník tabákových společností o nakládání s nedopalky. Eliška Olšáková komentovala návrat mladých na venkov, a to i díky období pandemie a nárůstu možnosti práce z domova. Kvitovala rozhodnutí ústavního soudu, který vyhověl zastupitelům žádajícím odškodnění za zveřejněná majetková oznámení. V souvislosti s energetickou situací požádalo sdružení ministra průmyslu a obchodu o větší podporu fotovoltaiky. Na celostátní konferenci SMS ČR odmítlo slučování obcí.

Vývoj medializace SMS ČR po měsících. Graf ukazuje vývoj medializace SMS ČR po měsících. Období: 1. leden 2021 – 12. prosinec 2022

 

Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů

Publicita Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů byla oproti dalším svazům a sdružením nižší. I v covidovém roce 2021 se našlo několik mediálně zajímavých aktivit, na kterých se sdružení podílelo. Na začátku roku dozníval ohlas na online kulatý stůl k pracovněprávním záležitostem v době nouzového stavu, který Sdružení pořádalo v prosinci 2020. Zástupce STMOÚ Ivo Bělonohý v červnu v bilančních článcích přiblížil činnost sdružení během prvních měsíců roku. Důraz kladl na testování, veřejné zakázky a energetický management a jejich dopady na činnost a hospodaření měst a obcí. V září a říjnu 2021 se zástupci sdružení účastnili několika odborných konferencí. V roce 2022 se STMOÚ podílelo na iniciaci a připomínkování připravované legislativy, rozšířilo spolupráci s ministerstvy, státní správou a dalšími asociacemi. V květnu proběhla členská schůze a celostátní odborný seminář.

Asociace krajů ČR

V roce 2022 došlo u Asociace krajů k navýšení podílu televizního a rozhlasového vysílání (z 8 % na 19 %) a regionálních titulů (ze 14 % na 21 %). Z hlediska struktury rozložení příspěvků tak byl vývoj obdobný jako u níže komentovaného Svazu měst a obcí. Posun dokumentuje i fakt, že zatímco v roce 2021 nejvíce příspěvků o AKČR přinesl web parlamentnilisty.cz, o rok později patřilo prvenství zpravodajské stanici ČT24. Celostátní deníky uveřejnily v (necelém) roce 2022 o osm desítek příspěvků méně než v roce 2021.

Grafy porovnávají strukturu medializace AKČR ve skupinách médií v roce 2021 a 2022.
Období: 1. leden 2021 – 12. prosinec 2022

Svaz měst a obcí ČR

O Svazu měst a obcí ČR bylo v médiích za roky 2021 a 2022 uveřejněno přes 10 tisíc příspěvků. Publicita meziročně narostla o 17 %, o sedm procent pak vzrostl také mediální dopad. Znamená to, že příspěvky měly větší zásah na čtenáře, posluchače a diváky. Co se týče meziročního porovnání skladby médií, v roce 2022 zaujaly oproti roku 2021 větší podíl tištěné regionální tituly (zejména regionální Deníky vydavatelství VLM) a televize a rozhlas. Ty zaznamenaly také největší nárůst z hlediska mediálního dopadu. Naopak weby o několik procentních bodů oslabily, podobně jako tištěné celostátní deníky. Ruku v ruce s tím došlo k posunům také v rámci mediálních domů. Posílily tituly z portfolia Vltava Labe Media a veřejnoprávní Česká televize a Český rozhlas, zatímco oslabila například Mafra.

Grafy porovnávají strukturu medializace SMO ČR ve skupinách médií v roce 2021 a 2022.
Období: 1. leden 2021 – 12. prosinec 2022

Sdružení místních samospráv ČR

Sdružení místních samospráv ČR dosáhlo vyšší medializace v roce 2021. Souhrnně za necelé dva roky nasbíralo téměř tři tisíce příspěvků. V roce 2022 se zvýšilo zastoupení televizního a rozhlasového zpravodajství a publicistiky (ze 2 % na 10 %). To dokládá fakt, že do první čtveřice nejaktivnějších médií roku 2022 se dostaly ČT24, Polar TV a ČRo Radiožurnál. V roce 2022 naopak klesl podíl regionálních titulů, a to zejména ve prospěch internetových příspěvků. Z tištěných titulů byly pro medializace SMS ČR v obou letech důležité Moderní obec a MF DNES. Jedničkou se co do počtu i mediálního dopadu příspěvků stal web parlamentnilisty.cz.

Grafy porovnávají strukturu medializace SMS ČR ve skupinách médií v roce 2021 a 2022.
Období: 1. leden 2021 – 12. prosinec 2022

Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů

U Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů se přesunula publicita od webů v roce 2021 (54 %) spíše k tisku v roce 2022 (52 % ostatní tisk, 7 % regionální tituly). Hlavní roli v publicitě sdružení hrál v roce 2022 magazín PRO města a obce, v roce 2021 to byla Veřejná správa.

Grafy porovnávají strukturu medializace STMOÚ ČR ve skupinách médií v roce 2021 a 2022.
Období: 1. leden 2021 – 12. prosinec 2022

Závěr

V meziroční perspektivě sice stoupla medializace představitelů samospráv již podruhé za sebou (aktuální nárůst se pohybuje kolem 33 %), u jednotlivých municipálních sdružení však trend nárůstu konstatovat nelze. Ze sledovaných organizací jsme zaznamenali navýšení pouze u Svazu měst a obcí ČR. Nejaktivnější v mediálních výstupech byla Asociace krajů ČR, a to zejména díky činnosti svého předsedy Martina Kuby. Dopady covidové pandemie a důsledky ruské agrese na Ukrajině zejména v podobě energetické krize námětům příspěvků sice vévodily, municipální organizace však i v této složité době dokázaly lobbovat za zájmy obcí i v řadě dalších dílčích témat.

Štítky
Nejčtenější kategorie
Chytré město
441
Energetika
499
IT
366
Dotace a Finance
1357
Odpady
248

Nezmeškejte žádné informace!

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze